Renault-k egy párhuzamos univerzumból

Renault-k egy párhuzamos univerzumból

hirdetés
Globális autógyártóként a Renault ügyel arra, hogy minden piacán a helyi igények, adottságok és lehetőségek mentén alakítsa modellkínálatát. Ez pedig olykor markáns eltéréseket eredményez az egyes térségekben elérhető típusok között.
Ha azt mondjuk, Renault 4, Renault 16, Renault Clio vagy Kangoo, a világ minden piacán többé-kevésbé ugyanaz az autó, ugyanazok az értékek rajzolódnak ki a helyi fogyasztók lelki szemei előtt. De mi a helyzet a Renault Torinóval, a Bandamával vagy a Farmával?

Ezek olyan, kizárólag egy-egy országban vagy térségben (sorrendben Argentínában, Afrikában és Görögországban) gyártott és forgalmazott modellek voltak, amelyek az anyacég tudását és technológiáját egy egyedi fejlesztésű termékben hasznosították. Ezek a típusok pont az 1970-es, 1980-as években voltak elérhetők ezekben a régiókban, de ma is akadnak bőven olyan Renault-k, amelyekről csak a hírekből értesülünk.

Renault Boreal

Ezek közül a legújabb, legnagyobb és kétségtelenül a leglátványosabb a Boreal, egy alsó-középkategóriás szabadidőjármű, amely alapvető paramétereivel (456 cm hosszúság, 270 cm tengelytáv, 522 l-es csomagtartó) a C és D szegmens határán helyezkedik el, így egyszerre helyettesíti a kompakt Australt és a középkategóriás Espace-t a latin-amerikai piacokon.
A modern megjelenés, a 19”-os keréktárcsák csak az alaphangot adják meg, a lényeg a gazdag technológiai tartalom és az utasközpontú felszereltség. Az utóbbira utal a hátsó üléssori dupla USB-C töltőaljzat és a légbefúvó rostélyok, ami pedig a szolgáltatásokat illeti, a Google-alapú infotainment-rendszertől kezdve a két tucat fejlett vezetőtámogató funkción át a Jean-Michel Jarre zeneszerző által hangolt Harman Kardon Premium audiorendszerig világszínvonalú a kínálat.
Valójában egyetlen részlet árulja el, hogy nem európai modellről van szó, és az a hajtáslánc: az 1,3 literes, benzines turbómotor mindennemű villamosítás nélkül végzi a dolgát, piactól és üzemanyagtól függően (Brazíliában értelemszerűen benzin/etanol kettős üzemű kivitelben forgalmazzák) 138 – 163 lóerős csúcsteljesítményre képes. A sebességváltó minden esetben hatfokozatú, dupla kuplungos egység.

Renault Triber

Ha a Boreal a kényelemről, a kényeztetésről szól, az indiai piacra, helyben fejlesztett és gyártott, 2025-re teljeskörűen megújult Triber lényege a világelső helykihasználás. Kevesebb mint négy méteren (3985 mm) három üléssort elhelyezni valóságos bravúr, amit a Renault helyi tervezői két részlettel támogattak meg. Az egyik a teljes hosszhoz viszonyítva kifejezetten nagy, 2636 mm-es tengelytáv.
A másik a különleges kialakítású tetőlemez, amely a második sori utasok fejének magasságában megemelkedik, és ezt a szintet tartja is egészen a far csaknem teljesen függőleges lefutásáig. A turpisságot kontrasztos fényezésű tető és tetőoszlopok, valamint a tetővonalat optikailag egy síkban tartó hosszanti tetősínek fedik el, így a sziluett megmarad divatosnak, szabadidő-járművesnek.
Ahogy kint, az utastérben is kéttónusú környezet vár, a kisautós méretekből adódóan a 8 colos érintőképernyő is bőségesen elegendő, főleg, hogy támogat minden okostelefon-integrációs technológiát. A világítást kívül-belül modern, energiatakarékos LED-ek szolgáltatják. Ám a Triber legnagyobb attrakciója természetesen a helykihasználás.
Egyrészt kérhető kétszemélyes második üléssorral, másrészt a harmadik üléssor nem csak lefektethető, hanem ki is szerelhető, így öt (vagy négy) utas mellett 625 literes csomagtartó várja a rakományt. Ami a hajtásláncot illeti, a takarékosság és a megbízhatóság volt a két legfontosabb szempont; az egyliteres motor 72 lóereje és az ötfokozatú kézi sebességváltó higgadt, gazdaságos közlekedést tesz lehetővé.

Renault Kardian

Nem először találkozhatnak a Kardian névvel hűséges olvasóink: a Renault már 2023 végén beharangozta a városi szabadidőjármű érkezését. Ha őszinték akarunk lenni, a Boreal és a Triber mellett a Kardian a legkevésbé izgalmas a három nemzetközi modell közül, ám el kell fogadni, hogy a kiszámíthatóság, a sokoldalúság bizonyos piaci szegmensekben többet ér a kimagasló képességeknél.
Európai Renault-khoz szokott szemnek például a Kardian a trió legharmonikusabb megjelenésű tagja. A dizájnelemek ismerősek – igaz, nem feltétlenül ugyanabból a korszakból valók –, az arányok kiegyensúlyozottak. A 4,12 méteres karosszéria öt kényelmes ülést és mögöttük 358 literes csomagtartót foglal magában, a 17 colos kerekek fölé diszkrét kerékív-szélesítések borulnak, ami a tetősínekkel együtt némi terepalkalmasságot is sejtet – a 21 cm-es szabad hasmagasság ismeretében ez nem is puszta illúzió. A dél-amerikai piacokra született Kardian utasterét hangulatvilágítás, valamint díszvarrásokkal szegett kárpitok jellemzik. Bőségesen mérték a tárolóhelyeket, a műszeregység is digitális, és rengeteg a lehetőség a telefonok vezetékes, illetve vezeték nélküli töltésére.
A biztonsági funkciók sorát olvasgatva akár Európában is megállná a helyét a Kardian, amelynek 125 lóerős (természetesen kettős üzemű) benzinmotorjához dupla kuplungos sebességváltó társul. Mindent összevetve, ha ebből a három autóból lehetne választani, tíz emberből hét alighanem elégedett volna a Kardian szolgáltatásaival, a fennmaradó három pedig a Borealban, illetve a Triberben találná meg az átlagtól eltérő igényeit kielégítő megoldást.
A következtetés pedig egyszerű: legyen szó Latin-Amerikáról, Észak-Afrikáról, Indiáról vagy éppen Európáról, a Renault az emberben, nem pedig szegmensekben gondolkodva alakítja modellválasztékát. Így minimális a kockázata annak, hogy valaki két szék között a padlóra esik – olvasóink keressék fel bátran a CarNet budakalászi és budapesti Renault-szalonjait, és győződjenek meg erről személyesen!