Már közúton zúz a legbrutálisabb Renault

Már közúton zúz a legbrutálisabb Renault

hirdetés
Életre kelt a legenda. A Renault T5 Turbo modern kori utódját rászabadították Korzika kanyargós útjaira, és ezzel egy időben új információkat is elárultak az 555 lóerős különlegességről.
Ha hirtelen, valami kozmikus baleset hatására egyik napról a másikra megszűnne a Földön az autóipar, a Renault terméktervező stratégáinak akkor sem kellene a megélhetésük miatt aggódniuk: kiváló dramaturgjai lehetnének bármely A listás krimisorozatnak.

Referenciamunkának elég volna megemlíteniük a Renault 5 Turbo 3E piaci bevezetését, amely – ma már tudjuk – egy ötéves folyamat lesz: miután 2022 szeptemberében leleplezték a leendő modell előtanulmányát, 2025 tavaszáig vártak azzal, hogy bemutassák a későbbi szériagyártású típus formatervét, és elkezdjék csepegtetni a műszaki információkat – a kettő között amúgy úgy telt el 30 hónap, hogy a világnak fogalma sem volt arról, van-e egyáltalán értelme reménykedni a hihetetlenben. A Renault 5 Turbo 3E ugyanis ellentmond a józan észnek: olyan radikális autó, amelyet csak olyan autógyártó engedhet meg magának, amelyik biztos a dolgában.
De vissza a bevezetéshez: a 2025. márciusi bejelentés után fél évvel ugyanis közúti tesztvezetésre vitték az autót és vele egy maroknyi szerencsés újságírót szerte a világról. Újabb fél év múlva már a leendő ügyfeleknek kedveskedik majd a Renault a konfigurátor-felület megnyitásával, hogy aztán valamikor 2027-ben megkezdjék a világ legizgalmasabb kisautójának a kiszállítását az ügyfeleknek.
A hiperprémium-márkák világában senkinek a szeme sem rebben egy hasonló, öt éven át tartó bevezetéstől, a hétköznapi autók piacán viszont példátlan, hogy a nagyközönség végigkövetheti egy típus fejlesztését, a nullától egészen a végső megvalósulásig. A Renault 5 Turbo 3E persze, ne feledjük, nem átlagos autó, inkább egy olyan élvezeti cikk, amelyet az elmúlt negyven évben semmi pénzért nem vásárolhattak meg a rajongók – a kompakt méretek, a félelmetes motorteljesítmény és a sebészi pontosságú futómű kombinációja ugyanis jó ideje hiányzik a piacon elérhető kínálatból.
De milyen újdonság derült is ki az október elején, az idei Tour de Corse Historique (azaz a veterán versenyautók számára kiírt, korzikai raliverseny) előtt, annak kijelölt szakaszain megrendezett közúti bemutatkozás során? Számszerűen nem sok minden: a gyár pontosította a várható méret- és teljesítményadatokat, ám mivel a végleges homologizáció még odébb van (hiszen arra majd csak a fejlesztési tesztprogram végén, közvetlenül a sorozatgyártást megelőzően kerül sor), a most közölt információk ugyanúgy előzetes gyártói becslésnek tekinthetők csupán, mint a korábbiak.
Más kérdés, hogy a mostani becslések még szebb képet festenek a leendő autóról. A hátsó kerekeket hajtó két villanymotor kombinált csúcsteljesítménye 408 kilowatt, azaz 555 lóerő, a maximális forgatónyomaték pedig (dobpergés…) 4800 Nm. Ez persze redukálva jut a keréktárcsákra, de az biztosra vehető, hogy a Renault 5 Turbo 3E úgy ugrik gázadásra, mint semmi más – a Renault ugyanis agymotorokat (azaz magába a kerékbe integrált villanymotorokat) alkalmazott, amelyeknél nincs féltengely, amely elkerülhetetlen csavarodásával tompítaná a teljesítményleadás közvetlenségét.
A korábban másfél tonnásnak mondott, most 1450 kg alá mért Renault 5 Turbo 3E ennek köszönhetően nem egészen 3,5 másodperc alatt gyorsul álló helyzetből 100 km/órára. Nem csak ebben az értelemben fürge a mérges Renault: a 800 V-os elektromos architektúra jóvoltából a 70 kWh kapacitású akkumulátor akár 330 kW-tal tölthető, ami 15 perces töltési ciklust jelent 15-ről 80%-ra – pont ideális egy gyors szusszanásra, ha versenypályán használják az autót.
A WLTP-norma szerinti hatótávolság meghaladja a 400 kilométert, de ne legyenek illúzióink: aki rendeltetésszerűen használja a Renault 5 Turbo 3E-t, annak jóval gyakrabban kell majd töltenie – a modell ugyanis nem csak kimeríti, de újra is értelmezi a közútra tévedt versenyautó fogalmát.

A futómű elöl is, hátul is kettős keresztlengőkaros, pont, mint a Forma-1-ben; a tömegelosztás 43/57%, amivel rendszerint versenygokartoknál, illetve középmotoros sport-/versenyautóknál találkozhatunk. Az Renault 5 Turbo 3E tehát várhatóan úgy gyorsul és úgy kanyarodik majd, ahogy csak vezetője szeretné.

Pont ezt emelte ki az autót tesztelő, a képeken is látható Julien Saunier, a Renault nagykövete.
„Valódi raliszörny, a gyorsulás mértéke a tempó emelkedésével sem csökken, a fékek félelmetesen hatékonyak, mégis könnyen adagolhatók, az autó pontosan, kontrolláltan driftelhető. Elképesztően élvezetesen vezethető, és közben vadonatúj vezetési élményt nyújt”- árulta el a ralipilóta, aki mellesleg tavaly megnyerte a Tour de Corse Historique ralit egy Renault Maxi 5 Turbóval.
A 408 cm hosszú, 203 cm méter széles autóból 1980 darab készül, egyenként 160 ezer eurós, azaz bő 62 millió forintos áron. A Renault már elindította az előfoglalási folyamatot: a reménybeli vásárlók 50 ezer eurós előleg megfizetésével biztosíthatják maguknak a jogot, hogy 2027-ben hozzájussanak a limitált sorozat egyik darabjához – ha egy konkrét alvázszámra vágynak, az is megoldható felár ellenében.
Ez utóbbi jól mutatja, hogy a Renault tudja: a vásárlók egy része nem hígítatlan vezetési élmény forrásaként, hanem befektetésként, egyedülállóan izgalmas, különleges ritkaságként tekint majd az autóra – ez pedig pontosan ugyanaz az út, amelyet az eredeti, ős-R5 Turbo példányai is bejártak.