Porschék bajszát rángatja a legújabb Hyundai

Porschék bajszát rángatja a legújabb Hyundai

hirdetés
Bődületes erő, űrkorszaki technológiák, károsanyag-kibocsátás nélkül, de vérpezsdítő érzékszervi ingerek kíséretében: az Ioniq 6 N minden, ami miatt létrejött a Hyundai N sportmárka.
Ha tíz éve azt mondtuk volna, születik egyszer egy Hyundai, amely Porschékkal méri össze magát, alighanem orvost hívnak hozzánk. Ekkor már létezett ugyan a Hyundai N sportmárka, ám még folyamatban volt legelső típusa, az i30 N fejlesztése. Az végül 2016-ban mutatkozott be, két évre rá jött a Veloster N, 2020-ban az i20 N, majd rögtön utána a Kona N – tökéletesen megtervezett, versenyképes kihívók a tüzes kisautók (hot hatch) világában.

Aztán 2022-ben tempót váltott a Hyundai N. Az Ioniq 5 N 650 lóerős csúcsteljesítményével, 3,5 másodperces 0-100 km/óra gyorsulásával nem egyszerűen felsőbb ligába emelte a márkát: műfajt teremtett. Ez hatalmas kihívás, emberfeletti küldetés egy fiatal márka számára, amelyet azonban könnyedén ugrott meg az elektromos sport-SUV – erről tucatnyi szakmai elismerés tanúskodik.
Most pedig ennél is keményebb fába vágja a fejszéjét a frissen bemutatott Ioniq 6 N, amely karakterével, motorteljesítményével és menetdinamikájával egyenesen a Porsche Taycan modellcsalád szívét veszi célba. Legyen szó bármely N modellről, három alapvető követelményt kell teljesítenie: kivételes, élvezetes kanyarvételi képességek, versenypálya-alkalmasság, hétköznapi használati érték. Magyarul: legyen tökéletes országúton és körpályán, városban és autópályán, családi nyaraláson és impulzív örömvezetésen.

Mechanikus módosítások

Az Ioniq 6 minden komponensét átdolgozták, hogy megkaphassa az N típusjelzést. Vadonatúj az akkumulátor-vezérlés, ami elsősorban a hőgazdálkodás tökéletesítését jelenti. Üzemmódtól függően – és itt ne átlagos, hétköznapi üzemmódokra gondoljunk – más és más program szerint szabályozza az akkumulátor hűtését, esetleges fűtését, így a rendszer gyorsabban éri el az adott igénybevételhez optimális hőmérsékletet, majd tovább képes tartani azt.
Ez kulcsszerepet játszik a jelentősen megnövelt motorteljesítményben. A két hajtott tengelyen dolgozó egy-egy villanymotor 226, illetve 383 lóerős csúcsteljesítményre képes. A rendszer tartós csúcsteljesítménye 609 lóerő, de az N Grin Boost funkciót aktiválva 10 másodpercre 650 lóerő áll rendelkezésre. Az autó végsebessége 257 km/óra, álló helyzetből, a rajtautomatikát aktiválva 3,2 másodperc elegendő ahhoz, hogy elérjük a 100 km/órát. Az aerodinamika az Ioniq 6 létezésének alapeleme, itt pedig még tovább finomították a leszorítóerő és a légellenállás egyensúlyát.
A méretes hátsó szárny és a szélesített kerékdobok nem csak optikai elemek (bár annak is hatásosak), hanem a hátsó diffúzorral együtt segítenek az aszfalton tartani az autót.

Ehhez persze a megfelelő futóműre is szükség van: az N stábja teljesen átalakította a geometriát és lecserélte a komponenseket. Két, egymásnak teljesen ellentmondó követelményt kellett kielégíteniük: a komfortos rugózást és a versenypályára is alkalmas precizitást, terhelhetőséget, kiszámíthatóságot. Ennek érdekében olyan, speciális lengéscsillapítókat építettek be, amelyek a kitérés (berugózás) mértékétől függően eltérő erővel szűrik az ütéseket. A lassításról hatalmas súrlódófékek gondoskodnak, de a regeneratív fékhatás sem elhanyagolható: pusztán gázelvétellel akár 0,6 g-vel tud lassulni az Ioniq 6 N, miközben még az akkut is tölti.

Elektronikus fejlesztések

A villanyautóknál megszokott a gazdag digitális tartalom, az Ioniq 6 N azonban olyan funkciókat is kínál, amelyekkel még soha, sehol nem találkozhattunk. A feladatuk: minél örömtelibbé tenni a vezetést. Az N aktív hangzás + a vezetés stílusához, változó tempójához igazodó aláfestő hanghatásokat kínál, háromféle felfogásban: választható a motorsport-ihletésű Gyújtás, a tradicionális e-hangzású Evolúció, valamint a Fénysebesség, amely a modell sci-fi-s karakterét erősíti.
Fontos újdonság az N e-Shift, egy szimulált váltófunkció, amely érzésre és hangzásra egyaránt elhiteti velünk, hogy klasszikus, benzinmotoros sportautót vezetünk, annak minden imádni való tökéletlenségével. A már említett N Grin Boost és rajtautomatika mellett versenypálya-adatrögzítő, driftoptimalizálást és nyomatékvektor-szabályozást is kapunk, a szimulált váltóhoz pedig váltóvillám is társul – kivéve, hogy nem a műszerfalon felvillanó lámpa, hanem az utastéri hangulatvilágítás változása emlékeztet arra, hogy ideje feljebb kapcsolni.

Kiegészítők

A képeiken látható három autóból csak egy a szériakivitelű Hyundai Ioniq 6. Egy másikat az N Performance tartozékraktárából szereltek fel mindenféle optikai és aerodinamikai finomsággal – ezek a kiegészítők a modell piaci bevezetésével (várhatóan még az év vége előtt) egyszerre válnak elérhetővé.
Az igazán izgalmas és vészjósló harmadik autóra nem sok szót vesztegetett a Hyundai. Persze minek is: ha valamit úgy neveznek, hogy IONIQ 6 N Drift Spec, és sűrű gumifüstfelhőbe burkolózva képes keresztben száguldani, ott egyetlen kérdés marad: a szériaverzió év végére várható bevezetéséhez képest mikor és mennyiért lesz megvásárolható az autó nem csupán versenypályára, de kifejezetten versenyzésre alkalmas változata.