Meri vagy nem meri? A Hyundai és az ő őrült ötletei

Meri vagy nem meri? A Hyundai és az ő őrült ötletei

hirdetés
Három mobilitási elképzelés, három markánsan eltérő célközönség: az elmúlt hetek-hónapok során bemutatott Hyundai tanulmányjárművek mindegyikének volna keresnivalója a piacon. De vajon megvalósulnak-e valaha, vagy megmaradnak emlékezetes ötletnek?
Amikor az autógyártók bemutatnak egy tanulmányautót, rendszerint lehet sejteni, hogy egy leendő szériamodell előfutárának vagy színtiszta esztétikai ujjgyakorlatnak, gondolatébresztő kísérletnek szánták-e azt.

A Hyundai esetében nem ilyen egyértelmű a dolog: az elmúlt években többször is kiderült – leginkább az Ioniq modellcsalád tagjainál, de a Tucson is jó példa erre –, hogy szokatlan magabiztossággal térnek le a szakma kitaposott ösvényeiről, és nem félnek ténylegesen újat, előzmények nélkülit alkotni. Ha nem így volna, soha nem valósult volna meg az Ioniq 6, de valójában a Kona és a vadonatúj Nexo is túlmutat minden konvención.
A világ tehát megtanulta, hogy amikor a Hyundai bemutat egy tanulmányt, arra érdemes odafigyelni, mert még akármi is lehet belőle. Így van ez a cikkünkben szereplő három koncepcióval is – pontosabban közülük kettővel, mert bár konkrét gyártási ígéret egyikükkel kapcsolatban sem hangzott el, van egy a három közül, amelyik pusztán az alkotók kreativitását ünnepli. Az autóipar és általában a világ dolgaiban tájékozott olvasóink alighanem rájönnek majd, hogy a három bemutatott tanulmány közül melyik az, amelyiknek esélye sincs a megvalósulásra. A játék kedvéért azonban inkább nem árulnánk el előre a megoldást, a cikk végén azonban adunk kapaszkodót a megfejtéshez…

E3W Concept

India a világ leggyorsabb ütemben fejlődő autópiaca, ahol azonban a hagyományos személyjárműveken kívül számos helyi specialitással is találkozhatunk. Ilyen a riksa, avagy tuk-tuk, amely annyira hozzátartozik az indiai nagyvárosok utcaképéhez, mint a szabadon kóborló tehenek. Fontos szegmensről beszélünk tehát, ezért a Hyundai, amely mostanra az indiai piac második legnagyobb autógyártójává és második legnagyobb autóexportőrévé nőtte ki magát a Maruti mögött, felkérte helyi fejlesztőcsapatát, hogy a motorkerékpár-gyártó specialista TVS Motor vállalattal együttműködve gondolja újra a klasszikus járművet.
A kulcs az elektromos architektúra, amely a környezetbarát, emissziómentes használat mellett teljesen sík padlót és nagyobb lábteret engedélyez: hátul, az üléspad felhajtása után akár egy kerekesszék is elhelyezhető. A masszív vázszerkezet és a döntött szélvédő egyaránt a fokozott biztonságot szolgálja, a vezetői környezet modulárisan alakítható, slusszpoénként pedig a szabad hasmagasság módosítható, ami az esős évszakban megkönnyíti a közlekedést a vízzel elárasztott utcákon.
Az E3W mellett egyébként készült egy E4W tanulmány is: a riksa négykerekű verziója, amely leginkább az európai mopedautók megfelelőjének tekinthető, de négyüléses kivitelével sokkal praktikusabbnak ígérkezik.

Mobilet

A mikromobilitás egyik gyakran emlegetett kategóriája a last mile, azaz az utazás utolsó mérföldjének (kilométerének, pár száz méterének) megtételére alkalmas, személyes közlekedési megoldás. Kevesebbet hallunk a last minute, azaz utolsó pillanatban érkező megoldásokról, amelyek képességeit nem a megtenni kívánt távolsághoz, hanem a használat sürgősségéhez optimalizálják a gyártók.
A Mobilet ennek az igénynek a kielégítésére született, és olyan városokban bizonyulhatna sikeresnek, ahol sokan közlekednek gyalogosan, ám a helyi infrastruktúra nem teszi lehetővé megfelelő számú nyilvános illemhely létesítését. A Hyundai megoldása mobiltelefonos applikáción keresztül igényelhető. A felhasználóhoz megérkező szolgáltatás fejlett arcfelismerő szoftver segítségével azonosítja az ügyfelet, és nyitja gyorsan és higiénikusan az ajtót. A mozgó árnyékszék oldalán a felirat valójában egy képernyő, amelyen tetszőleges felirat vagy grafika megjeleníthető, így „álcázható” a jármű tényleges funkciója.

Insteroid

Végre egy jármű, amelynek a neve pontosan leírja a jellemzőit: Inster és a szteroid szavak összevonásából született Insteroid a végletekig fejleszti a sportos városi járművek koncepcióját. A szélesebb kerekek és az impozáns aerodinamikai elemek kifejezetten agresszívvá varázsolják a Hyundai kis méretű elektromos szabadidőjárművének karakterét, az utastérben versenyautós szerelvények és teljesen személyre szabható digitális környezet fogadja a pilótát.
A hajtásláncról nem közölt információt a Hyundai, ám érdemes itt felidéznünk egy másik, nem kevésbé lenyűgöző koncepciót: az RN24 technológiai tanulmányt, amely az Ioniq 5 módosított elektromos hajtásláncát a Hyundai i20 N Rally1 Hybrid rali-versenyautó futóművével kombinálta. Ez precedenst teremtett a méregerős elektromos kisautó koncepciójára a Hyundai berkein belül, és innentől kezdve csak idő és szándék kérdése, hogy mihez kezd merész elgondolásával az autógyártó.
Három városi közlekedési koncepció, három alapvető, de nagyon eltérő emberi szükséglet kielégítésére. Mindhármat örömmel látnánk az utcán, de vajon melyik megvalósulására van tényleges esély? A Hyundai esetében ezt soha nem lehet tudni, némi támpontot ad azonban, ha megnézzük, mikor hozta nyilvánosságra ezeket az elképzeléseket a cég. Az E3W Conceptről január 18-án adtak ki közleményt, az Insteroid a március végi beharangozót követően április 3-án debütált a Szöuli Autószalonon, a Mobilet koncepciót pedig két nappal korábban, április elsején ismerhette meg a világ…