Küszöbön az intelligens Hyundaiok kora

Küszöbön az intelligens Hyundaiok kora

hirdetés
Egy generációval ezelőtt a mesterséges intelligencia alig volt több hangzatos sci-fi-fordulatnál, ma viszont már életünk sok területén jelenik meg. A Hyundai autóit már ma is figyelmesebbé, tökéletesebbé teszi az MI, de nem mindegy, hogyan.
A mesterséges intelligencia története jóval messzebbre vezethető vissza, mint gondolnánk. Már az ókori társadalmak eljátszottak a gondolkodó gépek koncepciójával, és az ezek megvalósíthatóságán tűnődő filozófiai és tudományos munkák egyszerre vittek minket közelebb az emberi elme működésének a megértéséhez, és a számítógépek megvalósításához. Ez utóbbiakkal már a 20. század derekán komoly sikereket értek el kutatók: a gépek nyelveket tanultak és szöveges matematikai feladatokat oldottak meg.

A valódi áttörés azonban szűk másfél évtizede jött el: a mély tanulás (deep learning) tette lehetővé, hogy a számítógépek elképzelhetetlen mennyiségű információ birtokába jussanak, sőt: olyan tudásra tegyenek szert, amelyet azután konstruktívan alkalmazni is tudnak.
Az elmúlt években meglehetősen viharos pályát futott be az MI. Vannak, akik univerzális megoldásként tekintenek rá, miközben mások inkább veszélyforrást látnak benne. Pedig önmagában sem az egyik, sem a másik nem igaz: a mesterséges intelligencia egy fejlett eszköz, amelyet meg kell tanulnunk a helyes módon használni. Hogy miért volt szükség erre a hosszú felvezetésre? Mert a világ felelősségteljes ipari és technológiai nagyvállalataihoz hasonlóan a Hyundai is óvatosan, de határozottan és magabiztosan próbálja megtalálni a mesterséges intelligencia helyét az autóban.
Gondoljunk bele, milyen fejlett technológiákkal vannak a modern járművekben. A természetes beszédet értő hangvezérlés, a környezet valós idejű érzékelésére és értelmezésére alkalmas, integrált szenzorok, a vezetőhöz és a környezethez alkalmazkodó biztonsági technológiák, a személyre szabott, tanulékony beállítások – ezeket mind új generációs mesterséges intelligencián alapuló rendszerek teszik lehetővé.
Vegyük például az IONIQ 9 működését optimalizáló MI-funkciókat: az intelligens fékvezérlés a navigációs és jelzőtábla-adatok alapján szabályozza a regeneratív fékerőt, a klímavezérlés az ülések foglaltságához igazítja levegő befúvását, a hőmérsékleti beállításokat, az útvonaltervező pedig az akkumulátor, a forgalom és a rendelkezésre álló töltőpontok valós idejű statisztikái alapján határozza meg, hogyan érhetünk leghatékonyabban célhoz. Az IONIQ 9 intelligens rendszerei között szerepel a kamerák és szenzorok adatait összevetve működő távvezérelt parkolóasszisztens, amely a vezető távollétében is képes tökéletesen végrehajtani a manővert.
Ezek a rendszerek látszólag külön működnek, ám valójában egyetlen nagy ökoszisztémát alkotnak, bevonva a felhasználók személyi elektronikus készülékeit (okostelefonját, táblaszámítógépét) is a közösségbe. Egymástól tanulnak, egymáshoz alkalmazkodnak, hogy minél diszkrétebben, ugyanakkor minél hatékonyabban tudják támogatni a vezetőt és az utasokat. Ha erre az utóbbi fél mondatra felkapta a fejét az olvasó, jó nyomon járunk: a beszédfelismerő, vezetőtámogató rendszerek folyamatosan fejlődnek, évről évre gördülékenyebben, zökkenőmentesebben működnek.
Hogy meddig kell tökéletesíteni őket, nem egyszerű kérdés, hiszen akár ijesztő is lehet, ha „túlságosan hibátlan” egy technológia – ez azonban részben a szubjektív megítélésen is múlik. Az igazán intelligens rendszerek ezért megtanulhatnak alkalmazkodni a felhasználóhoz, és csak annyira kihasználni saját képességeiket, ami még belefér annak komfortzónájába.

Mindezek alapján a mesterséges intelligencia fejlesztése egy hatalmas, végtelen és boldog játszótérnek tűnhet a kutatók és mérnökök számára, azonban nem szabad elfelejteni a legfontosabbat. Az MI hatékony működésének az alapja, hogy minél több információhoz férjen hozzá, ez viszont a szokásosnál is alaposabb adatvédelmi óvintézkedéseket követel meg, ami fokozottan érvényes az autóiparban.
Milyen feladatokat ró tehát mindez egy autógyártóra? A Hyundai például messzemenőkig ügyel az összes idevágó, globális és helyi adatvédelmi előírás betartására, és egy lépést sem tesz a felhasználó beleegyezése nélkül. Az adatokat titkosított formában továbbítják, azok védelméről rendszeresen frissített, modern adatbiztonsági technológiák gondoskodnak. A személyre szabott adatvédelmi beállítások jóvoltából minden felhasználónak lehetősége van az előírtnál magasabb színvonalú biztonsági szintet megkövetelni.
A hozzáférést többszintű tanúsítási és titkosítási lépcsők korlátozzák, a személyes adatokat pedig soha nem osztják meg külső szolgáltatókkal. beszállítókkal vagy egyéb partnerekkel. A szolgáltatások minőségét javító generatív MI nem generál és nem tárol személyes profilokat, minden lekérdezést külön-külön kezel a rendszer, így megőrizve a felhasználók anonimitását. Ami pedig a jövőt illeti, egyre kifinomultabb szolgáltatásokra számíthatunk, amelyeket pont az tesz hatékonnyá, hogy észrevétlenek maradnak. A Hyundai új generációs rendszerei egyszerre optimalizálják majd saját teljesítményüket és tanulják meg kényelmesebbé, praktikusabbá tenni az utazás perceit az ügyfelek számára. Ez pedig már túlmutat a technológiai fejlesztésen: ahogy Raf von Nuffel, a Hyundai Motor Europe termékekért felelős alelnöke fogalmazott, az autóipari MI egy kulturális paradigmaváltást jelent, amelyben az intelligens rendszerek az emberi igényekhez alkalmazkodnak.
Ahogy haladunk előre, úgy válnak egyre ösztönösebben kezelhetővé a rendszerek, egyre inkább személyre szabottá a támogatás és egyre inkább helyzetfüggővé minden szolgáltatás. Ezt vetítik előre az olyan kezdeményezések, mint az önvezető képességek mind szélesebb körű, mind mélyebbre ható alkalmazása. Ne feledjük: az autonóm autó nem egyszerű robot, hanem az emberrel és környezetével folyamatos kölcsönhatásban működő szerkezet – ha úgy tetszik, ez magának a mesterséges intelligenciának a meghatározása.
Az MI a biztonságosabb, okosabb, személyre szabottabb mobilitás egyik kulcsa, amely nem utólag reagál a bekövetkezett eseményekre, hanem elébe megy azoknak, és maga is hozzájárul a forgalmi szituációk minél optimálisabb megoldásához. Hogy ezt milyen formában teszi, az a mérnökökön és a felhasználókon egyaránt múlik – megnyugtató a tudat, hogy az autóiparban van beleszólásunk abba, hogy milyen feladatokat bízunk a mesterséges intelligenciára.