Négymilliónál jár a legvidámabb doboz

Négymilliónál jár a legvidámabb doboz

hirdetés
A Renault 1996-ban mutatta be fura nevű, még furább megjelenésű könnyű haszonjárművét. A Kangoo azóta műfajteremtővé, fogalommá és kultikus modellé vált, ráadásul a napokban egy jelentős mérföldkőhöz is elérkezett.
A franciaországi Maubeuge-ben működő üzemben annak több mint fél évszázados története során a Renault legkiválóbb, legrangosabb típusai készültek, a Renault 18-tól a Fuegón át a 21-esig.

Mégis, ha egyetlen modellt kellene kiemelnünk a gyár múltjának közel kéttucatnyi gyártmánya közül, alighanem a Kangoo volna az – részben a hosszú gyártás, részben a semmihez nem fogható karakter miatt.

Egy ilyen különleges formátumú jármű gyártása speciális előkészületet igényel, ezért már a modell fejlesztése során gondoskodtak a megfelelő helyszínről.
A maubeuge-i üzemet jelentős – átszámítva mintegy félmillió eurós – beruházással készítették fel a Kangoo-ra, többek között üzembe helyezték az egész kontinens egyik legnagyobb (5400 tonnás) présgépét, nagyságrendekkel javították az szerelősor ergonómiáját, valamint bevezettek egy sor automatizált folyamatot. A fejlesztés több éven át tartott, míg végre 1997-ben megérkezett a Kangoo: egy kajla, szerethető, mindazonáltal praktikus és robusztus furgon, amely áruszállítóként és családi mindenesként egyaránt megállta a helyét.
A konkurencia azonnal megpróbálta utolérni a moduláris elemekből építkező Kangoo-t, ám a Renault mindig egy lépéssel előttük járt. Amikor ők is bevezették az oldalsó tolóajtót, a Kangoo kettőt kínált ügyfeleinek. A gyártósor rugalmasan alkalmazkodott a változáshoz, így a fejlesztéseket gazdaságosan és gyorsan ki lehetett vinni a piacra.
Összkerékhajtás? Emelt hasmagasság? Semmi akadály, Maubeuge készen állt a fejlesztésre. Tíz év alatt kétmillió Kangoo készült itt – és ez csak az első generáció volt!

Az eredeti Kangoo célszerűbbé tette a kis furgon műfaját, a második kiadás pedig személyautós értékekkel vértezte fel a szerény városi áruszállítót.

Jobb vezethetőség, háromféle karosszériahossz (köztük a hiperrövid, hipervidám Kangoo Be Bop), síkba fektethető ülések és tetősínbe integrált keresztlécek tették utánozhatatlanná és nélkülözhetetlenné.

Senkit nem lepett meg ezek után, hogy a Renault épp a Kangoo-t – és épp a maubeuge-i üzemet – szemelte ki arra, hogy elinduljon az elektromos mobilitás útján.
2008-ban a Be Bop modellre épülő tanulmányautó, majd 2011-ben (a Fluence-szal egyszerre) egy szériagyártású villanyfurgon debütált, és egy csapásra el is nyerte az Év Nemzetközi Könnyű Haszonjárműve díjat. Az évek során mintegy 100 ezer elektromos modell készült itt: ehhez csak speciális állomásokat kellett integrálni a gyártósorba – ezt még az eredeti, 20. század végi modernizáláskor bevezetett, moduláris bővíthetőségi rendszer tette lehetővé!
Ezzel együtt a Renault még egyszer ugyanakkora összeget, 450 millió eurót fordított arra, hogy felkészítse Maubeuge-t a harmadik generációs modellre. Az új présgép már 6600 tonnával dolgozott, napi akár 15 ezerszer; a karosszériagyártó üzemben dolgozó robotok számát 600 fölé növelték. Ha valaha, itt különösen fontos volt a moduláris, rugalmas gyártás, hiszen a Kangoo harmadik kiadása egy soha nem látott újdonsággal: a B oszlop nélküli szezám-tárulj-oldalajtóval nyűgözte le az ügyfeleket és a szakmát.
Ez azonban csak egyféle variáció, a maubeuge-i üzemben naponta 380 különböző változatban készülnek a Kangoo-k, méghozzá zökkenőmentesen. 2023 őszén bemutatkozott a hétüléses változat, így mostanra teljessé vált a kínálat.

Az elmúlt 26 év tapasztalata alapján azonban azt kell mondanunk: ez csak a pillanatnyi állapot, hiszen a Kangoo mindig képes volt meglepni közönségét, és olyan újdonságokkal előrukkolni, amelyekre sem a versenytársak, sem maguk a felhasználók nem gondoltak korábban. Cikkünk elején négymillió darabos mérföldkőről beszéltünk, ez azonban csak a maubeuge-i üzemben érvényes: a Kangoo ugyanis az évek során számtalan más országban is készült, Marokkótól Malajziáig. 

Argentínában például pont huszonöt éve gyártják; a cordóbai Santa Isabel üzem a mai napig több mint 450 ezer darabot készített a Kangoo-ból, amely 24 éve uralja a hatalmas dél-amerikai ország piacát: a szubkompakt furgonok szegmensében 55, a városi személyautók mezőnyében 65 százalékos piaci részesedéssel bír.
A magyar piacon jelenleg csak áruszállítóként elérhető Kangoo dízel- és benzinmotorral (előbbi 75, 95 és 115, utóbbi 100 és 130 lóerős kivitelben), valamint 90 kW-os (120 LE) tisztán elektromos változatban rendelhető. Utóbbi kérhető 11 vagy 22 kW-os fedélzeti töltővel, elméleti hatótávolsága 300 km. A karosszéria kétféle hosszúságban választható; az Open Sesame oldalajtó a rövid tengelytávú variánshoz társítható.