Hyundai: több mint autógyártó
A Hyundai jelenleg is az üzemanyagcellás technológia egyik első számú szakértője, ám ennél is ambiciózusabb célokat dédelget: egy leendő, hidrogénalapú társadalom legfontosabb szereplőjévé kíván emelkedni. Ezt a célt pedig több csatornán keresztül igyekszik elérni.
Fejlődésének új szakaszába érkezett a Hyundai Motor Group. Miután autógyártóként a világ legjobbjai közé emelkedett, technológiai kompetenciáját vadonatúj területeken igyekszik kamatoztatni.
Képzeljünk el egy jövőt, amelyben a márkakereskedésbe belépve a kisautók, szabadidőjárművek és limuzinok mellett repülőgépek, robotok, rollerek és egyéb, kézzel meg sem fogható mobilitási szolgáltatások fogadnak bennünket. Nos, ez a jövő már nincs is olyan távol – legalábbis a Hyundai világában nem.
„A Hyundai nemcsak autókat gyárt, hanem új lehetőségeket teremt” – ez az emlékezetes mondat tíz évvel ezelőtt hangzott el Euisun Chung, a Hyundai Motor Company alelnöke szájából. Hogy ezzel pontosan mire gondolt, azt akkor még nem is sejthettük. A praktikusan gondolkodók talán még jobb ár/érték arányú autókban reménykedtek, a náluk is merészebbek pedig a frissen leleplezett Curb tanulmányautó organikus vonalaiból és futurisztikus fedélzeti technológiáiból próbáltak következtetni egy olyan jövőre, amelyben az autók és gazdáik harmonikus egységben élnek majd egymással.
Most, egy évtizeddel később már kezd körvonalazódni, hogy mire is gondolt az azóta a vállalat elnökévé kinevezett Chung úr. A Hyundai már akkor megkezdte feltérképezni azt az utat, amelyen azóta egyre többen szegődtek a nyomába: ez az út az autógyártáson túli világba vezet, ahol nem gépkocsik, hanem közlekedési megoldások – szó szerint új lehetőségek – állnak az emberek rendelkezésére.
Vegyük rögtön a legmerészebb példát: a repülő autót. Ma már tudjuk, hogy ilyen nincs, legalábbis nem abban a formában, ahogy azt akár tíz-tizenöt éve elképzeltük. A személyes légi közlekedés gondolata egészen addig zsákutcának tűnt, amíg meg nem jelentek a piacon a drónok. A függőlegesen fel- és leszállni képes, tisztán elektromos üzemű, kiválóan irányítható szerkezetek ma még csak gyerekek szórakoztatására, csodálatos légi felvételek készítésére, futárküldemények célba juttatására szolgálnak, de XXL méretű leszármazottaik akár utasokat is szállíthatnak.
A Hyundai nagyjából másfél éve vázolta először merész álmát, amely nemcsak a légi közlekedéshez szükséges járműre, hanem annak kiszolgáló infrastruktúrájára, valamint mindezeknek a meglévő közlekedési rendszerekbe való integrálására is javaslatot tett. A nagyvárosokat összekötő iránytaxiként vagy áruszállítóként egyaránt használható járműveket átmenetileg pilóta vezetné, amíg az önvezető technológia el nem jut arra a szintre, hogy tökéletes biztonsággal kiváltható legyen az emberi irányítás. Fel- és leszállására olyan központok szolgálnának, amelyek jóval kisebbek a jelenlegi helikopterleszálló platformoknál, és mivel úgyis rendelkeznek elektromos töltővel, akár közlekedési csomópontként is helytállhatnának. A Hyundai a tervek szerint már 2028-ban forgalomba hozza saját fejlesztésű repülő járművét, ám a projekt gazdái azzal is tisztában vannak, hogy egy ilyen merész elgondolás széles társadalmi elfogadása hosszú időt vesz igénybe. Ezért a cégcsoport támogatásával Angliában már idén felépítik a világ első ilyen kiszolgálóközpontját, ahol a leendő ügyfelek demonstrációkon keresztül barátkozhatnak meg a jövő közlekedési módozatával.
A repülő autó hosszú távon fontos szerephez juthat a közlekedésben, ám értelemszerűen nem lesz képes minden kérdésre választ adni, ahogy a személyautók sem. Ezért a Hyundai más irányban is bővíti portfólióját. A 2021-es év legnagyobb újdonsága, a tisztán elektromos járműveket felvonultató Ioniq almárka portfóliójában az autóknál jóval kisebb közlekedési eszközök is helyet kaphatnak. Ilyen a másfél éve bemutatott, laptoptáska méretűre összehajtogatható elektromos roller. Ezt nem csak tárolhatjuk, de tölthetjük is elektromos autónk csomagtartójában, ha pedig megérkeztünk a parkolóhelyre, néhány mozdulattal üzembe helyezve máris roboghatunk végső úti célunk elé – el kell ugyanis fogadnunk, hogy a nagyvárosok parkolási gondjain a jövőben csak központosított parkolóközpontok létesítésével segíthetünk, ahonnan a rollerhez hasonló, alternatív közlekedési eszközökkel juthatunk el munkahelyünkre vagy otthonunkba.
Mindez a szerencsés többség álma, vannak azonban olyanok is, akik számára a mobilitás legalapvetőbb szabadsága sem adott. A mozgásukban korlátozott, idős vagy beteg emberek életminőségét nem repülő autókkal, nem rollerekkel és nem elektromos járművekkel lehet visszaadni, hanem olyan, személyes segítő berendezésekkel, amelyek izomerejüket pótolva vagy kiegészítve visszaadják számukra a járás szabadságát. A Hyundai több hasonló, de eltérő módon működő ilyen berendezést is bemutatott már az utóbbi néhány évben. Ugyanez a technológia az egészségmegőrzésben is szerephez juthat: a Hyundai Vest Exoskeleton (VEX) egy olyan, Red Dot formatervezési díjjal kitüntetett szerkezet, amely az autóipari dolgozók felsőtestének és karjainak tehermentesítése révén könnyebbé és biztonságosabbá teszi az olyan szerelési feladatok elvégzését, amihez a munkásnak a magasba kell felnyúlnia.
Járássegítő robotok, hónunk alá csapható elektromos jármű, repülő szerkezetek: a Hyundai komolyan gondolta, hogy néhány éven belül sokkal többet kínál ügyfeleinek, mint csupán autókat. És ha betérünk abba a bizonyos, jövőbeli márkakereskedésbe, ne lepődjünk meg, ha egy barátságos robot köszönt bennünket a kapuban. A 2021 januárjában bemutatott DAL-e mesterséges intelligencia, fejlett arcfelismerés és automatikus kommunikációs technológia alkalmazásával biztosít személyre szabott ügyfélszolgálati élményt. Alkalmazásával nem csak tehermentesíthető a kapcsolattartó személyzet, de a mostanihoz hasonló járványhelyzetben biztonságosabb is, mint ha egy alkalmazott adna útba igazítást a bemutatóterembe lépő látogatónak.