Hyundai üzemanyagcellás technológia.
A Hyundai jelenleg is az üzemanyagcellás technológia egyik első számú szakértője, ám ennél is ambiciózusabb célokat dédelget: egy leendő, hidrogénalapú társadalom legfontosabb szereplőjévé kíván emelkedni. Ezt a célt pedig több csatornán keresztül igyekszik elérni.
Vajon mire lehet jó egy olyan technológia, amely több mint két évtizedes kutatás és fejlesztés után világszerte alig néhány ezer megvásárolható, működőképes gépkocsit termelt ki?
A válasz: mindenre – feltéve, hogy a hidrogén-üzemanyagcelláról beszélünk. Azok kedvéért, akik nem ismernék: az üzemanyagcella (angolul fuel cell) hidrogén és oxigén kölcsönhatásából állít elő elektromos energiát, a folyamat egyetlen mellékterméke a víz.
Az áramfejlesztéshez az oxigén korlátlanul rendelkezésre áll a légkörben, tehát „csupán” a hidrogént kell biztosítani a folyamathoz.
Ez persze jelenleg az ideálisnál jóval nagyobb nehézséggel jár, hiszen szó szerint a semmiből kell létrehozni az infrastruktúrát, az üzemanyag előállításának gazdaságos, fenntartható módjától kezdve az annak tárolására és szállítására szolgáló megoldásokon át a végfelhasználókat kiszolgáló töltőrendszerekig.
A válasz: mindenre – feltéve, hogy a hidrogén-üzemanyagcelláról beszélünk. Azok kedvéért, akik nem ismernék: az üzemanyagcella (angolul fuel cell) hidrogén és oxigén kölcsönhatásából állít elő elektromos energiát, a folyamat egyetlen mellékterméke a víz.
Az áramfejlesztéshez az oxigén korlátlanul rendelkezésre áll a légkörben, tehát „csupán” a hidrogént kell biztosítani a folyamathoz.
Ez persze jelenleg az ideálisnál jóval nagyobb nehézséggel jár, hiszen szó szerint a semmiből kell létrehozni az infrastruktúrát, az üzemanyag előállításának gazdaságos, fenntartható módjától kezdve az annak tárolására és szállítására szolgáló megoldásokon át a végfelhasználókat kiszolgáló töltőrendszerekig.
Ez első olvasatban csupa hátránynak hangzik, a Hyundai azonban meglátta az előnyét is: ha a gazdasági élet minden területén, párhuzamosan vezetjük be az új technológiát, felgyorsíthatjuk annak elfogadását, alkalmazását és széles körű elterjedését.
A műszaki megoldások széles körű felhasználása csökkenti a fejlesztés és a gyártás fajlagos költségeit, az eltérő felhasználási területeken szerzett, sokrétű tapasztalatok pedig hatékonyabbá tehetik a fejlesztés folyamatát.
A műszaki megoldások széles körű felhasználása csökkenti a fejlesztés és a gyártás fajlagos költségeit, az eltérő felhasználási területeken szerzett, sokrétű tapasztalatok pedig hatékonyabbá tehetik a fejlesztés folyamatát.
A vállalat a közelmúltban megkezdte első üzemanyagcellás nehéz teherjárművének, az XCient FC-nek európai forgalmazását, méghozzá integrált formában: a járművek értékesítésével párhuzamosan a töltő-infrastruktúra kifejlesztéséhez is hozzájárul.
Így a Hyundai svájci FC-ügyfelei állami támogatás nélkül, tisztán piaci alapon döntöttek a technológia alkalmazása mellett: a várakozások szerint öt éven belül már 1600 üzemanyagcellás Hyundai teherjármű róhatja Svájc útjait.
Így a Hyundai svájci FC-ügyfelei állami támogatás nélkül, tisztán piaci alapon döntöttek a technológia alkalmazása mellett: a várakozások szerint öt éven belül már 1600 üzemanyagcellás Hyundai teherjármű róhatja Svájc útjait.
A Hyundai, amely tagja a globális Hidrogéntanácsnak, a közlekedésen túlmutató területekre is kiterjeszti hidrogénkompetenciáját. A világon elsőként épített például olyan vészhelyzeti generátort, amely hidrogén-üzemanyagcella segítségével gondoskodik az ügyfél áramellátásáról.
A berendezés tesztüzeme a Hyundai koreai üzemanyagcella-gyárában zajlik. Mindezen tevékenységek megkoronázásaként a Hyundai 2020 decemberében létrehozta saját hidrogén-üzemanyagcellás almárkáját is: a HTWO márka fogja össze a Hyundai Motor Group összes, hidrogénhez kapcsolódó technológiai fejlesztését, az autóipartól kezdve a hajózáson és vasúti szállításon át a városi légi közlekedésig (UAM).
A berendezés tesztüzeme a Hyundai koreai üzemanyagcella-gyárában zajlik. Mindezen tevékenységek megkoronázásaként a Hyundai 2020 decemberében létrehozta saját hidrogén-üzemanyagcellás almárkáját is: a HTWO márka fogja össze a Hyundai Motor Group összes, hidrogénhez kapcsolódó technológiai fejlesztését, az autóipartól kezdve a hajózáson és vasúti szállításon át a városi légi közlekedésig (UAM).
A nagyközönség számára természetesen a Hyundai Nexo testesíti meg a márka H2-ambicióját. Az üzemanyagcellás crossover 2023-re alapvető átalakuláson megy át: megújuló technológiájának köszönhetően a nagynyomású tartályok feltöltésével (ez mindössze 5 percet vesz igénybe) 640 kilométert lesz képes megtenni, és ezzel a belső égésű motorral szerelt járművek teljesen egyenértékű versenytársává válik – a legcsekélyebb károsanyag-kibocsátás nélkül.