Látni és látszani: az automobilitás kezdetén megfogalmazott bölcsesség ma is az egyik legfontosabb irányelv, amelyet betartva biztonságossá és komfortossá tehetjük az autóvezetést magunk és mások számára egyaránt. Nem véletlenül fejlesztenek folyamatosan új technológiákat a világ vezető autógyártói: ezen a téren a legkisebb előrelépés is életet menthet – más kérdés, hogy az evolúciós változások, a bevált rendszerek tökéletesítése mellett időről időre korszakalkotó ugrások lendítenek hatalmasat a világítás minőségén. Ilyen volt annak idején a halogénizzók megjelenése, a xenontechnológia bevezetése, majd a fénykibocsátó diódák, azaz LED-ek elterjedése. Az sem mindegy, hogy mihez kezdünk a fénnyel: a kanyarfények, a vakításgátló reflektorok és a hasonló szelektív megvilágítási rendszerek mind ugyanazt a célt igyekeznek minél tökéletesebben megvalósítani, nevezetesen: hogy mindent megvilágítsunk, amit kell, és semmit, amit nem.
Az autóipari világítástechnológia egyik legnagyobb szakértőjének számító Driving Vision News-hálózat éves díjátadóján kitüntetésben részesítette az Opel Grandland forradalmi Intelli-Lux HD fényszóróját.
Számos autógyártó (valamint azok sokszor említés nélkül hagyott, szakértő beszállítói) igyekszik tökélyre fejleszteni ezeket a rendszereket, törvényszerű azonban, hogy mindig lesz valaki, aki mindezt jobban csinálja, mint a többiek – ez a „valaki” pedig jelenleg az Opel, melynek új generációs Grandland szabadidőjárműve fedélzetén bemutatkozott Intelli-Lux HD fényszórója a rangos Driving Vision News idei szavazásán elnyerte az Év legjobb fényszórója címet.
„Az adaptív, vakításmentes Intelli-Lux HD fényszóróval úttörő rendszert fejlesztettünk ki az új Opel Grandland számára” – mondta a díjátadón Philipp Röckl, az Opelt is magában foglaló Stellantis-csoport világítástechnikai igazgatója. „Most először olyan rendszert építettünk, amelyben több mint 50 ezer egyedi elem világít. Ez olyan, nagy felbontású fényeloszlást tesz lehetővé, amely mindig optimálisan igazodik az adott helyzethez.”
De miről is van pontosan szó? Az Opel és a Marelli által kifejlesztett Intelli-Lux HD rendszer nem egyszerűen elérhetővé teszi azt a mátrix-LED technológiát, amely a közelmúltban még a prémiumkategória kiváltsága volt, hanem minden eddiginél teljesebb mértékben aknázza ki az abban rejlő lehetőségeket – magyarul jobb bármilyen más hasonló rendszernél. Mennyiségi és minőségi fejlődésről egyaránt szó van: az Opel Grandland Intelli-Lux HD világítása a „mezei” Intelli-Lux lámpák 168 világító eleme helyett ötvenezer(!) fénypontból „rakja össze” a megvilágítás képét. Ezt a képet pedig minden eddigi hasonló rendszernél gyorsabban és pontosabban képes a környezetéhez igazítani, köszönhetően a világítást vezérlő kamerának, amely érzékeli és azonosítja a Grandland útjába kerülő akadályokat, eldöntve, hogy mit kell fénybe borítani, és mit kell sötétben hagyni.
A vezető számára ez azt jelenti, hogy 80 km/óra sebességnél akár 30-40 méterrel (azaz egy kényelmes féktávolsággal) korábban észlelheti az akadályokat, mint egy szokásos halogén fényszóróval – az Opel Grandland tehát már megállt a sötét úton felbukkanó akadály előtt, amikor más autók sofőrjei még el sem kezdtek fékezni. Nem kell hangsúlyozni, hogy ez az előny életmentő lehet a közlekedésben.
Ez azonban csak a fele az Intelli-Lux HD tudásának. Nem véletlenül nevezik ugyanis nagy felbontásúnak a technológiát: annak vezérlésre ugyanis képes szabadon és dinamikusan módosítani a fénycsóva alakját, így a sofőr azt követve ösztönösen a helyes irányba fordítja tekintetét. A rendszer kanyarban egy kiegészítő fényforrást is aktivál, amely az autó melletti területet is tökéletesen bevilágítja: így a sofőrnek egy centimétert sem kell „sötétben tapogatózva” manővereznie.
A mátrix-LED fényszórók fontos funkciója, hogy megakadályozzák a többi autós elvakítását, az Opel Intelli-Lux HD rendszere azonban saját sofőrjének a látására is ügyel: speciális fényvezérlést alkalmaz vizes útfelület, köd vagy szitáló eső esetén, ha pedig közlekedési jelzőtáblát érzékel, csökkenti az arra eső fénypászma erejét, nehogy a visszaverődő fény elvakítsa a sofőrt.
A mátrix-LED fényszórók fontos funkciója, hogy megakadályozzák a többi autós elvakítását, az Opel Intelli-Lux HD rendszere azonban saját sofőrjének a látására is ügyel: speciális fényvezérlést alkalmaz vizes útfelület, köd vagy szitáló eső esetén, ha pedig közlekedési jelzőtáblát érzékel, csökkenti az arra eső fénypászma erejét, nehogy a visszaverődő fény elvakítsa a sofőrt.
Ezek után azon már meg sem lepődünk, hogy az Opel rendszerének mindegy, hogy bal vagy jobb oldali a közlekedés: módosítja a világítási vektorokat, így Nagy-Britanniában is ugyanolyan magabiztosan vezethetünk éjjel, mint itthon.
Látni és látszani: ezt a kettős irányelvet jelenleg senki nem tartja be jobban, mint az Opel. Az Intelli-Lux HD tudománya azonban nem áll itt meg: az 50 ezer fénypontból grafikákat, sőt, mozgóképeket is ki tud rajzolni a fényszóró vezérlése. Ezt jelenleg az utasokat köszöntésére, a tőlük való elbúcsúzásra alkalmazza a Grandland, ám a technológia elvileg ennél sokkal többet is tud – hogy csak egy példát mondjunk, tájékoztató vagy figyelmeztető üzeneteket vetíthet ki az aszfaltra –, ám hogy ezekből mi valósul meg, az ma még a jövő zenéje.