Bemutatta elektromos sportautóinak előfutárait a Hyundai. Az RN22e és az N Vision 74 technológiai tanulmányok egy olyan – nem is olyan távoli – jövőt vetítenek előre, amelyben nemhogy megfér egymás mellett az emissziómentes hajtástechnológia és a vezetés élménye, de kölcsönösen erősítik is egymás erényeit.
A Hyundai N almárkája az elmúlt évek egyik legnagyobb autóipari sikertörténete. A koreai sportmárka mindössze hat év alatt izgalmas egzotikumból jegyzett tényezővé vált a sportos személyautók piacán, hogy aztán ma már mértékadóként tartsák számon az ügyfelek, a szaksajtó és a versenytársak egyaránt. Az i30 N családot követő i20 N és Kona N modellek (hogy a más piacokon kapható egyéb típusokról, az Elantra N szedánról és a Veloster N kupéról ne is beszéljünk) a dinamikus, akár versenypályára is alkalmas vezethetőség és a mindennapi használati érték ritkán tapasztalható egyensúlyát kínálják, jövőre pedig érkezik a sportrészleg első tisztán elektromos típusa, a Hyundai Ioniq 5 N.
Már most borítékolható, hogy ez a villanymotoros sportautó lesz a következő év egyik legnagyobb szenzációja a globális autóiparban. A Hyundai ezért ahelyett, hogy közvetlen előtanulmánnyal jelölte volna ki a követendő utat fontos újdonsága számára, egy sokkal érdekfeszítőbb megoldást választott. Egy szériagyártást előkészítő koncepciójármű helyett két olyan technológiai tanulmányautót mutatott be, amelyek megkötések nélkül térképezik fel a villamosított sportautózásban rejlő lehetőségeket, az észszerűség határain belül, és egy kicsit azokon túl is.
Kezdjük azzal a modellel, amelynek az alapját adó típus is vadonatúj: az Ioniq 6 elektromos szedánból kialakított Hyundai RN22e tanulmányautóval. Az Ioniq 5 crossover közeli rokonaként színre lépő típussal piaci bevezetésekor majd részletesen megismerkedünk, egyelőre koncentráljunk azokra a részletekre, amelyek egy impozáns személyautóból ellenállhatatlan elektromos sportkocsit faragnak.
Kezdjük azzal a modellel, amelynek az alapját adó típus is vadonatúj: az Ioniq 6 elektromos szedánból kialakított Hyundai RN22e tanulmányautóval. Az Ioniq 5 crossover közeli rokonaként színre lépő típussal piaci bevezetésekor majd részletesen megismerkedünk, egyelőre koncentráljunk azokra a részletekre, amelyek egy impozáns személyautóból ellenállhatatlan elektromos sportkocsit faragnak.
A Hyundai N-típusai az élénk, jól adagolható motorteljesítményt végletekig hangolt futóművel társítva valósítják meg az utolérhetetlen vezetési élményt szavatoló kezelhetőséget. Az RN22e tervezésekor sem jártak el másként. Az E-GMP platform technológiai adottságait, így a padlóban, mélyen elhelyezett akkumulátort és a tengelyenként külön-külön elhelyezett villanymotort a legvégsőkig kiaknázva nem csak mechanikus tengelykapcsolókat alkalmazó nyomatékvektor-szabályozás segíti a vezetőt a stabil kanyarvételben és a dinamikus kigyorsításban, de az első és a hátsó tengely közötti nyomatékmegosztás is szabályozható, méghozzá több fokozatban és hangolásban.
A vázszerkezetet 3D-nyomtatott komponensekkel merevítették, a motorok és az akkumulátorok extra hűtést kaptak, hogy elviseljék a versenypályán jellemző extrém igénybevételt, és kiemelt figyelmet fordítottak a fékrendszer fejlesztésére, hiszen minden sportautó csak olyan gyors, ahonnan biztonságosan meg is tud állni. Mivel az RN22e kísérleti jármű, a Hyundai egy sor innovatív megoldást is kipróbál látványos újdonságán: ilyen az a menetszabályozó rendszer, amely a regeneratív fékrendszer kerekenkénti vezérlésével segít a járműnek ráfordulni egy ívre, vagy szabályozni az autó perdületét.
A vázszerkezetet 3D-nyomtatott komponensekkel merevítették, a motorok és az akkumulátorok extra hűtést kaptak, hogy elviseljék a versenypályán jellemző extrém igénybevételt, és kiemelt figyelmet fordítottak a fékrendszer fejlesztésére, hiszen minden sportautó csak olyan gyors, ahonnan biztonságosan meg is tud állni. Mivel az RN22e kísérleti jármű, a Hyundai egy sor innovatív megoldást is kipróbál látványos újdonságán: ilyen az a menetszabályozó rendszer, amely a regeneratív fékrendszer kerekenkénti vezérlésével segít a járműnek ráfordulni egy ívre, vagy szabályozni az autó perdületét.
A 420 kW (714 LE) kombinált motorteljesítmény és a 740 Nm maximális rendszernyomaték félelmetes dinamikát ígér, de a hozzáértők tudják, hogy ez csak az egyenlet egyik fele. Az élvezetes autóvezetés elképzelhetetlen vérpezsdítő zajok és vibrációk nélkül, ezért a Hyundai mérnökei az N Sound+ hangzástechnológia mellett egy olyan N e-shift rendszert is kidolgoztak, amely nemcsak a megszokott váltási érzetet nyújtja, de az arra jellemző rezgésekkel festi azt alá. Ez csak a kezdet, ígéri a Hyundai: a jövőben folyamatosan új és új megoldásokkal teszik kívánatossá az elektromos átállást a sportautók világában.
Egészen más utat választottak a Hyundai N Vision 74 fejlesztői. Bár ez az autó is rendelkezik nagy kapacitású, nagyfeszültségű akkumulátorral, elsődleges energiaforrása a fedélzeti üzemanyagcella, amely nagy nyomású tartályokban tárolt hidrogénből állít elő elektromos energiát; a folyamat mellékterméke a tiszta vízpára. A Hyundai N ismerői tudják, hogy a márka világpremierjét megelőzően, 2015-ben bemutatott Hyundai N 2025 Vision Gran Turismo virtuális tanulmányautó szintén üzemanyagcellás hajtásláncot kapott.
Egészen más utat választottak a Hyundai N Vision 74 fejlesztői. Bár ez az autó is rendelkezik nagy kapacitású, nagyfeszültségű akkumulátorral, elsődleges energiaforrása a fedélzeti üzemanyagcella, amely nagy nyomású tartályokban tárolt hidrogénből állít elő elektromos energiát; a folyamat mellékterméke a tiszta vízpára. A Hyundai N ismerői tudják, hogy a márka világpremierjét megelőzően, 2015-ben bemutatott Hyundai N 2025 Vision Gran Turismo virtuális tanulmányautó szintén üzemanyagcellás hajtásláncot kapott.
Ahogy az alapját adó Hyundai Ioniq 5, az N Vision 74 is az 1974-es Hyundai Pony Coupe tanulmányautóból – pontosabban az abból kifejlesztett sportautó-prototípusokból – merített ihletet. A szériakivitelű Ioniq 5-össel merészen szakítva számos egyedi stíluselemet és technológiai megoldást vonultat fel az autó. Habár nem összkerékhajtású, a hátsó tengelyre két villanymotort illesztettek, így a bal és jobb oldali kerekek között minden eddiginél finomabban (és gyorsabban) osztható meg a hajtóerő.
A Hyundai egyelőre nem árulta el, hogy két technológiai tanulmányautójából milyen formai és műszaki részleteket kíván átemelni a 2023-ban piacra lépő Hyundai Ioniq 5 N elektromos sportautóba. Az is elképzelhető, hogy a két kísérleti járműben megismert konkrét megoldásokkal soha nem találkozunk szériagyártású modellben. Az viszont bizonyos, hogy a benzinmotoros N-modellekhez hasonlóan az elektromos N-széria is kompromisszumok nélküli használati értékkel ötvözi majd az örömautózás legmagasabb szintjét.
A Hyundai egyelőre nem árulta el, hogy két technológiai tanulmányautójából milyen formai és műszaki részleteket kíván átemelni a 2023-ban piacra lépő Hyundai Ioniq 5 N elektromos sportautóba. Az is elképzelhető, hogy a két kísérleti járműben megismert konkrét megoldásokkal soha nem találkozunk szériagyártású modellben. Az viszont bizonyos, hogy a benzinmotoros N-modellekhez hasonlóan az elektromos N-széria is kompromisszumok nélküli használati értékkel ötvözi majd az örömautózás legmagasabb szintjét.
Hyundai RN22e | Hyundai N Vision 74 | |
---|---|---|
Hosszúság (mm) | 4915 | 4952 |
Szélesség (mm) | 2023 | 1995 |
Magasság (mm) | 1479 | 1331 |
Tengelytáv | 2950 | 2905 |
Akkumulátor kapacitása (kWh) | 77,4 | 62,4 |
Hajtott kerekek | első + hátsó | hátsó |
Max. teljesítmény (kW / LE) | 430 / 714 | >500 / >800 |
Max. forgatónyomaték (Nm) | 740 | > 900 |
Végsebesség | > 250 | > 250 |