renault-capture-e-tech

Teszt: Renault Captur E-TECH Plug-in Hybrid

hirdetés

Felvillanyozó közönségkedvenc

A Renault Captur megkapta a márka konnektorról tölthető hibrid hajtását, így a franciák vonzó crossovere újabb pozitív tulajdonsággal büszkélkedhet.

2013-ban mutatta be a Renault a Capturt, mely gyakorlatilag rögtön siker lett. A 2019-ig futó első generációból bő 1,5 millió példányt adtak el, így joggal nevezhető közönségkedvencnek a modell. 2019-ben frissebb vonásokkal, megújult dizájnnal tért vissza a Captur, amelybe bekerült a Renault innovatív, hálózatról is tölthető hibrid hajtáslánca is. Ezzel a motorral próbáltuk ki a népszerű szabadidő-autót.

Kiskamaszból felnőtté vált

Leginkább szemből változott sokat a Captur a generációváltás során: a gömbölyded formát a gépháztetőn látható domborulatok, valamint a C alakú első fényszórók folytatásaként elnyúló, majd középen kisimuló ráncok törik meg. Ezek az átalakítások valamivel vadabb, marconább karaktert kölcsönöztek a 4227 mm hosszú autónak. Határozottan előnyére váltak az újító vonások. Maradt azonban a homorú rész az ajtókon, ami slankítja a kocsit. Hasonló hatást eredményez a fekete tetőrész is, melyet egy krómcsík választ el a porcelánkék fényezéstől. Alul is található egy fekete, ám műanyag rész, ami erősíti a terepjárós hangulatot, másfelől takaróelemként védi a küszöböt a szennyeződésektől, így nem lesz sáros például a nadrágszár kiszálláskor.
Nem túl hivalkodóak a hibridségre utaló jelek az autón, de a zöld rendszámtól eltekintve is észre lehet venni párat belőlük. Első körben gyanús lehet, hogy mindkét oldalon van töltőnyílás. A B oszlopokra, valamint a csomagtérajtó jobb oldalára is került egy-egy E-TECH embléma, a sasszeműek pedig a felni közepén észrevehetik a kék színű köröcskét. Ezek nem az autó színére utalnak, hanem a környezetkímélőbb hajtásláncra.
A vadabb külső szelídebb belsőt rejt: kiváló harmóniában volt a tesztautó kettős színvilága, a világos tetőkárpit és műszerfal-dekoráció a sötét szövetekkel és műbőrrel. A krómbetétek mellett személyre szabható színű és fényerejű hangulatvilágítás is feldobja az enteriőrt, melynek kárpitozása szintén az egyéni ízléshez igazítható.

Kellemes tapintású, szépen varrott, mechanikusan állítható ülésekben helyezkedhetünk el, melyek stabilan tartanak nagyobb oldalirányú erők esetén is. Nem kell félnünk a sportos kanyarvételtől.
A hátul ülőkre is kényelmes ülések várnak, a helykínálat a 185-190 cm magas embereknek is elég lehet az 1576 mm magas autóban, nem is beszélve a gyerekekről. Az itt utazók is tölthetik mobiljaikat USB-n keresztül, és még szellőzőnyílás is jutott ide, javítva a hőkomfortot.

A Captur bőrrel borított kormánya finom tapintású, a forró nyári napokon nem maradt rajta izzadt tenyérnyom. Mögötte 10,25 colos digitális óracsoport tárul a sofőr elé, melyen a sebesség, a villannyal és benzinnel megtehető hatótáv, a térképes navigáció képe és az elektromos energia visszatöltése akár egyszerre is megjeleníthető – mindez úgy, hogy átlátható is maradt a kijelző. Szinte minden fontos adat ezen a területen kapott helyet, csak az olyan alapinformációk kerültek a képernyőn kívülre, mint a kézifék, az irányjelző vagy a légzsák állapotát visszajelző lámpa.
A világos kárpit kiemeli a lebegő váltókart. Érezhető, hogy a terület kivitelezésére odafigyeltek a Renault-nál, és a dizájn oltárán a praktikumot sem áldozták fel: a váltókar alá egy kisebb tároló, elé egy indukciós telefontöltő került. Ha mobilunk nem tart még ezen a technológiai szinten, két USB-B és egy 12 V-os csatlakozó is található a középkonzol alján.
Természetesen nem hiányzik a ma már általános érintőképernyő a fedélzeti rendszerek kezelésére, amely itt 9,3 colos. Használata egyszerűt, a menürendszer felépítése logikus, és nem várakoztat meg lassú betöltési időkkel, ráadásu lnem tükröződik. Számos funkciót a menűből vezérelhetünk, de pozitívum, hogy klímavezérlésért felelő gombok mindig elérhetőek.

A hibrid Captur csomagtere alig kisebb, mint a hagyományos erőforrással szerelt változaté: az eredeti 404 literből mindössze 25 litert vesznek el az akkumulátorok, így jön ki a 379 literes érték, mely 1118 literig bővíthető lehajtott hátsó ülésekkel. Mehetünk is a svéd áruházba a szekrényért. Tisztán tartását segíti, hogy a használatból adódóan hamarabb koszolódó töltőkábel a csomagtér aljában, a padló alatti kisebb rekeszben tárolható.
Apróságainkat könnyen elszórhatjuk az autó utasterében: az ajtózsebek alján lévő praktikus elválasztónak köszönhetően nagy palack ásványvíz is stabilan megáll utazás közben. A kesztyűtartó szinte végtelenül mély, ott minden elfér, aminek a zsebekben vagy a könyöklő alatti rekeszben már nem jut hely.

Utazás a városban emisszió nélkül

A 90, 140 és 160 lóerős benzinmotorok, valamint a 100 lóerős LPG-s verzió mellé érkezett a Capturbe a konnektoros hibrid hajtáslánc. Ebben a 160 lóerős rendszerteljesítmény mellé 349 Nm nyomaték párosul. Mindkettő bőven több, mint amire a hétköznapokon igazán szükségünk lehet.

A Capturbe is a Renault más modelljeiben megtalálható E-TECH plug-in hibrid rendszer került. Alapja a 91 lóerős, 1,6 literes, négyhengeres szívó benzinmotor, melynek főtengelyéhez állandó fogaskerékáttéttel kapcsolódik egy 23 kW (31 LE) teljesítményű indítómotor-generátor, másrészt egy négyfokozatú, a motorkerékpárokéhoz hasonló megoldású, úgynevezett kapcsolókörmös, nem szinkronizált sebességváltó. Kuplungot nem érdemes keresni, ugyanis azt teljesen kihagyták a rendszerből, a sebességváltást a benzin- és villanymotor azonos fordulatszámra állításával oldja meg az elektronika. Igazán ötletes.
Az említetten kívül található még egy villanymotor az autóban, mely az első kerekeket hajtja. 50 kW (67 LE) teljesítményét kétfokozatú sebességváltón keresztül adja le. Mindent egybevetve kissé bonyolultnak hangozhat a motorok működése, de a vezető dolga kimerül a menet- és fékpedál taposásában, valamint a kormány forgatásában, a többit elvégzi helyettünk a kocsi.

9,8 kWh a lítiumion akkumulátorok kapacitása, 102,5 kilót nyomnak, és a csomagtartó alatt helyezkednek el. Otthoni hálózaton konnektorról 2,3 kW-os töltési teljesítménnyel 4,5-5 óra alatt lehet feltölteni a Captur akksijait, utcai töltőről vagy wallboxról akár 3 óra alatt is. Városi használat esetén akár 58-63 km is megtehető tisztán elektromos üzemmódban a WLTP-értékek szerint, vegyes használatnál a hatótáv 48-52 km. Vagyis otthon töltve kevesebb mint 900 forintból autózhatunk vele 100 kilométernyit.

Meglepően alacsony fogyasztás

Ha bejutottunk az autóba, amihez a zsebünkben lévő kulcskártyán kívül semmire sincs szükségünk, akkor egy gombnyomás után szinte azonnal indulhatunk is. A műszeregységen megjelenő feliratokon kívül a váltókar melletti fokozatjelző világítása jelezheti, hogy rajtra készen állunk, ugyanis a benzinmotor ilyenkor még nem indul be, csend honol a beltérben. Csak később lép működésbe az egység, például ha alacsony az akksi töltöttsége, vagy ha keveselljük a villanymotor által nyújtott dinamikát. Utóbbi esetre azért csak ritkán van példa, városban a zöldre váltó jelzőlámpás rajtok királyai lehetünk a rögtön meglóduló Capturrel. Álló helyzetből 10,1 másodperc alatt gyorsulj 100 km/órára a bő másfél tonnás autó, végsebessége 173 km/óra.
Elől MacPherson, hátul csatolt lengőkaros futómű tartja stabilan a kocsit. Magasabb építésének köszönhetően az aszfaltozott utakról is bátrabban letérhetünk vele, miközben városban is remekül használható az autó. Fordulóköre 11,1 méter, parkolásnál pedig semmi sem marad rejtve a négy kamerából 360 fokos képet alkotó rendszer és a radarok mindent látó szemei elől.

Vezetéskor többféle üzemmód közül is választhatunk a tisztán elektromostól a sportmódig. A kettő közötti MySense-üzemmód remek átmenet a két szélsőség között, számos perszonalizációs lehetőséggel. Ezek közül a kormányzás beállításai viszik a prímet, itt három módból választhatunk. A Comfort kényelmesebb sofőröknek való, akik szeretik csekély energiabefektetéssel forgatni a kormányt. A Sport jobb érzetet és nagyobb vezetési pontosságot nyújt, és ugyan érezhetően több erőt kell a volán tekerésébe tenni ilyenkor, azért itt sem fog elfáradni senki. A két mód közötti átmenetet a Regular üzemmód jelenti.
Megálláskor a parkolóasszisztens, menet közben a sávtartó rendszer könnyítheti meg a vezető dolgát. Előbbinél az autó magától manőverezik, a sofőrnek csak a sebességet kell kontrollálnia a pedálokkal, utóbbi pedig beállítástól függően kormányrezgetéssel vagy akár finom kormánymozdulattal figyelmezteti a sávját elhagyni készülő autóst 70 km/órás tempó felett.

Ahol teheti, ott spórol a benzinnel a Captur. Ezt mi is szabályozhatjuk a nagyobb visszatáplálással (a váltó B-be kapcsolásával), valamint a töltésmegtartó E-Save móddal, viszont az E-Nav funkcióba nincs beleszólásunk. Nem is bánjuk, mivel jól végzi dolgát: miután a navigációba betápláltuk úti célunkat, az útvonal alapján az autó kiszámolja, merre vezet a legtakarékosabb utunk. Csak az akkumulátor töltöttségi szintjétől függ, hogy az utazás utolsó szakaszának mekkora hányadát tesszük meg tisztán elektromosan. A célig lemerített telepeket optimális esetben teljesen fel tudjuk tölteni, mielőtt ismét útnak indulunk.
A lakott területeket elhagyva, nagyobb tempónál már gyakrabban jár a benzinmotor, ha nem kérjük arra, hogy ne tegye. Jól végzi a dolgát az elektronika, hiszen 70-es, 90-es és 110-es tempónál is hasonló fordulaton járatja a belső égésű motort, mely ekkor a fedélzeti kijelző szerint 7 liter benzint fogyaszt 100 km-en. Az autópályás sebességhatár közelében autózva ez az érték már 9 liter, de ilyenkor a generátor serényen dolgozik, és tölti fel az akkumulátort, így a későbbi lassabb autózás emissziómentes lehet.
Jelen sorok írója egy könnyedebb lábú, takarékosabban vezető sofőrként írná le magát, de az utak során nem a fogyasztási rekordok megdöntése volt a cél, nem féltünk sportosabban közlekedni a Capturrel. Mindezt egybevéve a teszt során benzinből így is csak 2,7 litert égettünk el 100 kilométerenként, melyhez 11,1 kWh áramfogyasztás társult – utóbbi 1,3 liter benzinnek feleltethető meg. Igazán meggyőző értékek.
A teljes képhez hozzátartozik, hogy az utak nagyjából 40 százalékát teljesítettük tisztán elektromos üzemmódban. Ez nagy aránynak tűnhet, de ha az ember meg tudja oldani, hogy otthon, a munkahelyén, vagy egy nyilvános töltőoszlopon pótolja az elhasznált elektronokat, akkor ez a szám városon belül sokkal magasabb is lehet.

A Renault Captur árazása 6,3 millió forintról indul a CarNet kereskedéseiben, ez a belépő szintet jelenti 90 lóerős benzinmotorral, manuális váltóval és Zen felszereltséggel, melyben azért már ott vannak a legfontosabb vezetéstámogató és biztonsági kütyük. A konnektoros hibrid listaáron 10,85 millió forintba kerül Intens felszereltséggel. A tesztautóban található olyan extrák, mint a parkolócsomag, benne a 360 fokos kamerával, az ülés- és kormányfűtés, a multimédia-rendszer és a porcelánkék fényezés együtt nagyjából még egymillióval növelik az autó árát.

Ügyesen tudott megújulni a Renault Captur, mely népszerű volt hagyományos motorokkal is. Biztosak lehetünk abban, hogy a crossover az innovatív, környezetkímélőbb E-TECH erőforrással is kedvelt választás marad a kisebb méretű szabadidőjárműveket választók körében.
Teljesítmény:
160 lóerő
Nyomaték:
349 Nm
Végsebesség:
173 km/h
Gyorsulás:
10,1 mp (0-100 km/h)