renault-austral

Slágerautó született?

hirdetés

Teszt: Renault Austral 160 TCe

A Renault frissen bemutatott kompakt SUV-jának minden porcikáján érződik, hogy ez volt a cél, az Austral széles közönségre lő, akár egy popsláger. Számos erénye segítheti sikerhez.
A nagy autógyártók a tömegmodellekből élnek, és ezek legfőbb jellemzője, hogy a lehető legtöbb vásárlót kell megszólítaniuk. Erre a célra pedig ma Európában szabadidő-autót kell építeni, ezért a Renault is ilyen irányba bővit a palettát, méghozzá teljes pályás letámadással.

A városi kisautós méretet képviselő Captur és az igazi nagyvas Koleos mellé így most a Kadjar helyére érkezik a tesztben szereplő Austral, valamint a markánsabb megjelenésű Rafale.

Elérheti slágerlisták tetejét az új Renault Austral? Elég vevőnek bejön majd az egzotikus név mögött rejlő szolgáltatások hada, a kötelező szabadidő-autós kialakítás, és a praktikus beltér?

Tetszetős külső

Elsőként a megjelenést lehet említeni, amivel a Renault nem akart mellélőni az új típusnál. A Renault-Nissan-Mitsubishi szövetség legújabb, CMF-CD platformjára épülő típus érdekessége, hogy a Nissan Qashqai testvére, de szerencsére ezt kívülről lehetetlen megmondani, nagyon eltérő karaktert kapott a két autó.

Markánsan jelennek meg a márkára jellemző vonások, de ugyanakkor akad néhány újdonság. Mégis az egész megmarad abban a komfortzónában, ami a kertvárosok minimalista tucatházaira jellemző. Szép-szép, de minden elemét láttuk már valahol.
Végiggondolva ez nem hátrány, sőt!

Az ilyen formai megoldások úgymond örökzöldek, nem mennek ki a divatból. A C alakú lámpák elöl-hátul meghatározzák az autó megjelenését, hátul szélesre húzva, belül lézervágott elemekkel dobják fel a farrészt és mutatják szélesebbnek az autót.
Méreteit illetően tipikus kompakt SUV-al állunk szemben, akkora, ami már kellően tágas egy családi nyaraláshoz, de városban sem érezzük hátrányát a méretének. Fizikai méreteit tekintve a Kadjar nyomdokaiban jár az új típus, de technikailag minden téren komolyat lépett előre az elődhöz képest. 1,62 méter magas, 1,83 méter széles és 4,51 méter hosszú. Mindehhez 2,67 méteres tengelytáv tartozik, a Renault Austral szabad hasmagassága pedig 18 centiméter, amivel egy földutat épp be lehet vállalni.

Mindent összevetve dinamikus, a márka felhozatalába jól illő autó az Austral, ugyanakkor érezhető, hogy megjelenésvel a konzervatívabb ízlésű vevőkre céloz. A formabontó külsőt egyértelműen az azonos platformra épülő Nissan Qasqhai képviseli.


Honnan a név?

Furcsamód semmi köze sincs az elnevezésnek Ausztráliához. A szó franciául délit jelent, ami a gyártási helyére, a spanyolország déli részén található Palenciára utal. Ettől függetlenül mindenkinek a kenguruk földje jut eszébe a típusnevet hallva.

Eljött a képernyők kora

Klasszikus külső mellé modern belső társul, hiszen a Renault Austral műszerfalát egyértelműen a képernyők uralják. Ez nem újdonság, szinte ipari alaptétel lett a két digitális kijelző, de ekkora méretben ilyen minőséget kevés típus tud felmutatni, kategóriájában pedig egyedülálló az Austral képernyőkettőse.
A digitális szolgáltatásokkal való kísérletezés nem idegen a Renault számára, az R-link rendszere már tíz éve tudott vicces, szintetikus motorhangokat generálni. A legújabb generáció, amit már OpenR-nek hívnak, sokkal komolyabb: egy óriási, fekvő, L alakú platformról van szó, amelyben egy álló 12 colos képernyő a központi kijelző és egy fekvő 12,3 colos a műszeregység. Akinek mindez nem elég, annak van még egy színes, 9,3 colos Head Up Display is, ami már a szélvédőre vetíti az információkat.

A fedélzeti rendszernél nem üres szlogen a mobiltelefonokat megszégyenítő funkcionalitás, és gyorsaság. Ez itt az autó lelke. A képernyők felbontása, a fényerő körülményektől függetlenül a legjobb kezelhetőséget biztosítják, nem érzünk késztetést, hogy azonnal elfoglaljuk a képernyőt a mobiltelefon tükrözésével, és onnan használjuk az applikációkat.
Ennek oka, hogy már ott van minden a rendszerben, a legtöbb szolgáltatás Google-alapokon nyugszik, a térkép használata tökéletesen hozza a mobilos élményt, és a menük elrendezése, az üzenősáv működése is pont olyan, mint ha egy androidos telefont nyomkodnánk. Az OpenR automatikusan frissül, így mindig naprakész, a felület pedig tényleg teljesen testre szabható, azt mutatja és úgy, ahogy mi beállítjuk. Angolul működnek a hangutasítások, de szinte minden fontos funkciót megkapunk itt is, amit a telefonos Google-alkalmazások tudnak.
Szerencsére nem minden digitális, a klímavezérlés például megmaradt egy fizikailag létező, dekorációnak is beillő gombsornak, amit a képernyő alján megjelenő információk egészítenek ki tökéletesen. Jól megél együtt a klasszikus a modernnel.
A digitális szolgáltatások tehát elsőrangúak, az ergonómia is kiemelkedő, magas az üléspozíció, kényelmes, széles ülések várják az utasokat, a sportosság mellékes ebben az autóban. A beltér érdekessége a csúsztatható csuklótartó, ami egy furcsa kézifékre emlékeztet (utóbbi elektromos és automata). Ezzel a képernyő kezelését könnyítenék meg a franciák, de a gyakorlatban inkább csak dekorációként funkcionál, valamint alatta tökéletes helye van a mobiltelefonnak a vezeték nélküli töltés lehetőségével.Tárolóból bőven akad az Austral utasterében, összesen 35 liternyit találunk. Az ajtózsebek elég tágasak, a középkonzol tárolója egy igazi mindent elnyelő üreg.

Külső dimenzióihoz mérve kifejezetten tágas a 2,67 méteres tengelytávú Austral beltere, az ülések széles tartományban állíthatóak, hátul pedig két részre osztva, sínen mozgatható az üléssor, így lehet sakkozni a csomagtér-lábtér arányon, annak megfelelően, épp mire van szükség. 500-575 liter között állítható a poggyásztér befogadóképessége a teszten is szereplő, 1,33 literes benzinmotorral, mild hibrid hajtással szerelve. Ha komolyabb hibridet választunk, akkor a hajtás elemei elvesznek innen némi teret, ott 430-500 literes csomagteret kapunk.

Szélesre nyíló ajtói megkönnyítik a beszállást, az egész utastér hangulata jó, kellemes a térérzet, és az anyagok minősége még sötét összeállításban is otthonos hangulatot teremt. Puha szövet jutott a műszerfalra, és térdmagasságig csak jó minőségű műanyagokkal találkozunk. Hátul már több az olcsó műanyag, de ez abszolút jellemző erre a kategóriára, és amíg a gyerekek csokoládét kennek mindenre, amit érnek, a könnyen tisztítható, kemény felületek sokkal praktikusabbak a puha szövetnél.

A volán mögött

A Renault vezetése szerint Európában már nem kelendő a dízel, ezért nincs ilyen opció az Austral kínálatában, csak benzines és hibrid modellek választhatóak. Kétségkívül a hibridek jelentik technikai szempontból az érdekességet.
Ebből kétfélét kínál a gyártó, mindkettőben az új fejlesztésű 1,2 literes háromhengeres turbós benzinmotor található, amely 48 voltos mild hibrid, vagy teljes hibrid rendszerben szerepel. A forgalmazás viszont nem ezzel az új rendszerrel indult, hanem a teszten is szereplő, már bizonyított, sok típusban megtalálható négyhengeres benzinmotorral.

A Daimlerrel közös fejlesztésű motor turbófeltöltős 1,33 literes, és a Daciától kezdve több Mercedes-Benz modellig több típus orrában ott dolgozik már különféle teljesítménnyel. Az Austral motorházteteje alá 140, illetve 160 lóerős teljesítménnyel kerül, alapszintű, 12 voltos hibridrendszerrel kiegészítve.

Az Austral vezetése pihentető, hétköznapi élmény, a négyhengeres motor megfelelő dinamizmust biztosít, legyen szó városi araszolásról vagy autópályás menetről. Működése csendes, kiegyensúlyozottan jár, szinte alig észrevehető, ebből a szempontból nincs hátránya a háromhengeressel szerelt hibridhez képest.
Ebből a kivitelből pont hiányzik a újdonságot jelentő négykerék-kormányzás, nincs bonyolult hibrid hajtáslánc, így a vezetés egyszerű és ismerős feladat. Induláskor a kormányoszlopra, az indexkarhoz közel helyezett váltókar igényel megszokást: pozíciója miatt könnyű belenyúlni kanyarodáskor, de idővel rögzül a használata.

Dicséretet érdemel a CVT automata váltó, ami jól leplezi a sebességi fokozatok hiányát. Ez a megoldás régen egyet jelentett a nagy gázadásra jelentkező magas fordulaton bőgő motorral, de az Austral X-Tronic nevű egysége szoftveres szimulációval utánozza a hagyományos automatákat. Előadása meggyőző, a volán mögött nem lehet megmondani, hogy milyen technikai megoldással dolgozik az erőátvitel.
Autópályán meglepően csendes az utastér, a nagy méretű kerekekkel stabil, kiszámítható az autó viselkedése. Kormányzása leheletkönnyű, ami jól jön városi manőverezésnél, parkolásnál, de nem csábít szerpentines vadulásra. Kár, hogy az álló kijelzőn kicsi a tolatókamera képe, bár a nagy üvegfelületeknek és a magas üléspozíciónak hála jól átlátható a karosszéria.

Országúton, jó minőségű aszfalton haladva nincs gond az igen nagy méretű, 19 colos, mutatós kerekekkel, de töredezett, kátyús szakaszokon érezhető, hogy alacsony az oldalfal, illetve a stabilitás érdekében feszes az egyszerű, elöl McPharson-, hátul csatolt lengőkaros futómű hangolása. Egy ballonosabb abroncs javítana a rugózási komforton, és van elérhető 17 colos gyári méret.

Mivel az autó nem cipeli magával a nehéz hibrid hajtást, így tömege elfogadható 1,5 tonna körül mozog, ami kihat a kezelhetőségre, nagyobb sebességű kanyarodásnál is stabil marad az autó, csak igazán erőltetett tempónál jelenik meg az alulkormányzottsági hajlam.
Ha minden extrát bepipálunk, akkor akár 32 vezetéssegítő alrendszer is figyel a biztonságra, de a józanul konfigurált tesztautóba adaptív, távtartó tempomat helyett a klasszikus egység került csupán, ugyanakkor a táblafelismerő, a vészfékasszisztens, a fáradtságfigyelő már ennek az alapcsomagnak is része.

Fogyasztását tekintve tudja, amit egy ekkora méretű, automata váltóval szerelt családi szabadidő-autótól elvárunk, 7-8 l/100 kilométerrel el lehet vele járni, télen, városban nyilván több, nyáron, országúton kevesebb. A tesztút javát így tettük meg, országúton és autópályán, a végső érték ezért 7,3 l/100 kilométer lett, négytagú családdal, csomagokkal megpakolva.

Összegzés

A Renault Austral ezekkel a négyhengeres motorokkal nem villant ultramodern technikai megoldásokat, de minden más téren azt adja, amiért az ember egy családi autóra komolyabb összeget áldoz. A forma tetszetős és időtálló, a biztonsági extrák hiánytalanok, akár adaptív mátrix-LED fényszóró is rendelhető, ami kitakarja, így nem vakítja a többi közlekedőt.
Aki nem a technikai érdekességek iránt érdeklődik, és nincsenek olyan mindennapos városi körök, ahol számítana a hibrid némileg alacsonyabb fogyasztása, az nem dönt rosszul, ha egy ilyen klasszikus, kényelmes négyhengeres automata mellett dönt.

Annál is inkább, mert a hibridekre még várni kell, jelenleg csak ez az egy motor elérhető, 140-160 lóerős kivitelekben. A teljesítménykülönbség nem szignifikáns a két kivitel között, a 140 lóerős inább azért érdekes, mert csak ez érhető el az alapnak számító Equilibre felszereltségi szinten, 11 549 000 forintért.

A 160 lóerőset már exkluzív, igazi prémiumhangulatot árasztó csomagban is kérhetjük, a Techno Esprit Alpine kivitel az Alpine sportmárka jegyeit hordozza magán, és 14 549 000 forintos listaáron érhető el. Innen felfelé már csak az Iconic nevű csúcsmodellt találjuk 15 349 000 forintért.
Az együtt töltött napok alapján konkrétan nem lehet kijelenteni, hogy a Renault Austral robbantani fog, de vannak bőven bizonyítékok, amelyek slágergyanússá emelik ezt a francia családi típust. Praktikuma őrült ötletektől mentes, de a mindennapi használatot jól támogatja, a digitális szolgáltatások terén pedig élen jár már az alapmodell is.