Nem egészen két évvel ezelőtt mutatkozott be a Hyundai Seven: egy hatalmas, lenyűgöző koncepciójármű – nem is jármű, inkább térálom, egy mesebeli otthon leképzelése az elektromos mobilitás világára. Ekkorra már olyan formabontó fejlesztésekkel babonázta meg a világot a koreai gyártó, mint az Ioniq 5 elektromos crossover vagy a Staria buszlimuzin. Ezek markánsan eltérő formai irányt jelöltek ki a márka számára, a Seven azonban egyikhez sem igazodott – tehette, hiszen egyértelműen zászlóshajónak született, amelyre más játékszabályok vonatkoznak. Mégis nehéz volt elhinni, hogy az az egyszerre feszesen geometrikus és spontán organikus dizájn valaha megvalósulhat nemhogy Európában, de egyáltalán a Hyundai palettáján.
Az elmúlt években tanúi lehettünk annak, hogy a Hyundai nemcsak gyorsan és látványosan képes megújulni, de ezt az átalakulást meg is tudja ismételni. Ennek eddigi legimpozánsabb példája a vadonatúj Ioniq 9.
Aztán egymás után érkeztek az új modellek, a Konától a Santa Féig, és helyükre kerültek azok az innovatív, meghökkentő részletek, amelyekkel két éve még nem tudtunk mit kezdeni. Persze a formaterv is alkalmazkodott a márka valóságához, de sziluettjében, az oldalablakok rajzolatában és lámpatesteiben (különösen hátul) le sem tagadhatná a fantáziadús elődöt az autó, amely időközben hétről kilencre licitált, azaz Seven helyett Ioniq 9 néven vált késszé a sorozatgyártásra, a duplán formázott kerékívek is átkerültek a szériamodellbe.
Új formai irányzathoz új fantázianév dukál: az áramvonalasság és a szépség metszetében született meg a aerosztétika, amely nem rendeli egymás alá az áramlástani hatásfokot és a vizuális élményt. A tervezők alighanem aránytalanul (de nem haszontalanul!) sok időt öltek bele abba, hogy a rejtett felületeket, fedeleket és ajtókat, nyílásokat és csatornákat optimalizálva feleslegessé tegyék a karosszéria hangsúlyosan aerodinamikus kialakítását. Csappantyúk, sík fenéklemez, rejtett antennák, speciális keréktárcsák és egy sor további részlet gondoskodik a 0,27-es, azaz jó közegellenállási együtthatóról, amiből könnyen 0,26-ot varázsolhatunk, ha digitális külső tükrökkel rendeljük meg az autót.
Ezen a ponton érdemes megemlíteni, hogy nem először bontja le a járműkategóriák közötti határokat a Hyundai. Az Ioniq 5 sokkal inkább emlékeztet klasszikus ötajtós ferdehátúra, mint szabadidőjárműre, az Ioniq 9-be pedig könnyen beleláthatjuk egy óriási sportkombi vonalvezetését. Mindez nem csak a másság kedvéért fontos: barátságosabb, szerethetőbb egy olyan autó – és tulajdonképpen egy olyan ember is – amely valós képességeinél kevesebbnek, megközelíthetőbbnek mutatja magát.
Ha a külső megjelenés letisztult és hatékony, a belső igazi luxusélményt ígér, amennyiben a zsúfoltságot nélkülöző, szellős térben rengeteg innovatív kényelmi szolgáltatást biztosít az utasoknak. Akár a második sorba is rendelhetők pihenőfotelek, amelyek az elülsőkkel azonos szintű kényelmet nyújtanak. Közben leghátul, a harmadik üléssoron is bőséges a fej- és lábtér – nem is lehet másképp, hiszen gigantikus, 313 centiméteres tengelytávon nyugszik az 506 centiméteres autó.
A csomagtartó alaphelyzetben is 620 literes, az orrban is találunk egy kisebb üreget, de a hosszában eltolható padlókonzolban is elfér közel 20 liternyi apróság. Akkor sem volna hiányérzetünk, ha itt leállnak a Hyundai belsőépítészei, ám nem tették: a második sori ülések hátraforgathatók, mint egy csúcskivitelű kombifurgonban. Hogy is volt az a kategóriahatár-elmosás…? És akkor még nem említettük az akupresszúrás első masszázsüléseket, az újrahasznosított, illetve megújuló forrásból származó anyagok széles körű alkalmazását, az aktív útzajcsökkentő rendszert, az UV-fényes sterilizáló fiókot, a hátsó üléssoron függetlenül működtethető klímaberendezést vagy az utólag megvásárolható online letölthető szolgáltatásokat, amelyekkel például személyre szabhatjuk a talajmegvilágító fény motívumát, a dupla kijelző grafikáját.
Annyira különlegesek az Ioniq 9 formai és tartalmi megoldásai, hogy majdnem megfeledkeztünk a hajtásláncokról – de csak majdnem. Az e-GMP platformra épülő Ioniq 9 bevezetésekor egyetlen, 110 kWh-s akkumulátoropció lesz elérhető, de három teljesítményszint közül választhat a vevő.
A belépő, egymotoros verzió 160 kW (218 LE) csúcsteljesítményt és akár 620 kilométeres hatótávolságot biztosít; a csúcsverzió két villanymotorja együtt ennek a kétszeresét nyújtja, ami 5,2 másodperces 0-100 km/óra gyorsulást, valamint 200 km/óra végsebességet tesz lehetővé. A harmadik, köztes opció 230 kW (313 LE) csúcsteljesítményt biztosít. További részletekről – a felszereltségről, a biztonsági arzenálról és a többiről – a piaci bevezetéshez közeledve lesz értelme beszélni. Ez Koreában és az USA-ban a következő fél éven belül várható, melyeket egyéb globális piacok követnek majd, köztük nyilvánvalóan Európa is.