2025-ben már nem lenne szabad, hogy kérdés legyen a nők szerepvállalása a gazdaság, az ipar különböző területein; a nyugati társadalmakban jelentős és tartós változások történtek ezen a téren. A valóság azonban az, hogy még mindig nem mindenütt magától értetődő, hogy a nemek minden szempontból egyenlő hangsúlyt, esélyt és elismerést kapjanak az élet különböző területein. Az Opelnél egy kicsit egyszerűbb a helyzet, hiszen a német vállalatnál a női egyenjogúság az autógyártásnál is régebbi hagyományokkal bír. A vállalat 1862-es alapításakor Adam Opel felesége, Sophie is aktívan kivette a részét nemcsak a cég irányításából, de a jövőkép kialakításából is. Neki volt köszönhető, hogy a varrógépeket és kerékpárokat gyártó manufaktúra 1894-től kifejezetten női kerékpárokat is forgalmazott, majd férje halála után megint csak ő kezdeményezte, hogy a vállalat tevékenységi köreit kibővítve nyisson az automobilok irányába.
Ma már az autóipar is kezd túllépni a „férfi munkakörök” közhelyén. Ebben az átalakulásban példát mutat az Opel, melynél már a kezdetekkor fontos szerep jutott a hölgyeknek, ahogy ma is.
Egy ilyen kezdet után nem meglepő, hogy az Opel életében a mai napig kiemelt szerepet játszanak a hölgyek – pontosabban épp hogy nem kiemeltet, hiszen a vállalat tevékenységeinek minden területén aktívan jelen vannak és tevékenykednek. Vegyük például a jelenlegi Astra fejlesztését: a három éven át tartó folyamatot irányító, huszonöt tagú csapatban fele-fele arányban vettek részt nők és férfiak.
Hölgyek feleltek a stratégiai beszállítókkal szemben támasztott minőségi elvárások meghatározásáért, a digitális műszeregység, azaz Opel Pure Panel kifejlesztésért, a belső anyaghasználat és színvilág megteremtéséért – sőt, valójában az egész autóért, hiszen a projektet Mariella Vogler főmérnök irányította.
A 2021 őszén leleplezett Astra fejlesztése során kiemelt figyelmet szenteltek az érzékelhető minőségnek, ami azonban többet jelentett a finom tapintású anyagoknál és kedvező zajkultúránál. „Egy olyan nemzetközi csapatot állítottunk össze, amely teljesen nyitottan, egymás iránt kölcsönös megbecsülést tanúsítva dolgozott.” – emlékezett vissza a folyamatra Vogler. „Önző mentalitással nem lehet olyan autót építeni, amely pozitív érzelmeket ébreszt. Szó sincs arról, hogy a nőiesség befolyásolta volna a végkifejletet: sokkal inkább arról, hogy a legkiválóbb szakemberekkel dolgozunk, akiknek szerteágazó tudása és tehetsége kivételes együttműködést tett lehetővé.”
Ezt erősítette meg Rebecca Reinermann, a vállalat marketingért felelős alelnöke is, akit a közelmúltban a Reuters beválogatott a globális autóipar meghatározó női vezetőit tömörítő Trailblazing Women 2025 (Úttörő hölgyek) listájára. „A legkevésbé sem tartjuk fontosnak, hogy nők demonstratív módon kerüljenek vezető pozícióba az Opelnél. Az viszont igenis lényeges, hogy minden területre a legkiválóbb csapatot állítsuk össze, amely hatékonyan tud tenni a vállalat sikeréért. Ha pedig ennek során mégis csak érvényesül nálunk az a sokszínűség, amely az egész társadalmat jellemzi, az olyan érték, amelyet örömmel osztunk meg ügyfeleinkkel” – hangsúlyozta Reinermann. Persze ha a feladat úgy kívánja, a legkiválóbb csapatnak kizárólag hölgyekből kell állnia – pontosan ez a helyzet az évekkel ezelőtt létrehozott, és azóta is sikerrel alkalmazott női szempontok bizottságánál (Women Perspective Panel, WPP.)
Az egyes modellfejlesztésekben részt vevő bizottságba az Opel különböző területein dolgozó hölgyeket hívják meg, hogy részben szakmai tudásuk, részben női tapasztalataik és intuícióik segítségével finomhangolják a típusokat. A prototípusok ismételt vezetése és a versenytársak elemzése után például így összegezték a legfontosabb szempontokat a vadonatúj Grandland fejlesztése során: létfontosságú a kiváló minőségű anyagokból építkező, letisztult belső tér; a körkörös kamerarendszereket mosóberendezéssel kell ellátni; az ergonómia kialakításánál az alacsony, gyengébb testalkatú személyek adottságait is figyelembe kell venni.
Az elsődleges szempontokon belül is kiemelt jelentőségűként kezelték a beltéri tárolóhelyek rendelkezésre állását, egyszerű elérhetőségét, az alacsony csomagtérperemet. Mielőtt bárki megvádolná a WPP-csapatot azzal, hogy „csajos” autót szerettek volna csinálni a Grandlandból: a kívánságlista két utolsó tétele a kiszámítható, pontos vezethetőség, valamint a márka arculatát kihangsúlyozó stíluselemek (például a megvilágított Opel Blitz) alkalmazása volt – magyarul egy olyan karakteres, megbízható, robusztus autót láttak maguk előtt, amely a márka összes hagyományos értékét magán hordozza, plusz rendelkezik azokkal az apró finomságokkal, amelyek kiemelik az erős mezőnyből.
A bizottság munkája meghozta a gyümölcsét: tanácsaikkal olyan részletek megvalósulását segítették elő, mint a kiváló térérzet, az optimálisan elhelyezett kormánykerék vagy a hátsó üléseken is optimális hőkomfort, amelyet hatékony szellőztetés és opciós ülésfűtés segít elő. Végső soron pedig ezek a nüanszok is hozzájárultak ahhoz, hogy a Grandland bemutatkozásakor elnyerte a német autós szaksajtó egyik legrangosabb elismerését, az Arany Kormánykereket.













