Megnyerő a Hyundai elektromos sportautója

Megnyerő a Hyundai elektromos sportautója

hirdetés
Ha azt mondjuk, a piac jól fogadta az Ioniq 5 N-t, a közelében sem járunk a valóságnak, hiszen Észak-Amerikától Európáig záporoznak a nagy teljesítményű elektromos crossoverre az elismerések.
Idén ünnepli fennállásának századik évfordulóját a Ward's AutoWorld szaklap, a világ egyik legrégebben működő autós kiadványa. A lap szerkesztői pontosan harminc évvel ezelőtt döntöttek úgy, hogy összeállítják a tíz legkiválóbb autómotor listáját. Az egyszeri ötletből három évtizede töretlen hagyomány lett, épp csak a név változott: az eredeti Wards 10 Best Engines lista 2020 óta Wards 10 Best Engines and Propulsion System néven fut, elismerve a tényt, hogy a belső égésű motoroknak már régen nincs hegemóniája az autóiparban. Kiváló példa erre az idei szavazás, amelynek előzetes listáján 13 akkumulátoros elektromos, hat full hibrid és hat plug-in hibrid hajtáslánc szerepelt kilenc belső égésű erőforrás mellett. Utóbbiak ennél is rosszabb arányban jutottak szerephez a végső szavazáson: mindössze két benzinmotor jutott be a top 10-be, öt hibrid, egy plug-in hibrid és kettő tisztán elektromos kivitel mellett.
Különösen érdekes, hogy mindkét villanymotor a Hyundai-csoport fejlesztése, és mindkettő sportos, bár nem ugyanazon a szinten. A Hyundai Ioniq 5 N összkerékhajtású konfigurációja normál üzemállapotban 609 lóerőt ad le, ha azonban sport üzemmódba váltunk, tíz másodpercen át 650 lóerő áll rendelkezésre. Álló helyzetből 3,4 másodperc alatt katapultál 100 km/órára az autó, a végsebesség a politikailag korrekt villanyautók körében elképzelhetetlen 260 km/óra.
„Ezt csak szeretni lehet!” – foglalta össze a zsűri véleményét Bob Gritzinger, a Wards’ Auto főszerkesztője. „[Az Ioniq 5 N] tökéletes példája annak, hogy mire képes egy mérnökcsapat, ha tiszta lappal foghat hozzá egy elektromos hajtáslánc fejlesztéséhez. A látvány, a vezetési élmény, a hangzás és a teljesítménykifejtés a belső égésű motoros sportautókat idézi. Tudjuk, hogy a váltás, a hangzás, a fordulatszám-kiírás mind szimuláció, de zsigeri vezetési élményt biztosítanak.”
Eközben a világ másik felén, Nagy-Britanniában egy sokkal tárgyilagosabb értékelésen került fókuszba a Hyundai Ioniq 5 N. A legjobb céges és flottaautókat kiválogató Business Car Awards szavazásán a Drivers’ Choice díjat nyerte el a modell – azaz a legjobb autónak választották, ha valaki nem csak adójóváírást és helyváltoztatást vár el céges autójától, hanem vezetési élményben és ösztönös izgalmakban is részesülne.
Ahogy Martyn Collins, a Business Car magazin szerkesztője fogalmazott: „A Hyundai IONIQ 5 N egy pillanatig sem érződik lassúnak, de nem is ezzel nyűgöz le, hanem dinamizmusával. A kormányzás csodálatosan pontos, a vezethetőség bámulatos. Mintha eltűnne a kéttonnás saját tömeg. És akkor még nem szóltam a szerethető, természetes érzetű fékekről. Bónuszként pedig kis sebességnél is összeszedett és kényelmes az autó. Szerencse, hogy a Hyundai Ioniq 5 nemcsak távoli országokban, de idehaza, a CarNet márkakereskedésében is elérhető.  Érdemes próbát tenni vele!