Teszt: Hyundai Tucson Plug-in Hybrid

Teszt: Hyundai Tucson Plug-in Hybrid

hirdetés

Ilyen egy jól sikerült születésnap

Már több mint két évtizede koptatják a világ útjait Hyundai Tucsonok, a koreaiak pedig most ünneplőbe öltöztették szülinapos szabadidő-autójukat. Plug-in hibrid hajtással próbáltuk a modellt.
Napjaink utcaképének meghatározó részei a kisebb-nagyobb SUV-k. Ezekről az autókról sokszor még mindig úgy beszélünk, mint egy relatíve új trendről, ami igaz is az autós közlekedést teljes történetét nézve, ám ha alaposabban megnézzük, láthatjuk, hogy a népszerű szabadidőjárművek első építőköveit már az ezredforduló környékén lerakták.

Tökéletes iskolapéldája ennek a Hyundai Tucson, mely 2004-ben debütált, napjainkban pedig a negyedik generációs modell frissített változatáról beszélhetünk.

Az eltelt bő húsz év ráadásul sikeresen is telt, hisz a modellből összesen hétmillió példányt kelt el. Ez adott is okot az ünneplésre, a Hyundai pedig előrukkolt egy speciális, születésnapi kiadású Tucsonnal.

Szokatlan külső, de működik

Aki csak felületesen követte a Tucson formavilágának fejlődését, talán legyinthet: ez is egy újabb 4,5 méteres SUV a szokásos bakancsformával. Ennél azonban jóval több a 4510 mm hosszú, 1865 mm széles és 1650 mm magas autó. A sziluett valóban a szegmens jellegzetes vonásait idézi, és még a terepesebb jegyek is megvannak a 19 colos kerekek körül, valamint a lökhárítóknál.
Az autón végigfutó élekkel azonban olyan játékot végeztek a tervezők, amit tanítani lehetne. Mindezt pedig még inkább kiemeli a születésnapos autó Pine Green matt fényezése. Szintén formabontóra sikerült az autó eleje. A Tucson megőrizte az angyalszárnyakat idéző, több LED-panelből álló fényszóró-kialakítást, de ezt egy trükkel szinte láthatatlanná tették.
Formájuk ugyanis épp olyan, mint a hűtőmaszk apró dudorainak alakja, így csak akkor vesszük őket észre, ha világítanak, vagy ha nagyon közelről nézzük. Hátulra napjaink trendjének megfelelően a Hyundai is az autó teljes fenekét átérő fényívet rakott de ez már így volt a facelift előtt is, az osztott fényszórókkal együtt.

A Hyundai-embléma már nem vesz el felületet a hátsó szélvédőből, helyette inkább rá tették, az ablaktörlő pedig fentről, a légterelő alól töröl. Igazán elegáns megoldás.

A modellnév már-már hagyományosnak mondható elrendezés szerint a csomagtérajtó jobb sarkába került. A születésnapos kiadást fémjelző 20-as szám itt meg is jelenik a Tucson mellett, ahogy az erőforrásra utaló plug-in felirat is.

Átgondolt beltér

A Hyundai Tucson 2024-es ráncfelvarrása során leginkább a belsőhöz nyúltak hozzá a tervezők. Az alapgondolat továbbra is az, hogy a műszerfal folytatódik az ajtókon, de a folytatólagos krómcsíkok helyét varrás vette át. Minden más átalakult. Ajtónyitáskor ismét találkozhatunk a 20. születésnapra emlékeztető logókkal a küszöbön és a fejtámlán. A szín- és anyagvilágot is a különkiadás határozza meg: fekete bőr és velúr fogadja az utasokat az üléseken és más felületeken, amelyet a külsővel megegyező színű zöld varrás egészít ki. Nemcsak szépek, jó tapintásúak is a borítások, még a keményebb műanyagokon is érezhető, hogy ezek nem az alsó polcról kerültek elő.
Egyedül a zongoralakk használatát sajnáljuk, mely ráadásul sok esetben olyan helyre került (az ajtón lévő gombok környéke, középkonzol) ahova sokat nyúl az ember, így könnyen összekarcolhatja. A Tucson kormánya az elődéhez képest visszafogottabb, háromküllős kialakítást kapott. Gombjait jól pozicionálták, nagy örömünkre a Hyundai nem próbálkozott simogatós, érintős megoldásokkal. Remek húzás volt viszont a programozható gomb, melyhez funkciók széles skálája közül lehet válogatni. Okos megoldás az is, hogy a sebességfigyelmeztető hangjelzése elnémítható a hangerő görgőjének hosszú benyomásával.
A beltér dizájnjának fontos részét képezik a kijelzők is. A 12,3 colos képátlójú érintőképernyő és az ugyanekkora digitális műszerfal vizuálisan egy egységet alkot.

Navigálni mindkét helyen könnyű, az információk átláthatóan szerepelnek nagy pixelfelületeken, a felbontás pedig remek. A digitális műszeregység kapott egy jópofa extrát is: az irányjelző használatakor az ívbelső kamera bekapcsol, plusz segítséget nyújtva a holttereknél. 

Már-már felesleges ebből a szempontból a head-up display, de sosem rossz, ha nem kell levenni a szemünket az útról az információk kedvéért. A Tucson kezeli az Android Auto/Apple Carplay felől érkező navigációs infókat is, a 2024-es ráncfelvarrása óta a telefontükrözés kábel nélkül lehetséges.
Összesen egyébként hat helyen tölthetők a mobilok: elöl két USB-aljzat mellett egy 12 V-os csatlakozó, valamint egy vezeték nélküli felület, míg a hátsó sorban szintén két USB-dugalj áll rendelkezésre. Hátul viszont nemcsak ennek lehet örülni, hanem a fűthető üléseknek, a klíma harmadik zónájának és a tágas lábtérnek is. Fejtérben sincs hiány, még úgy sem, hogy a panorámatető egészen hátra nyúlik.
A beltérben a pontot az i-re a változatos tárolók teszik fel. Azzal, hogy a menetválasztó a kormány mögé került, a középkonzolt félig-meddig lebegő kialakításúvá alakíthatták, így extra helyet nyertek ott is. A könyöklő alatt is van egy nagyobb rekesz, a műszerfalon pedig egy mélyedést is kialakítottak a kesztyűtartó felett. Az ajtózsebek talán lehetnének valamivel nagyobbak, de így sem bánkódhatunk.
Ha nem elég a hely, ott az 558 literes csomagtér, melyet a Hyundai a VDA-szabvány szerint adott meg. A raktér még a konnektoros hibrid hajtás miatt bekerülő akkumulátor ellenére is tágas és jól használható, de egy pillanat alatt bővíthető a beépített kallantyúk meghúzásával, melyek ledöntik a hátsó üléseket. Így 1721 literre nő a pakolható tér mérete.

Ott és azzal hajt, amivel szeretnénk

Habár a Hyundai Tucsonhoz mindössze két alapmotor elérhető, így is összesen kilenc különféle hajtásváltozat létezik. A sokféleség magyarázata az, hogy majdnem minden lehetőség duplázódik azzal, hogy az elsőkerék-hajtás mellett négykerék-hajtás is választható. A dízelkínálat viszonylag egyszerű: az 1,6 literes, négyhengeres turbós egység lágy hibrid rendszerrel és hétfokozatú DCT váltóval egészül ki. A benzinesek között a mindenféle elektromos segítség nélküli változat az egyetlen, melynél nem érhető el a négykerék-hajtás.
Az itt dolgozó 1,6 literes, négyhengeres, 160 lóerővel és 265 Nm-rel rendelkező turbómotorra épülnek a lágy hibrid, a hibrid és a konnektoros hibrid verziók is. Esetünkben a hajtást tehát 72 kW-os (98 LE) villanymotor és 13,8 kWh-s lítium-polimer akkumulátor teszi teljessé. Az első kerék hajtását hatfokozatú automata váltó szabályozza, az eredmény pedig 253 LE-s rendszerteljesítmény és 304 Nm csúcsnyomaték. Elöl MacPherson-rendszer, hátul multilink futómű dolgozik a Tucsonok alatt, hajtáslánctól függetlenül. Az akkumulátor a nyilvános töltőpontokon rövid idő, bő egy óra alatt feltölthető, de otthoni hálózaton sem kerül többe 4-5 óránál a teletöltés. Az energia kb. 60 tisztán elektromos kilométerre lehet elegendő.
A plug-in hibridek a Tucson család legnehezebb tagjai, de hiába az 1750 kg-s saját tömeg, az elektronok miatt az elsőkerék-hajtású nyeri a 0-100 km/órás gyorsulási versenyt 7,9 másodperces értékkel.

Az autó végsebessége 186 km/óra. Mint minden modern autó, a Hyundai Tucson is alapáron megkapta a legfontosabb kötelező biztonsági és vezetéstámogató rendszereket.

Egy dolgot mégis kiemelnénk mind közül, mégpedig a keresztszél-stabilizáló rendszert. Tesztünk során az időjárás is úgy alakult, hogy a rendszer megmutathatta, hogyan avatkozik be, amennyiben az autó az erős oldalszél miatt ki akarna térni saját forgalmi sávjából. Ilyenkor a műszeregységen egy szélzsák képe jelent meg egy kísérőfelirattal.

Odafigyeléssel nagyon kedvező a fogyasztása

Komfortos, fűthető-szellőztethető ülésekben foglalhat helyet a Hyundai Tucson vezetője, és testmérettől függetlenül hamar megvan a tökéletes üléspozíció. Az indulás minden esetben csendes a start-stop gomb megnyomása után, mert a rendszer akkor is meghagy 10-12 százaléknyi töltöttséget az akkumulátorban, ha az teljesen lemerült.
Egyedül az okozhat meglepetést, ha el szeretnénk indulni. A menetválasztó kiosztása a hosszú évtizedek óta bevett rendszerrel épp ellentétes: mivel D-N-R a sorrend, így előfordulhat, hogy az első pár alkalommal rükvercbe tesszük az autót a tekerőkarral.

Egy szabadidő-autótól egyszerre vár sokat és keveset az ember. Mindenki tudja, hogy nem egy SUV lesz az, amitől a vezetési élmény csúcsát kapjuk, ezért cserébe azonban jogos a kérés, hogy legyen vele kényelmes a haladás.

Ezt a Hyundai Tucson gond nélkül megugorja, a léc még az extra tömeget jelentő akkumulátor ellenére sem rezeg. Kormányzása pontos, kiszámítható, és egyáltalán nem olyan steril, mint a szegmensben sok esetben tapasztalható.
Futóműve is dicsérendő, a nagyobb sebességű kanyarokban sincsenek megbillenések, és az úthibákat is hatékonyan kezeli, még a kínálat legnagyobb, 19 colos felnijeivel is. A pedálérintésre adott reakció szintén gyors. Túl szép, hogy igaz legyen? Lehet, hogy így van, de az a helyzet, hogy tényleg nem kapaszkodhatunk sok dologba, ha a Tucson kevésbé tetszetős tulajdonságait keressük. Még a hibrid rendszer is olyan finoman hangolt, hogy inkább a műszeregység ábrájára hagyatkoztunk, hogy épp mikor melyik komponens dolgozik. A hangszigetelés csak az autópályás tempónál jelentkező szélzajnak áll ellen kevésbé.
A plug-in hibrid jó kihasználása egészen le tudja csökkenteni a fogyasztást. Rövid tesztünk során például ez annyira jól sikerült, hogy mindössze 3,5 liter benzint kért száz kilométerre a Tucson, vegyes körülmények között használva. Illetve mellé nagyjából 20 kW-nyi elektromos áramot, ami otthon töltve 2,3 liternyi benzin ára, közterületen 7,5 literé. Ebből a szempontból az autó igazi terepét a rövid utak jelentik. A 360 fokos kamera- és radarrendszer, valamint a 11 méteres fordulókör miatt városban is elboldogul, a 98 LE-s villanymotor önerőből is dinamikusan mozgatja a Tucsont. A 17 centis hasmagasságnak köszönhetően pedig egy kicsit még a kikövezett utat is elhagyhatjuk vele.
Tisztán elektromos autóként nem tudjuk huzamosabb ideig használni a Tucsont, de ennek pusztán a hatótáv szab határt. Ha minden nap tudunk tölteni otthon vagy a munkahelyen, akkor napi ingázására alkalmas lehet így is. A villanymotor országúti tempó mellett is kiváló társ, és a relatíve kis teljesítmény ellenére is lendületes gyorsulásokat tesz lehetővé. Elengedett menetpedállal és zéró rekuperációval az autó szinte alig lassul, de ezen felül további három, erősebb visszatermelő üzemmód is a vezető rendelkezésére áll. A legerősebb gyakorlatilag az egypedálos vezetést is lehetővé teszi.

Árak

A különféle erőforrások és felszereltségi szintek miatt számos összeget tartalmaz a Hyundai Tucson árlistája. Érdemes azonban megjegyezni a 9,9 millió forintos akciós alapárat: ez nem a legolcsóbb a piacon, de így is a szegmens legelső felébe kerül vele a modell. A Tucson több, nála kisebb autónál is kedvezőbb áron elérhető a CarNet márkakereskedésében.
Az erőforrások, valamint a felszereltségi szintek változtatásával az összegek is változnak. A plug-in hibrid akciós ára 16,5 millió forint a CarNet kínálatában: ennél a verziónál a vezető előtti műszeregységet egy 4 colos kijelző egészíti ki. A születésnapi kiadású, konnektorról is tölthető Tucson a spéci színnel 18,8 millióba kerül, a tesztautó értéke pedig napfénytetővel, fűthető-szellőztethető, bőrkárpitos ülésekkel, valamint telefonos távirányításos automata beparkoló rendszerrel 20,3 millió forint.

Összegzés

Szép volt az első két évtized a Hyundai Tucson történetében, a frissített modellt látva és vezetve pedig a folytatás is kellően ígéretes. Ár-érték arányban kategóriája egyik legjobb választásának tűnik a modell, amelyet formabontó megjelenése, komfortos utastere mellett széles motorkínálata tehet vonzóvá az autóvásárlók számára.