A jövő hajtja, úgy is néz ki ez a Hyundai

A jövő hajtja, úgy is néz ki ez a Hyundai

hirdetés
Bemutatkozott a Hyundai Nexo második generációja. A hidrogén-üzemanyagcellás szabadidőjármű új generációs hajtáslánca minden téren felülmúlja az eddigit.
A Hyundai 1998 óta foglalkozik aktívan a hidrogén-üzemanyagcellás járművek (FCEV) fejlesztésével. Számos prototípust követően 2018-ban mutatta be a gyár a sorozatgyártású Nexót, most pedig itt a modell második kiadása.

Az új Nexo a tavaly októberben Initium néven bemutatott formatanulmány szériaverziója. Minimálisak a változások, így a sorozatgyártású modell ugyanolyan meglepően, futurisztikusan néz ki, mint az előtanulmány; az Acél művészete névre keresztelt formanyelv kifejezetten indusztriális, robusztus formákat, egyszerű vonalakat takar; a Hyundai márkaidentitását a nappali pixelvilágítás hozza át az új dizájnba – a hűtőmaszkon látható négy fénynégyzet a több Hyundai kormányán is látható státuszjelző lámpákat idézi.
A geometrikus vonalak hatékonyan rejtik el a modell valódi (az elődénél minden irányban nagyobb) méreteit, a 4750 mm hosszú autó tengelytávja tekintélyes 2790 mm. Amilyen szokatlan a Nexo külső megjelenése, annyira harmonikus és barátságos a belső: az ívelt dupla kijelző, a párnázott műszerfal, az emeletes középkonzol rendkívül célszerű, felhasználóbarát környezet képét mutatja.
A konzol két végében elhelyezett monitorokra a korábbi megoldásoknál jóval kompaktabb (azaz kevésbé sérülékeny) visszapillantó kameraegységek továbbítják a képet. A Nexo az Ioniq 5-nél bevezetett üléskialakítást alkalmazza: az első ülések pihenőpozícióba mozdíthatók, keskeny támlájuk jóvoltából hátul bőséges a lábtér, a hátsó ajtók szélesre tárhatók – egyértelmű, hogy a Hyundai immár nem kísérleti járműként, hanem teljes értékű családi autóként tekint a Nexóra.
De mi is pontosan az a hidrogén-üzemanyagcellás elektromos jármű? Nos, a név mindent elárul: egy olyan villanymotoros autó, amely a hajtáshoz szükséges energiát menet közben, a fedélzeti tartályokban tárolt hidrogénből állítja elő. A hidrogén a légköri oxigénnel kölcsönhatásra lépve elektromos energiát és vizet fejleszt (fordított elektrolízis).

A FCEV járművekben általában akkumulátor is van, az tárolja pufferként a hidrogénből előállított energiát. A Nexo esetében az üzemanyagcella 110 kW-os (16% az elődhöz képest), az új villanymotor 150 kW-os. Az akkumulátor teljesítményét megduplázták (40 helyett 80 kW-os), a teljes rendszerteljesítmény 135 helyett 190 kilowatt, azaz 258 lóerő.
Ennek köszönhető a korábbi 9,2 helyett 7,8 másodperces gyorsulás nulláról százra. A hatótávolság is nőtt, részint a jobb hatásfok, részint a nagyobb tartályok (6,33 helyett 6,69 kg összkapacitás) jóvoltából. A koreai szabvány szerint több mint 700 kilométer tehető meg két feltöltés között, ami jó hír, mert Európában, sőt, valójában az egész világon még mindig rendkívül hézagos a hidrogéntöltő állomások hálózata.
Ezzel együtt is kulcsfontosságú a fejlesztés, mert azt jelzi, hogy a Hyundai töretlenül hisz abban, hogy a hidrogén jelentheti a hosszú távú megoldást a fosszilis energiahordozókról való leválásra. Jelen pillanatban tehát a Nexo technológiai szempontból a legfontosabb, eladhatóság tekintetében a legjelentéktelenebb modell a Hyundai palettáján, ebben a kérdésben azonban nem a rövid távú nyereség, hanem az emberiség hosszú távú érdeke a Hyundai elsődleges motivációja.