Erdők nőnek, amerre ez a Hyundai jár

Erdők nőnek, amerre ez a Hyundai jár

hirdetés
Fásítási feladatok elvégzésére alakított át egy Ioniq 9-est a Hyundai. A kívülről átlagosnak tűnő elektromos szabadidő-jármű fedélzetén ultramodern repülésirányító központ kapott helyet.
Használat közben minden tisztán elektromos jármű környezetbarátnak tekinthető, amennyiben egyáltalán nem bocsát ki szennyező anyagot, így amerre jár, tiszta levegőt hagy maga után. Az volna azonban az igazi, ha egy villanyautó aktívan jobbá tehetné a természetet: létezésével, használatával hozzájárulhatna egy egészségesebb, fenntarthatóbb, életet adó környezet megteremtéséhez.

Pontosan erre szolgál a Hyundai Ioniq 9 vetőmaglabda-drónállomás (rövidítsük VLD-nek?), amely az év legfrappánsabb autóneve címet egészen biztosan nem fogja elnyerni, ugyanakkor tudomásunk szerint soha egyetlen személyautó sem tett annyit a természetért, mint ez a jármű, amelyet koreai erdészeti hivatalokkal és faültetésre szakosodott civil szervezetekkel és startupvállalkozásokkal összefogásban épített meg a Hyundai.
A projektet a Koreai Köztársaság keleti tengerpartján 2022-ben pusztító tűzvészek hívták életre. Az újrafásításhoz vállalati partnereket kerestek a szakemberek, a Hyundai pedig a legnagyobb örömmel sietett segítségükre. 2023-ra készült el a Hyundai Ioniq 5 megfigyelődrón-állomás, amely lehetővé tette, hogy az erdészek emissziómentes járművel közelítsék meg a lángok martalékává vált területeket, majd abból egy kamerákkal felszerelt drónt bocsássanak fel, hogy a helyzetet áttekintve pontosabban mérhessék fel a károk mértékét.
Ehhez az Ioniq 5-öshöz csatlakozik most az Ioniq 9, és nem elsősorban azért, mert a Hyundai szeretné legújabb elektromos típusát a reflektorfénybe állítani, hanem mert az új fejlesztéshez hatalmas csomagtérre volt szükség, az Ioniq 9 pedig pontosan ezt kínálja, megfűszerezve a rendkívül jó variálhatósággal. Ha csak az első két üléssort használjuk, 908 liternyi – csaknem egy köbméternyi – tér áll rendelkezésre, ahol egy komplett vezérlőközpontot alakítottak ki két nagy teljesítményű számítógéppel, valamint a drón vezérléséhez szükséges kezelőszervekkel. Ehhez megfordították a középső sori üléseket, amihez egyáltalán nem kellett átalakítani az autót, hiszen piactól függően 180 fokban elforgatható pihenőfotelekkel rendelhető az Ioniq 9.
A bevetésre a két Ioniq modell együtt megy: az 5-ös drónja meghatározza a bevetési területet (szó szerint és átvitt értelemben), az Ioniq 9-es által hordozott drón pedig egyenesen a megadott koordinátákra repül, és ledobja szállítmányát: agyaggolyókat, amelyek termőföldből, tápanyagból és a területre visszatelepítendő növények magjaiból állnak. Így olyan eldugott területek is újrafásíthatók, ahová sem autóval, sem gyalogosan nem lehet könnyen eljutni. A küldetés után visszatérő drónokat az Ioniq-modellek fedélzeti V2L csatlakozójáról ismételten fel lehet tölteni, majd folytatódhat a munka – gyorsan, hatékonyan.