hyundai-tucson

Pihentető agymasszázs a Hyundaitól

hirdetés
Tizenkét éve még azt sem tudtuk, mi az az ASMR, mára pedig az egyik legnépszerűbb műfajjá, az egyik leggyakoribb keresési kifejezéssé vált az internetes videómegosztó portálokon. A betűszó az angol „autonomous sensory meridian response” kifejezést takarja, amit lefordíthatunk ugyan autonóm szenzoros meridián válaszra, de ettől még nem jutunk közelebb a megfejtéshez. Annyi bizonyos, hogy az ASMR az elsődleges érzékszerveken keresztül, hangokkal és képekkel ér el pihentető, megnyugtató érzést a megfigyelőnél. Van, akit ez az ’agymasszázsnak’ is nevezett jelenség hidegen hagy, ám sokan esküsznek arra, hogy a hullámok vagy buborékok, szép anyagok látványa, ami mellé suttogást, apró reccsenéseket, kellemes neszeket társítanak, ellazítja őket, csökkentve a szorongást, a stresszt és az álmatlanságot. Mivel ez viszonylag új jelenség, kevés mértékadó kutatás született még a témában. Annyi azonban már kiderült, hogy mindenkinek megvan a saját ASMR-kombinációja, ami ellazítja vagy megbizsergeti. Érdekes érzelmi koktél ez, és a recept egyénenként változik, de a leggyakoribb hozzávaló a susogó zaj, a suttogás, illetve a víz és a hullámok látványa.
Az ASMR fontos összetevője a környezeti csend, hiszen csak így tudunk egy egyébként halk neszre összpontosítani. Kényelem, ellazulás, hangtalan pihenés – ezek a jellemzők egybevágnak azokkal a célkitűzésekkel, amelyek alapján az élvonalbeli autógyártók modern típusaikat fejlesztik. Ebben az irányzatban fontos szerephez jut a villamosított hajtáslánc, hiszen az valóban képes érdemi háttérzaj nélkül, jóformán némán mozgatni az autót. Arról nem is szólva, hogy az autóipar egyre ígéretesebb kísérleteket folytat az önvezető járművekkel, így az utazás néhány éven (de legkésőbb egy-két évtizeden) belül egy zajmentes, maximális kikapcsolódást nyújtó élménnyé fejlődhet, ahol időnk és lehetőségünk is lesz saját magunk legbelső igényeivel foglalkozni.
Ezt a jövőt előlegezte meg a Hyundai akkor, amikor a Tucson Plug-in Hybrid apropóján elkészítette saját ASMR-videóját, kipróbálva, hogyan válik be a hálózatról tölthető családi szabadidőjármű a kellemes, pihentető érzést ébresztő, virtuális autós élmény megteremtésében. Az audiovizuális kísérletben egy brit ASMR-művész, Charlette Hastings sietett a Hyundai segítségére. A világszerte 170 ezer követővel rendelkező WhisperAudios csatorna gazdája és az autógyártó szakemberei két napon át csak azt próbálgatták egy stúdióban, hogyan és hányféle ASMR-hangot tudnának társítani a Tucsonhoz.
A válogatást eleve meghatározta, hogy művész konkrét elképzeléssel érkezett: olyan hatást akart elérni, mint amikor az ember este alváshoz készülődik. Hogy a képanyag is harmonizáljon a hanghatásokkal, a videóban szereplő Charlette a forgatáson szaténpizsamát és bolyhos papucsot viselt, és olyan kellékeket használt, amelyek a lefekvés előtti rituálékhoz kapcsolódnak: fogkefét, vattapamacsokat és pehelytollakat. Első hallásra bizarr ötlet, de érthető: a kreatív elképzelést tudatosan tartották minél távolabb a vezetés gyakorlatától, hiszen senkinek nem célja, hogy egy felhasználónak menet közben, a volán mögött sikerüljön teljesen ellazulnia…
A pihentető hangulathoz a Tucsont lágy rózsaszín fénnyel világították meg, a nyitó képsorokon tollak hullanak az autóra. A szuperérzékeny mikrofonokkal dolgozó hangtechnikusok észrevették, hogy amikor valaki rálép a földre szóródott tollakra, az nagyon kellemes neszt kelt, ezért Charlette a tollszőnyegen végigsétálva közelíti meg a Tucsont. A felvétel során arra is fény derült, hogy egy kiváló minőségű autó mechanikus hangjai is pozitív képzettársításokat idézhetnek elő: ilyen az ajtó halk kattanása, a csomagtérajtó záródása, vagy amikor kinyitjuk a behajtott visszapillantó tükröt.

A vezetőülésben Charlette finoman végigkopogtatja a középkonzolt és az érintőképernyőt, aztán elindítja a csendesen susogó klímát, és játszik egy kicsit a ventilátor beállításaival, ezzel együtt pedig a hangerővel. Azért, hogy mindez vizuálisan is érvényesüljön, a légbefúvó rostélyokra színes papírszalagokat erősítettek; a lobogó kék csíkok olyan hatást keltenek, mint egy gyorsan futó patak habjai. Az ASMR-művész ezután végigsimítja az elegáns bőr kormánykereket, megmarkolja a volánt és előre-hátra forgatja a csuklóját, hogy a bőr finoman súrlódjon a tenyere alatt.
Ekkor még csak a videó felénél tartunk, és hosszan mesélhetnénk még arról, milyen kellemes hangokat fedez fel Charlette a Tucsonban, de kár lenne lelőni minden poént. Annyit azonban elárulhatunk, hogy a filmből kiderül: a Hyundai dizájnerei megalapozottan választották az „érzéki sportosság” szlogent a modellhez, hiszen az autó (akárcsak a videó) minden eleme erőteljes hatást gyakorol érzékeinkre. Ez ugyanúgy igaz a kifinomult, progresszív formatervre, a kabin harmonikus színeire és igényes kidolgozására, a kívánságra aktiválható akkumulátoros elektromos hajtás csendes suhanására (amelyet akár 50 kilométeren át élvezhetünk), vagy a 265 lóerős, 350 newtonméteres hajtáslánc magabiztos dinamikájára. Azokat sem hibáztatjuk, akiknek az akár 1,4 l/100 km-es átlagos üzemanyag-fogyasztás hallatán kezd kellemesen bizseregni a fejbőrük.

Senkit nem biztatunk persze arra, hogy menet közben próbálja ki a Tucson Plug-in Hybrid finom neszeit – közúton a vezetésre kell összpontosítani. Egy ASMR-kóstolóra azonban alkalmas lehet egy márkakereskedés nyugodt, hangulatos bemutatóterme is: érdemes hát felkeresni a CarNet Autó-Forrás veszprémi szalonját, ahol élőben is megtapasztalhatjuk, milyen aura övezi a Hyundai Tucson Plug-in Hybridet.

A videó: