Új autókkal ünnepli jubileumát az Opel

Új autókkal ünnepli jubileumát az Opel

hirdetés
Százhuszonöt éve gyárt autót az Opel. Az évfordulót fennállásának egyik legizgalmasabb modelloffenzívájával, valamint magyarországi kereskedői hálózatának bővítésével ünnepelte a márka.
1899. január 21-én olyan megállapodás született Németországban, amely később meghatározónak bizonyult egész Európa autóipara szempontjából. Az Opel név eddigre már jól csengett azok körében, akik varrógépet vagy kerékpárt szerettek volna vásárolni – az előbbit 1862, az utóbbit 1883 óta fejlesztette és gyártotta a családi cég. A cég portfólióját valami izgalmas, előremutató tevékenységgel bővíteni kívánó fivérek, Fritz és Wilhelm 1897-ben ismerkedtek meg Friedrich Lutzmann automobil-gyártóval.

Két évvel később a teljes manufaktúrát felvásárolták, és modern gyártási körülményeket teremtve folytatták a termelést. Az Opel rendkívül gyorsan kinőtte Lutzmann kezdetleges konstrukcióját, 1901-től a francia Alexandre Darracq tervei alapján kezdtek el gyártani egy tetszetősebb, modernebb automobilt, 1902-re pedig bemutatkozott az Opel első saját, házon belül tervezett autója.
Innentől pedig nem volt megállás. Egymást követték a korszakalkotó modellek, amelyek sikerét mi sem igazolhatná látványosabban, mint hogy a mai napig korabeli becenevükről ismerjük őket: ilyen volt az Opel Doktorwagen (1906) vagy a Laubfrosch (1924). 1931-ben elkészült az Opel első népautója, öt évre rá pedig az Olympia, a márka első önhordó karosszériás konstrukciója. Hosszasan sorolhatnánk a rüsselsheimi üzemben világra segített modelleket, és idővel sort is kerítünk erre. Így, januárban viszont kézenfekvőbb azt áttekinteni, hogy mi mindennel gazdagította a világot az Opel 2024-ben, fennállásának 125. évében.
Az elmúlt tizenkét hónap a villamosítás jegyében telt – évek óta ez a legfontosabb hívószó az autóiparban, az Opel azonban nem a jövőre vonatkozó ígéretként, hanem azonnal megvalósítandó stratégiaként tekint az elektrifikációra, és 2024 során hétmérföldes lépésekkel közelített végső céljához.
Az óév egyik első bejelentése volt a Frontera visszatérése: ekkor még csak annyit árult el az Opel, hogy az egykori műfajteremtő modellnév egy akkumulátoros elektromos típust fog jelölni. A három üléssoros opcióról, amivel az ősszel debütáló modell teljesen felforgatta a kompakt szabadidőjárművek piacát, még szó sem volt.

A tavasz derekán színre lépett az új Grandland, az Opel népszerű kompakt szabadidőjárművének következő generációja. Míg elődje hálózatról tölthető hibridként szerzett új híveket a márkának, a vadonatúj padlólemezre épülő, második kiadás tisztán elektromos és 48 voltos mild hibrid hajtásláncokkal bővíti a kínálatot – a hagyományos belső égésű (benzines és dízel) variánsok pedig teljesen eltűntek a választékból.
Az év zárásaként az Opel Mokka is megújult: a modell, amely az Opel portfóliójában elsőként kombinálta az elektromos hajtáslánc opcióját a crossover formátummal, és elsőként alkalmazta a megújult Opel-villámot, 2024 végétől frissített stíluselemekkel és 15 százalékkal erősebb villanymotorral állít mércét a szegmensben. Mild hibrid hajtáslánca nem kevésbé nagy jelentőségű: városi forgalomban a menetidő jelentős hányadát (akár 50 százalékát) képes tisztán elektromos üzemben megtenni, és ennek köszönhetően a nagyobb akkumulátoros, nehezebb és drágább full hibrid járművekkel vetekedő takarékosságra képes.
A SUV-k az elmúlt évek során kiszorították a piacról a buszlimuzinokat, amelyek azonban most reneszánszukat kezdik élni, nem kis részben az Opel következetes modellstratégiájának köszönhetően.

Az Opel Zafira Electric és az Opel Combo Electric 2024 nyarától megújult arculattal, a jobb energiagazdálkodásnak – átdolgozott akkumulátorok, továbbfejlesztett regeneratív fékrendszer, hőszivattyús klímaberendezés – köszönhetően nagyobb hatótávolsággal, illetve gazdagabb vezetőtámogató arzenállal és fejlett kapcsolódási technológiákkal teszi még versenyképesebbé a kínálatot.
Ha Opel és családi autó, megkerülhetetlen az Astra, amely a tisztán elektromos és a 48 V-os hibrid variánsok mellett kétféle plug-in hibridként is elérhető: az arany középutat jelentő 180 lóerős variáns mellett a 225 lóerős, ültetett futóművű GSe változat öregbíti a sportos Opelek hagyományát. És ha már a sportos Opelekről szót ejtettünk, ne feledkezzünk meg a márka villanyhajtású rali-versenyautójáról, az Opel Corsa Rally Electricről, amellyel többek között az immár ötödik évadját kezdő ADAC Opel elektromos ralimárkakupában találkozhatunk.

Ezt különösen értékessé teszi, hogy a kötelező (elsősorban biztonsági) módosításoktól eltekintve gyakorlatilag teljesen szériaállapotú autókról van szó, ami ékesen bizonyítja, milyen nagyszerű konstrukció az Opel Corsa Electric.
A jelent már áttekintettünk, az Opel azonban 2024-ben már a jövőbe is bepillantást engedett: ősszel bemutatkoztak a Movano és a Vivaro haszonjárművek hidrogén-üzemanyagcellás elektromos változatai. A 2025-ben forgalomba kerülő modellek a belső égésű motoroktól megszokott előnyöket – azaz a jelentős hatótávolságot és a villámgyors tankolást – társítják az elektromos hajtás helyi emissziótól és zajterheléstől mentes világával. Emellett a cikkünk első felében említett típusok hajtásláncopciói is bővülni fognak – na, de ne áruljunk el mindent előre, hagyjunk meglepetést 2025-re is!
A magyar vásárlók szempontjából még egy fontos eseményt hozott a 2024-es esztendő: a budakalászi CarNet Triplex, amely 2009 óta szervizel Opel járműveket, szeptember óta hivatalos Opel márkakereskedésként is tevékenykedik, így immár Magyarország legnagyobb hivatalos jármű-márkakereskedői és szervizhálózatában is elérhetők a villámos márka legújabb típusai.