Autókat emel, rendet rak a Hyundai új robotja

Autókat emel, rendet rak a Hyundai új robotja

hirdetés
Az autóipar kiemelt jelentőségű kutatási és fejlesztési feladatként kezeli a vezető nélkül parkolni képes autókat. A Hyundai szerint azonban eddig rosszul álltunk a kérdéshez.
Egyre több autógyártó szereli fel autóit fejlett, emberi irányítás nélkül működni képes manőverező rendszerrel. A sorból a Hyundai sem hiányzik: a koreai gyártó már évekkel ezelőtt bemutatta távvezérelt, intelligens parkolóasszisztens (RSPA) funkcióját, amely teszi is rendben a dolgát. Ugyanakkor racionális szemlélőként felmerül a kérdés: egy autó rendeltetésszerű használatából (azaz, amikor halad valahová) mennyi időt, hány százalékot tesz ki a be- és kiparkolás. És vajon érdemes ezért a napi néhány másodpercért felszerelni egy autót érzékelők és vezérlők sokaságával?
A kérdés persze átverős, hiszen a modern autóipari vezetőtámogató rendszerek pont azért tudnak egyre szélesebb körben elterjedni, mert ugyanazokat a szenzorokat használják – magyarul akár parkol magától egy autó, akár nem, a radarok, kamerák és működtető motorok ugyanúgy ott lesznek, legfeljebb kevesebb feladatot kell elvégezniük. A jelek szerint azonban a Hyundai nem elégedett meg a kézenfekvő válasszal, hanem megtervezett, kifejlesztett, legyártott és forgalomba helyezett egy olyan berendezést, amely idővel forradalmasíthatja a parkolóházak működését.
Az elképzelés zavarba ejtően logikus, és épp ezért a megvalósítás híján van minden látványos elemnek. A berendezés nagyjából úgy működik, mint az áruházakban, raktárakban használatos raklapemelők, azaz békák: a föld közvetlen közelébe lapulva becsúszik a mozgatni szándékozott tárgy alá, majd megemeli azt, és elindul vele a cél felé. Ez a leírás nagyjából le is fedi a lényeget, azzal a különbséggel, hogy ebben az esetben két robotbéka emeli meg az autót – az egyik elöl, a másik hátul. Mivel a szerkezet mindössze 11 cm magas, még sportautók alá is bebújhat, emelni pedig akár 2,2 tonnát tud – alighanem darabonként, hiszen egy modern, nagy villanyautó tömege könnyen meghaladja ezt az értéket, annak pedig nincs sok értelme, hogy eleve elavult rendszert fejlesszenek. A manőverezést kamerák, az akadályok elkerülését lézeres szenzor segíti, a szerkezet másodpercenként akár 1,2 méteres (azaz 4,3 km/óra) sebességgel tud haladni.
Azt, hogy hová kell vinnie a felnyalábolt autót, egy központi vezérlőegység közli a robottal; egyetlen ilyen agy akár ötven robot (azaz huszonöt pár) működését képes összehangolni, optimális útvonalakon mozgatva az autókat a parkolóházon belül.
A rendszer már most működik, méghozzá a Seongsu okosirodaházban. A jövőben fontos fejlesztéseket tervez a Hyundai. Egyrészt megoldják, hogy a robotok olyan autókat is fel tudjanak venni, amelyeket hús-vér sofőrök parkoltak le (azaz összevissza, az optimálistól távol álló pozícióban parkolnak), késő ősztől pedig a rendszer képes lesz elvinni a gondjaira bízott autókat a Hyundai által kifejlesztett töltőrobotig. Ez utóbbi a rendszámtábla alapján azonosítja az autót, meghatározza az akkumulátor töltöttségi szintjét, és ha szükséges, megkeresi és kinyitja a töltőnyílást, majd csatlakoztatja a töltőt és feltölti az autót. A folyamat végén a robot visszaviszi eredeti parkolóhelyére a járművet.