uj-renault-master

Sokat tud és sokat is bír az új Renault

hirdetés
Digitális szolgáltatásaiban és vezetői környezetében a személyautók világát idézi, ugyanakkor áruszállítóként is nagyságrendeket fejlődött a Renault Master, amely 43 év után elérkezett negyedik generációjához.
Dízel- és villanymotorok széles választékával, valamint – a jövő lehetőségeit szem előtt tartva – kétféle hidrogénüzemű hajtáslánc ígéretével érkezik a Renault Master negyedik kiadása. Nemcsak ezekkel a változatos hajtási lehetőségekkel teremt kapcsolatot a múlt és a jövő között a nagy (kiviteltől függően 11-22 m3) kapacitású könnyű áruszállító, hanem megjelenésében és funkcionalitásában is.
A Renault személyautóinál egyre szélesebb körben alkalmazott C alakú nappali fény, a fényszórókat összekötő sávra ültetett, nagy méretű, sík márkalogó jól harmonizál a karosszéria egészével. Meg sem próbálja elcsalni az arányokat, és kecsesebbnek mutatni a Mastert, mint amilyen – pedig tehetné, hiszen a tervezők jelentős munkát fektettek a légellenállás csökkentésébe. Összecsípett far, döntött szélvédő, rövid orr, aerodinamikailag optimalizált külső tükrök, az első kerékdobokon belüli nyomásviszonyokat kiegyenlítő légfüggönyök teszik áramvonalasabbá a nagy dobozt: az eredmény csendesebb utazás és takarékosabb üzem.

Ez utóbbi, azaz a fogyasztáscsökkenés jelentősnek ígérkezik. Az akár kilencfokozatú automata váltóval is rendelhető, áthangolt dízelmotorok (105, 130, 150 vagy 170 lóerős teljesítménnyel) papíron átlagosan 1,5 literrel fogyasztanak kevesebbet 100 kilométeren, míg az egy kilométerre eső CO2-kibocsátás 39 grammal csökkent, és (nyilván kiviteltől függően) a bűvös 200 g/km érték alá süllyed.
Az elektromos modellek átlagosan 20%-kal takarékosabbak, mint eddig. Kétféle konfigurációt kínál a Renault. A belépőmodell motorja 96 kW-os (130 LE), az ehhez tartozó, 40 kWh-s akkumulátor 180 kilométeres hatótávolságot biztosít. A másik hajtásláncban a villanymotor teljesítményét 105 kW-ra (143 LE) növelték; de nem is ez a lényeg, hanem a több mint megduplázott kapacitás: a 87 kWh-s akkumulátorral akár 410 kilométert tehetünk meg töltés nélkül, ami 21 kWh/100 km átlagos energiafogyasztást jelent. Tölteni váltóáramról 22 kW-tal, míg egyenáramról akár 130 kW-tal lehet az akkumulátorokat; az előbbivel valamivel kevesebb mint 4 órát vesz igénybe a töltés, míg a gyorstöltő 30 perc alatt 229 kilométerre elegendő energiát pumpál bele az akkuba. És ha már benne van, akkor a fülkében és a hátsó ajtó nyílásában kialakított csatlakozókból is kivehetjük, hogy motoros szerszámokat működtessünk, laptopot vagy elektromos rollert töltsünk – vagy éppen a hálózatba tápláljunk vissza (ez a lehetőség csak a közeljövőben nyílik meg a Master-üzemeltetők előtt).
Az alapverzió tengelytávja rövidebb, mint korábban, így másfél méterrel kisebb körön fordul a Master. Három további hosszban is rendelhető lesz a jármű – az L3 kivitel első- vagy hátsókerék-hajtással választható, a legnagyobb, L4-es Master mindenképpen hátul hajt. Hajtáslánctól függően akár 2,5 tonnát vontathatunk a Masterrel, a legnagyobb hasznos teherbírás 1625 kg.
Ekkora terhelési tartományban már fontos, hogy a Master speciális, új fékrendszere rakománytól függetlenül egyenletes fékhatást biztosít, és az eddiginél kétszer gyorsabban aktiválja az autonóm vészfékrendszert. Vezetőtámogató funkciókból már induláskor húszfélét kínál a Master, az alapkivitelben 10 colos érintőképernyővel szerelt infotainment-rendszer Google-ökoszisztémája révén a felhasználók az általuk preferált alkalmazásokkal népesíthetik be a központi kijelzőt – az alapértelmezésben rendelkezésre álló Google Térkép mellé feltelepíthetjük például a Waze-t, de parkolásidíj-fizető alkalmazás vagy internetes böngésző is letölthető.

Különösen izgalmas fejlesztés, hogy az infotainment-rendszert alkalmassá tették a felépítmény-specialista vállalkozások által telepítendő funkciók integrálására. Ezzel a valóban előremutató lehetőséggel egy csapásra el is nyerte első szakmai díját a Master. Demonstrációként három ilyen alkalmazást már kifejlesztett partnereivel a Renault, így a szakmai fórumokon jól tudják szemléltetni, hogyan lehet az érintőképernyőről fennakadásmentesen és gyorsan, kiegészítő kapcsolópanel beépítése nélkül kezelni a tűzoltóautóvá, hűtőkocsivá vagy mobil műhellyé átalakított Masterek speciális rendszereit.
Rengeteg és igen tágas tárolóhely, a célcsoport használati szokásait szem előtt tartva, átgondoltan kialakított vezetői környezet (a rendszeres ki- és beszállást toleráló, speciálisan kopásálló üléskárpittól kezdve a négy irányban állítható kormányig), és egyszerre elegáns és funkcionális berendezés várja az utasokat. USB- és 220 V-os töltőaljzatok kerültek az autóba, a telefonok vezeték nélkül szinkronizálhatók, illetve tölthetők.

Az új Renault Master 2024 tavaszán érkezik meg a márkakereskedésekbe, így a CarNet szalonjaiba is ekkortól találkozhatnak vele az ügyfelek.