Világújdonságokkal küzd a hideg, a meleg ellen a Hyundai

Világújdonságokkal küzd a hideg, a meleg ellen a Hyundai

hirdetés
Akár hűteni, akár fűteni akarjuk autónk utasterét, ahhoz energia kell – minél kevesebb, annál jobb. A Hyundai három olyan megoldást is bemutatott, amely hatékonyabbá teszi a hőgazdálkodást.
Üljünk bármilyen gépjárműbe, nem találunk olyan fedélzeti berendezést, kényelmi vagy egyéb funkciót, amelynek működése ne járna energiafogyasztással.

Van azonban egy fontos különbség: míg egy belső égésű motorhoz egyszerűen és gyorsan beszerezhetjük a hajtáslánc és a segédrendszerek működtetéséhez szükséges energiahordozót (legtöbbször benzint vagy gázolajat, de lehet az autógáz vagy földgáz is), ha egy villanyautónak lemerül az akkumulátora, annak feltöltése jelentős időt vesz igénybe, és – hacsak nem otthon töltjük autónkat – kisebb-nagyobb kényelmetlenséggel is jár.
Az elektromos járművek elterjedése ezért nemcsak a figyelem középpontjába helyezte az autógyártók energiatakarékosságra, hatásfok-javításra irányuló törekvéseit, de új lendületet is adott azoknak. A modern fogyasztáscsökkentő megoldások messze túlmutatnak a hajtáslánc és a légellenállás optimalizálásán: a Hyundai legutóbbi technológiai konferenciáján például három, a klímaszabályozással kapcsolatos innovációt mutattak be.

Kizárja a meleget

Az épületeknél, hűtőkocsiknál régóta ismert fogyasztáscsökkentő megoldás a szigetelés: minél kevésbé hűl ki vagy melegszik fel külső behatásra egy légtér, annál kevesebb energiával lehet optimális szinten tartani annak hőmérsékletét. A személyautók üveggel körbevett utasterénél azonban ez nehezen kivitelezhető – a Hyundai ezért arra keresett megoldást, hogy valamiféleképpen szigetelővé tegyék a hagyományos szerkezetű ablakokat.
Először egy évvel ezelőtt mutatták be az akkor még csak ígéretes laboratóriumi kísérletként létező hűtő nanofóliát: egy olyan, teljesen átlátszó üvegfóliát, amely hatékonyan veri vissza az infravörös, illetve infravörös-közeli hullámhossz-tartományba tartozó sugárzást. A technológiát Pakisztánban tesztelték élesben: itt ugyanis tilos az autók sötétítő fóliázása, ellenben nyáron akár 50 °C-ot is elérhet a külső hőmérséklet. Hetven önkéntes jelentkező autóját szerelték fel a különleges, háromrétegű fóliával, a tapasztalatok pedig megdöbbentőek voltak: a vezető fejének magasságában mért hőmérséklet akár 12,33 °C-kal volt alacsonyabb, mint egy fóliázatlan autóban, de még akkor is 10,98 °C-kal hűvösebbet mértek, ha sötétítő fóliával ellátott járműhöz viszonyították a mért eredményeket.
A műszerfal felületi hőmérséklete még radikálisabb különbséget mutatott: itt 22, illetve 15,38 °C-ot csökkentett az infravörös szűrőfólia.

Ez két okból is fontos: egyrészt az átmelegedő műszerfalpanel hőt sugároz, így maga is folyamatosan melegíti a belső teret, másrészt a műanyag szerkezet élettartamát lerövidítheti a magas hőmérséklet.

A tesztsorozat lezártával a Hyundai a koreai Szöulban szervezett technológiai konferencián is demonstrálta a fólia hatásosságát: azonos hőhatásnak kitett, egyforma típusú és színű járművek esetében 36 °C-ot mértek a fóliázott és 48,5 °C-ot a fóliázatlan szélvédő mögött. Egyelőre nem tudni, mikor kerülhet sorozatgyártásba a technológia.

Ott fűt, ahol számít

Az régóta ismert tény, hogy a légkondicionáló jelentősen, akár 10%-kal megnövelheti egy autó fogyasztását, arra azonban ritkán gondolunk, hogy a fűtés szintén energiaigényes folyamat. A belső égésű motoroknál persze „ingyen van a meleg,” hiszen a motor működése során termelődő veszteséghő fedezi ezt az igényt (azaz a rossz termikus hatásfok velejárójaként kapjuk a fűtést), a villanyautóknál azonban külön meg kell termelni azt. Logikusan minél kisebb területet akarunk felmelegíteni, annál kevesebb energiából tehetjük azt meg – a Hyundai ezért olyan megoldásokat fejlesztett ki, amelyek nem a levegőt, hanem közvetlenül az utasokat melegítik.
Ilyen a hősugárzó rendszer, amely egy speciális, magas hőmérsékletű (akár 110 °C) fűtőfóliából, egy infravörös sugárzást kibocsátó szövetburkolatból, valamint egy érintésszenzorból áll – utóbbi feladata, hogy amennyiben bármely testrész hozzáérne a fűtőelemhez, a rendszer azonnal csökkentse annak hőmérsékletét, megelőzve az égési sérüléseket.

A rendszer bármilyen felületen elhelyezhető, a padlótól kezdve a műszerfal alsó részén át az ajtópanelekig. A technológia villámgyorsan, három percen belül ideális hőmérsékletet biztosít, és jelentős mértékben képes tehermentesíteni a hagyományos fűtést: a belső tesztek szerint akár 17 százalékkal csökkenthető így a fűtésre fordított energia mennyisége.

Párátlanítás gyorsan, olcsón

A harmadik rendszer a szélvédő párátlanítására, jégtelenítésére keresett még hatékonyabb módszert. Ezért speciális, a kilátást egyáltalán nem gátló fémréteggel vonták be az üveget, amely a mild hibrid járművekben szokásos, 48 V-os hálózatra kapcsolva öt perc alatt olvasztotta fel a mínusz 18 °C-ra hűtött szélvédőt. A hagyományos klímaberendezéseknek ehhez akár 20 percre is szüksége lehet, miközben kb. 11 százalékkal több energiát fogyasztanak, mint a Hyundai innovatív rendszere.
A fémbevonat nem csak a fűtésben jeleskedik: a mérések szerint a napsugárzás energiájának akár 60 százalékát képes passzívan távol tartani az utastértől, ami további érdemi megtakarításokat jelent, hiszen a légkondicionálónak kevesebb munkát kell végeznie. A hatékonyabb energiamenedzsment, a kisebb energiafelhasználás nemcsak a közvetlen eredmények miatt hasznos, de az a villanyautó, amelyik kevesebbet fogyaszt, az ugyanakkora akkumulátorral messzebbre juthat vagy azonos hatótávhoz elég kisebb akkumulátor is. Utóbbi esetében a kisebb akkumulátor kisebb tömeget, azaz még jobb fogyasztást hozhat.