Puttonyos lopakodó

Puttonyos lopakodó

hirdetés

Teszt: Opel Astra Sports Tourer GS

Az utakon egyre kevesebb fut belőlük, de a kombik napjainkban is remek alternatívák, ha sok csomaggal utaznánk. Az Opel is kínál ilyet. Benzinmotorral teszteltük az Astra Sports Tourert.
Kiindulva abból, mennyire elfogytak az utakról az új kombik, és mennyire elterjedtek a szabadidőjárművek, azt gondolhatnánk, hogy a kombik kínálata is ennyire leszűkült. Ez azonban nem igaz: a CarNetnél legalább kilenc márka ilyen típusával találkozhat az ember. Ezek közül most az Opel Astra Sports Tourert teszteltük.

Progresszív formavilág

Az új Opel Astra (Astra L) még 2021-ben mutatkozott be a nagyközönségnek, azonban a kombiváltozat első példányai csak később hagyták el a gyártósort. Ez a márka 11. kompakt méretű kombija, öt Kadettet hat Astra követett. Volt olyan időszak, amikor az említettek mellett párhuzamosan a Vectrából és Omegából is volt puttonyos kivitel az Opel kínálatában. Napjaink autóipari trendjeinek ellentétét képviseli az autó, hiszen elődjénél 6 centivel rövidebb és 3 centivel alacsonyabb (hossza 4642 mm, szélessége 1860 mm, magassága 1480 mm), de a tengelytáv 7 centit nyúlt (2732 mm-re).
Ezekkel az átalakulásokkal teljesen más az autó karaktere, mint korábban. Míg az előd egy kerek, gömbölyded vonalakkal rajzolt, a víz felszínén könnyen sikló kacsakőre hajazott, addig az újdonság tényleg indokolttá tette nevében a Sports kifejezést már csak megjelenésével, éles szögeivel és egyenes vonásaival is. Sajnos a fekete szín számos érdekességet elrejt, de azt azért látjuk, hogy a 17 colos kerekek mellett a túlnyúlások rövidek, az övvonal alig emelkedik, és a tető is szinte egy magasságban fut az első szélvédőtől az autó fenekéig. Dinamikusabb az összkép, melyhez hozzátesz az autó elejének cápaorrszerű kialakítása is.
A sötét fényezés kissé hatástalanítja a Vizort, a sötét hűtőmaszkbetétet, amely egységessé vált az Opelnél az utóbbi években. Ebben rejtették el a szintén fekete Opel-emblémát, szélein pedig ott ülnek az IntelliLux LED fényszórók.

A 168 izzós adaptív egységek kitakarják a szemből jövők elől a fényeket, nem vakítják el őket a reflektorok, miközben a vezető mégis tisztán látja a környezetet.

Ha nem fekete lenne az autó, hátul láthatóbb lenne az Opel-embléma és a rendszámtábla alá felírva az Astra szó. Enélkül csak a szélesre húzott fényszórókat, valamint a különleges alakú, függőleges féklámpát figyelhetjük, melyek mind-mind jól állnak az autónak. A sötétített hátsó üvegek a GS felszereltségi szint sajátjai.

Digitalizáció és gerincvédelem a beltérben

Az Opel Astra Sports Tourerbe beülve valószínűleg az elsők között vesszük észre az új infotainment-rendszert. Ránézésre azt is hihetnénk, hogy a kijelző a fél műszerfalat elfoglalja, de az összeérő terület valójában két 10 colos kijelzőt rejt. Ebből az egyik a digitális műszeregység, míg középen az érintőképernyő látható. Utóbbi kezelése egyszerű, különösen úgy, hogy alatta fizikai gombok segítenek a különböző főbb menüpontok gyors elérésében. Azzal, hogy a kétzónás klíma vezérlése is kapott egy gombsort, a hőkomfort miatt sem kell elmerülni hosszasan a pixelekben.
Kívül nem sok árulkodik arról, hogy ez az Astra GS felszereltségi szintű. Belül könnyebb dolgunk van, hiszen az első ülések háttámláján ott virít ez a két betű. Az alapáras kárpitozás minősége átlagos, de van pl. nappabőr is a kínálatban.

A fűthető, elektromos deréktámaszos ülések kapcsán sokkal izgalmasabb az a tény, hogy AGR-tanúsítvánnyal rendelkeznek. Ezt egy németországi munkacsoport osztja ki, amely a hátaink, gerincünk egészségéért dolgozik szerte a világon. Tény, hogy az ülés jól tart és támaszt, ráadásul az ülőlap is meghosszabbítható.

Alapvetően hátul is kényelmesen helyet foglalhat az ember. A 178 centimre állított sofőrülés mögé 7-8 centis hézagokkal befértem mind a lábamnál, mind a fejemnél. Ez azért ígéretes helykínálatot jelent magasabb emberek számára is.
Sajnáljuk, hogy a színes kijelző az egyetlen dolog, ami nem sötét a beltérben, minden fekete vagy szürke. A felhasznált anyagoknál inkább az olcsóbb hatású, keményebb műanyagok kerültek előtérbe, ám ezzel nincs is gond, hisz nem úgy ültünk be az Opelba, hogy prémiumélményt várunk. A zongoralakk töménytelen jelenléte már zavaróbb. Könnyen gyűjti a port, és idővel karcolódik a fényesen csillogó felület, ami nem tesz jót az értékállóságnak. Kissé monolitszerű a középkonzol, itt érezhető, hogy a funkcionalitást helyezték előtérbe a megjelenéssel szemben. Remek rolós rekeszek találhatók benne pohártartóval vagy épp vezeték nélküli telefontöltővel, sőt, a szellőzők alatt még egy puha bélelésű napszemüvegtartó is megbújt. A könyöklő mély pakolható lyukat rejt, de ott vannak a kellően tágas ajtózsebek, valamint a kesztyűtartó is – utóbbi talán kissé alulméretezett, de tény, hogy van elég tároló a beltérben.
597 literes az Astra Sports Tourer csomagtere ötszemélyes kivitelben, az ülések pedig akár a csomagtartó oldalán meghúzott karok segítségével is előrebillenthetőek – többek között hasonlót láttunk a Suzuki Swace-ben is. Ezzel a trükkel 1634 literesre növelhető a csomagtér, mely könnyen pakolható, mivel csak 60 centire kell emelni a csomagokat. Ezzel az autóval nem gond, ha hirtelen kellene szállítani lapra szerelt bútort.

Bármivel tankolhatod

Benzines, dízel, lágy hibrid, sőt, még elektromos változatban is elérhető az Opel Astra Sports Tourer. Ezek közül a benzines kínálat a legszélesebb: az alapot az 1,2 literes, háromhengeres turbós benzines jelenti 110 vagy 130 lóerős teljesítménnyel. Ehhez hatfokozatú kézi váltó kerülhet, illetve az erősebbik változatnál opció a nyolcfokozatú automata is. Tesztautónk utóbbi hajtásrendszerrel működik: csúcsnyomatéka 230 Nm, gyorsulása (0-100 km/óra) 9,7 másodperc, végsebessége 210 km/óra. Ez a változat lágy hibrid kivitelű, azaz társul hozzá egy indítómotor-generátor is, amely nyomatékával képes besegíteni a háromhengeres benzinmotornak. Az egyetlen dízel egy 1,5 literes, négyhengeres erőforrás, szintén 130 lóerővel és nyolcfokozatú automatával. Elektromos kivitelben a 156 LE-s villanymotor az 54 kWh kapacitású akkupakkból nyeri a haladáshoz szükséges energiát, a hatótáv WLTP-ciklus szerint 391-411 km.
Az első tengelynél MacPherson-futómű, hátul csatolt lengőkaros felfüggesztés dolgozik a kombi Astra alatt, melyben már alapáron is rengeteg segédrendszer könnyíti a sofőr dolgát. A vezeték nélküli telefontükrözés a szériafelszereltség része, ahogy az adaptív LED fényszórók is, de sorolhatjuk még az aktív sávtartót, az automatikus vészfékezést, a gyalogos- és kerékpáros-felismerést, a jelzőtábla-felismerőt, a fáradtságjelzőt, az adaptív sebességtartót vagy épp az első és hátsó parkolóradarokat.

A kiváló képminőségű kamerák már felárasak, bár a GS felszereltségi szinten a 360 fokos rendszerért nem kérnek külön pénzt. Extra tétel még az IntelliDrive 1.0 csomag, melynek sávközéptartója, holttérfigyelője és hátsó keresztirányú forgalomfigyelője jelent többletet az eddig felsoroltakhoz képest.

Még a magyar utakon is kezes

Erősebb, határozottabb gombnyomásra éled fel a benzinmotor. Nem csak a start-stopra, a többi gombra is jellemző ez a viselkedés. Szerencsére a visszajelző fények rögtön árulkodnak például arról, sikerült-e elindítani a kormány- vagy az ülésfűtést, nem sokkal később pedig a hőérzetünk is. Telefonunk gyorsan csatlakozik vezeték nélkül is, és hamar készen állunk az indulásra és a haladásra. Kifejezetten jó élmény ez az Astrával, de le kell szögezni, nem a vezetés élményétől válik remekké a haladás. Leginkább a körülmények teremtik azt meg, élen az üléssel. Az AGR-tanúsítványos szék már-már olyan stabilan tart, mint egy sportülés, mindezt úgy, hogy tömése még megfelelően puha. A másik remek komfortteremtő tényező a futómű, melyet kiválóan hangoltak a mérnökök. Egyszerre jó az úttartás, kellően feszes az autó, és jól csillapítja az úthibákat, keresztbordákat is. Talán ez az autó legjobb része, hiszen ha ez nem lenne, közel sem lenne olyan élvezhető az Astra Sports Tourer.
A 130 lóerős kombi tehát megteremti a komfortot, innentől pedig csak azt tekinti feladatának, hogy célba érjen utasaival és csomagjaikkal. Kormányzásán is ez érződik: könnyeden kezelhető, pontosan vezérelhető, visszajelzésekben azonban nem bővelkedik. Tökéletesen megfelel a mindennapok igényeinek, fordulóköre sem vészesen nagy a 10,7 méteres átmérővel. Elvileg a nyolcfokozatú automata váltó is a kényelmünket szolgálná, azonban működése nem volt mindig zökkenőmentes. Főleg városi araszolásnál bizonytalanodott el többször a rendszer, nem egyszer mintha utólag, már gyorsítás közben gondolta volna meg magát, hogy elég lesz eggyel kisebb sebességi fokozat is. Ezek az utólagos reakciók némi rángatásban, valamint a motor felpörgésében testesülnek meg. Hasonlót egyébként a start-stop rendszernél is lehetett tapasztalni, így ezt a funkciót inkább minden egyes alkalommal kikapcsoltam.
Nagyobb sebességnél, kiszámíthatóbb haladásnál már a váltó sem rakoncátlankodott, érezhetően jobban is feküdtek ezek a kilométerek az autónak. A nyolc fokozat előnye, hogy még autópályán is halk marad az Astra, a digitális kijelző 2200-as fordulatszámot mutatott 130 km/órás tempónál. Tesztünk során a kombi 7,2 l/100 km-es átlagfogyasztást produkált vegyes körülmények között.

Akár tízmillió alatt

Kedvezményes listaáron akár már 9,69 millió forinttól elérhető a CarNetnél az Opel Astra Sports Tourer. Ha 110 helyett 130 lóerős teljesítményre vágyunk, még az is belefér tízmillió alatt, de ha az Aisin automata váltójára bíznánk magunkat, akkor már minimum10,63 millió forintot kell fizetnünk. A dízelért legalább 11,42 millió forintot kérnek. A tesztautó 12,8 millió forintos vételára a GS felszereltségű automata benzines kivitel 11,71 milliós kedvezményes árából, a minden vezetéstámogatót tartalmazó GS Technológia csomag 900 ezer forintos árából és a karbon-fekete gyöngyház fényezésből (190 ezer Ft) áll össze. Nagyjából egymillióval növelné még a vételárat a panoráma-napfénytető és a nappabőr kárpit, a vonóhorgozás pedig 260 ezer forintba kerül. Az Opel kombija árával jó helyzetbe hozta magát a piacon, hiszen csak két koreai modell, a Hyundai i30 és a Kia Ceed kombik érhetőek el kedvezőbben. A szegmens egyik fő fokmérőjének számító csomagtér tekintetében nincsenek jelentős különbségek a három autó között: az Astra Sports Tourer 597/1634, az i30 602/1650, a Ceed 625/1694 literes.

Értékelés

A teljesen feketébe öltöztetett Opel Astra Sports Tourer kívülről egy igazi lopakodó. Beülve, valamint vezetés közben kiderül azonban, hogy az autó nem akar több lenni, mint egy alapfeladatokat ellátó, nagy csomagtérrel rendelkező mindenes, amely a család vagy a vállalkozás legtöbb közlekedési kihívására választ tud adni. Vitathatatlan, hogy ennek remekül meg is felel. Vannak ugyan hibái, de a néha felmerülő rossz szájízt kompenzálhatja kedvező ára.