A Hyundai megálmodta a tökéletes örömautót

A Hyundai megálmodta a tökéletes örömautót

hirdetés
Mi történik, ha egy sportos villanyautó hajtásláncát ötvözzük egy rali-versenyautó futóművével? A Hyundai legújabb technológiai koncepciójárművét látva alighanem mindenki meg tudja adni erre a választ.
Az Ioniq 5 N bevezetése két szempontból is fordulópont a Hyundai N sportmárka életében. Az egyik, hogy bebizonyították: egy villanyautó is adhat vegytiszta vezetési élményt. A másik, hogy felismerték: a modern járművek egyre nagyobbak és nehezebbek, ami szembemegy a sportautózás alapértékeivel.

Az október végén leleplezett kísérleti jármű, a Hyundai RN24 erre javasol megoldást. A mérnökök moduljaira szedték, és újracsomagolták az Ioniq 5 N akkucsomagját, amely így sokkal kisebb alapterületet foglal el.

Ez lehetővé tette az első probléma, a méretnövekedés feloldását: a kiforrott elektromos hajtásláncot így 34 centiméterrel rövidebb tengelytávú padlón helyezhették el.
Ez gyakorlatilag akkora, mint a Hyundai városi modellje, az i20 – de ha már i20, akkor nem az utcai modellt vették alapul a fejlesztéshez, hanem annak rali-világbajnokságon szereplő rokonát, az i20 N Rally1 Hybrid versenyautót. Ennek mintájára, helyenként versenyalkatrészeket felhasználva szerkesztették meg a felfüggesztést, a merev segédvázakat, a hajtásláncot vezérlő elektronikát, a közvetlenebb kormányművet.
A legfontosabb motorsport-hozadék az a raliüzemmód, amely a versenyautó mechanikus nyomatékelosztási rendszerét szoftveresen szimulálva osztja el a 650 lóerős összteljesítményű, két villanymotoros hajtáslánc nyomatékát a négy kerék között. A becsült végsebesség 240 km/óra, a kalkulált gyorsulás nem egészen 3,4 mp 0-ról 100 kilométer/órára. Mivel az RN24 kísérleti jármű, a tervezők megengedhették maguknak azt a luxust, hogy radikális módszerrel biztosítsák a csekély tömeget: egyáltalán nem szereltek borítólemezeket a nagy szilárdságú térbeli csővázra.
Ez – a többi módosítással egyetemben – egyrészt bő harmad tonnával csökkenti az autó tömegét az Ioniq 5 N-hez képest, másrészt földöntúli megjelenést kölcsönöz a négy keréken gördülő laboratóriumnak, és az arra fogékony potenciális ügyfeleknél azonnal beindítja a nyálelválasztást. A nagy kérdés persze, hogy megvalósul-e valaha az RN24. A válasz nem egyszerű: a Hyundai N kísérleti járművei extrém gondolatokat vezetnek fel, amelyeknek nem is feltétlenül célja a sorozatgyártás.
Ugyanakkor a cég két legutóbbi ilyen tanulmánya, az RN22e és az N Vision 74 más utat jár be: az előbbi műszaki tartalmából született meg az Ioniq 5 N, az utóbbi pedig, ha minden jól alakul, néhány éven belül piacra kerülhet, többé-kevésbé a két éve megismert formában. Szóval van remény, hogy a közeljövőben kompakt, nagy teljesítményű villanyautóval bővül a Hyundai N portfóliója – és persze ezzel párhuzamosan egy tisztán elektromos raliautó megépítésének gondolatát sem vetnénk el a Hyundai helyében.