Mindennek stimmelnie kell, hogy ilyen autó szülessen

Mindennek stimmelnie kell, hogy ilyen autó szülessen

Itt az új Opel Grandland

Vadonatúj padlólemezt és hajtástechnológiákat, és lenyűgöző formatervet gyűjtött egybe az Opel, hogy megalkossa legfontosabb típusa, a Grandland új generációját.
Grandiózus terepkupé-tanulmánya, az Opel Experimental 2023-as bemutatásakor a koncepciójármű az egész márka jövőbeli arculatát vetítette előre. Biztosak voltunk benne, hogy meghatározó részleteivel hamarosan sorozatgyártásban is találkozhatunk.

Azonban akkor még nem sejtettük, hogy nem évek, hanem hónapok múlva érkeznek meg a stíluselemek a szériamodellek világába, ahogy azt sem, hogy nem valami sportos szedán, hanem egy családi szabadidőjármű lesz az, amelyen megjelennek ezek az elemek.
Olyan formai mérföldkövekről van szó, mint az autó orrát elfoglaló 3D Vizor, a megvilágított Opel-logó a maszk közepén, vagy a szintén világító márkanév a csomagtérajtón. A tanulmányautó radikális fénykaraktere nem valósulhatott meg maradéktalanul, de a tervezők érzékletesen ültették át az adott technológiai lehetőségekre a vízszintes LED-sávokat és az azokat lezáró fénymintázatot. Szintén a tanulmányautó öröksége az első ajtón elinduló, majd meredek töréssel a hátsó lámpatestek irányába forduló karaktervonal.
Nem csak ezek miatt tűnik impozánsnak az új Opel Grandland kiállása: a típust – elődjéhez képest – jelentősen megnövelt méretei is komolyabbnak mutatják. A hosszúság 173, a magasság 19, a szélesség 64 mm-rel nőtt (4650 x 1905 x 1660 mm). A helykínálat szempontjából meghatározó tengelytáv 2784 mm, azaz 109 mm-rel hosszabb, mint eddig. Az akár 20 colos keréktárcsáknak köszönhetően azonban a Grandland megőrizhette az első generációnál megismert kompakt, koncentrált arányait.
Ami az említett helykínálatot illeti, hátul 20 mm-rel nőtt a lábtér, különböző pontokon összesen 35 liternyi rekesz várja az utasok személyes tárgyait, a csomagtartó a 4:2:4 arányban osztott hátsó ülések ledöntésével akár 1641 literesre bővíthető. Nemcsak tágas, de technológiai tartalmában is bőséges az új Grandland.
A központi érintőképernyő 16 colos képátlójával az egyik legnagyobb, amivel ma az autóiparban találkozhatunk, ugyanakkor tervezők a leggyakrabban használt funkciók (pl. klímaberendezés) vezérlésére külön nyomógombokat építettek be, így nem kell minden feladatért a menükben böngészni. A vezetőt digitális műszeregység és head-up kijelző tájékoztatja – és ha úgy érzi, a mindenre kiterjedő információk után jólesne egy kis pihentető digitális elvonókúra, a Pure üzemmódot választva a minimumra szoríthatja a megjelenített adatok mennyiségét. A vezetői környezet nem csak digitális élményeket kínál: szövetborítás, háttérvilágítás teszi otthonosabbá a műszerfalat, az ülések különleges, gerincbarát kivitelben is elérhetők - de alaphelyzetben is egészségesebb elhelyezkedést tesznek lehetővé, mint a kategóriában megszokott ülések –, a középkonzol különlegessége pedig a megvilágított, áttetsző fedelű „pixeldoboz”, amely a telefonok vezeték nélküli töltésére szolgál.
És ha már itt tartunk: a kárpitok mind újrahasznosított anyagokból készültek, a krómozott elemek pedig mind eltűntek az autóról, kívül és belül egyaránt. A dekorelemek vegán forrásból készültek, azaz egyáltalán nem alkalmaznak állati eredetű anyagokat, a szerkezeti elemek pedig jelentős részben újrahasznosított alumíniumból, acélból és műanyagból készültek. A Grandland fedélzetén összesen mintegy féltonnányi(!) alkatrész készül visszaforgatott vagy megújuló forrásból származó anyagból.
A környezetvédelem kérdésével el is jutunk a hajtásláncokig, amelyek eltérő mértékben, de mind villamosítottak.

A 48 V-os lágy hibrid benzinmotor 136 lóerős rendszerteljesítmény mellett 5,7 liter/100 km átlagfogyasztást ígér, de képes rövidke utakat elektromosan megtenni, a plug-in hibrid variáns viszont akár 85 kilométert tud haladni egyetlen feltöltéssel, míg a tisztán elektromos Grandland maximális elméleti hatótávolsága lenyűgöző 700 kilométer.

Kétféle akkumulátorral és háromféle teljesítményszinttel (210-320 LE) készül majd az elektromos Grandland, a legerősebb két villanymotorral összkerékhajtású lesz.
Az Opel Grandland annyi téren hoz forradalmian újat a márka életébe, hogy meg sem lepődünk a kényelmi és biztonsági vezetőtámogató rendszerek sokaságán és minőségén. Ide sorolható az oldalanként 25 600 képpontból felépülő HD-mátrix fényszóró, amely rendkívül pontosan és hatékonyan alkalmazkodik a forgalomhoz, az utcaképhez, így vakításmentesen kínál soha nem látott színvonalú megvilágítást.
Aztán ott van a jelzőtábla-felismerő rendszer, amely felkínálja a sofőrnek, hogy az aktuális sebességkorlátozásra módosítsa az adaptív tempomat beállításait. A rugózási komfort és a stabil úttartás között frekvenciaszelektív lengéscsillapítás teremt optimális egyensúlyt, a legkényelmesebb pedig az automata sávváltási funkció, amely a vezető engedélyével önállóan hajtja végre a kikerülő manővereket arra alkalmas úttípusokon.