Renault-Rafale

Mi minden fér egy névbe?

hirdetés
Az elmúlt közel három és fél évtizedben típusszámok helyett neveket adott modelljeinek a Renault – de még milyen neveket! A márka legújabb nemzetközi típusa kapcsán pillantunk be a gyári keresztelők kulisszái mögé.
Ha a Renault modellnevek történetéről kezdünk értekezni, egy emberként hangzik el a Renault Clio, mint fordulópont. Az 1990-ben bemutatott kisautó valóban meglepetést okozott, amikor a szigorú és tárgyilagos R5 modelljelzés után a történelem múzsájának nevét vette magára. Valójában azonban a Renault mindig is néven – méghozzá rendszerint dallamos és találó néven – nevezte típusait, a Frégate-tól a Dauphine-en át a Fuegóig, a sorszámozás csak a hetvenes években vált rövid életű szokássá.
Valójában tehát semmi meglepő nem volt abban, amikor az R19 utódja az ógörög ’gyöngy’ szóból származó női keresztnevet magára öltve Mégane-ként lépett piacra; amikor a felső kategóriás R25-öst váltó modell egy történelmileg az aranynál is drágább, éppen ezért elegáns és karakteres fűszerről, a sáfrányról kapta a nevét; vagy amikor furcsa francia-angol keverékkel illették a progresszív, futurisztikus – azaz az eljövendő időket megidéző – Avantime egyterű kupét.

Hosszasan elemezgethetnénk az elkövetkező évtizedek neveit, a ’megragad’, ’elfoglal’ jelentést megidéző Captur crossovertől (nyilván ómenként kapta, hogy sok ügyfelet édesgessen magához a versenytársaktól) a Koleosig, ami… nos, a görög szó jelentésének felkutatását inkább rábízzuk olvasóinkra. Olykor a legegyszerűbb dolgok működnek jól: a Zoé például egy görögből származó női név, amely azt jelenti, élet – milyen találó egy villanyautónak –, míg az Arkana fordítása egyszerűen ’titok’. Máskor viszont rettentően kacifántos neveket fogad el a bizottság: a Kadjar például a quad (négykerekű terepmotor) és a francia jaillir (hirtelen felbukkan) szavakból született, tehát egy dinamikus autóra utal.
Folytathatnánk még történelmi példákkal, de inkább lássuk a Renault legújabb típusait: az Austral, Rafale és Kardian szabadidőjárműveket. Az első annyit tesz, a déli féltekéről származó; a második jelentése sorozatlövés vagy zárótűz. Ezeken nincs mit agyalni, a nemzetközi piacokra szánt Kardian viszont annál összetettebb. K hanggal indít, mint a Clio óta oly sok típus. Összecseng a ’védelmező’ jelentésű angol ’guardian’szóval – és mintha ezt erősítené meg egy elvontabb síkon, a szó kemény mássalhangzói lágy ’a’ hangokat fognak közre, tudattalanul is a biztonságra, a védelemre asszociálva. Aztán ott van a szóban a kardio, ami a sport, az egészség, a mozgás képzeteit ébreszti bennünk. Végül pedig, de a legkevésbé sem utolsósorban, az első szótag angolul annyit tesz: autó. Egyszerűen tökéletes, nem?
És hogy miért írunk pont most minderről? Nos, heteken belül megérkezik a vadonatúj R5, aztán visszatér az R4 is – nem kizárható tehát, hogy néhány év múlva ismét numerikus kódok jelölik majd a Renault típusait, mint ötven éve. Ha így történik, gondoljanak bele: milyen jó érzés is lesz visszakeresni ezt a cikket, és elmerengeni azon, vajon hogyan nevezik majd a Renault következő korszakának első képviselőjét…