Nem volt még ilyen harcos Dacia

Nem volt még ilyen harcos Dacia

hirdetés
A Dacia története mindig is a bizonyításról szólt: arról, hogy ugyanaz a minőség kihozható kevesebből, hogy az észszerűségnél nincs univerzálisabb érv. Most pedig az is kiderült, hogy ugyanez a szemlélet a motorsportban is megállja a helyét.
Azt mondják, legyen bármilyen sportról szó, az első mindent visz, másodiknak lenni kudarc, harmadikként végezni tisztes helytállás, a negyedik pedig… nos, a negyedikkel, az ötödikkel és a többiekkel senki nem foglalkozik. Ez igaz is lehet olyan esetekben, amikor hasonló háttérrel, kiegyensúlyozott lehetőségekkel, összemérhető tapasztalattal állnak rajthoz a versenyzők.

De mi a helyzet olyankor, ha a világ legjobbjaival száll egy szorítóba egy abszolút kezdő? Ha egy olyan autómárka nevez be egyetlen év felkészülés után a világ legkeményebb terepraliversenyére, amely soha életében nem gyártott még 155 lóerőnél erősebb szériaautót? Amelynek egyetlen eddigi tereprali-tapasztalata a női csapatok számára fenntartott Rallye Aïcha des Gazelles, ahol évről évre sorozatgyártású Dusterekkel vágnak neki a kőkemény versenynek a hölgyek?
Egy szó mint száz – a Dacia jött, látott, és ha nem is győzött, a Dakaron elért negyedik helye felér egy diadallal, részben a fentiek fényében, részben pedig azt figyelembe véve, hogy a kiváló versenyzőkből álló csapat micsoda megpróbáltatásokon esett át a 12 versenynap során.
A három páros magabiztosan érkezett Szaúd-Arábiába, miután a 2024-es terepraliszezon záróversenyén, a Dacia Sandrider első éles bevetésén kettős győzelmet arattak. A favorit Nászer el-Attija és a világ legeredményesebb WRC-pilótája, Sebastien Loeb már a a Marokkó-ralin elért eredményükkel felhelyezte a Daciát a terepralik térképére, hátra volt azonban még a legnagyobb próbatétel, a 2025-ös Dakar.
Sebastien Loeb (navigátora Fabian Lurquin) taktikusan indította a versenyt, és a második szakasz után összesítésben nem egészen 19 perces hátránnyal a hatodik helyen állt, azaz abszolút versenyben volt akár a végső győzelemért is. A harmadik szakaszon azonban félelmetest bukott – a balesetet helikopterről rögzítő operatőr alighanem lélegzetvétel nélkül meredt a roncsra, míg a többször átforduló autó ajtajai kinyíltak, és mindkét versenyző épségben szállt ki a megrogyott Daciából. Annál nagyobb volt az öröm, amikor az autó pár perc múlva folytatta a versenyt – úgy tűnt, nincs komoly probléma, pedig valójában semmi nem volt rendben.
„50 kilométerrel később eltört a kormányösszekötő. Ez benne van a pakliban, de kiderült, hogy a cserealkatrészt a bukás során elveszítettük” – idézte fel később a vég kezdetét Loeb. Csapattársuk, Cristina Gutierrez kisegítette őket egy tartalékkal, ám ezt követően egy hűtőventilátor mondta fel a szolgálatot, így félgőzzel tették meg a gyorsasági hátralévő szakaszát… „Egy teljes órát veszítettünk, és van egy olyan érzésünk, hogy nyakig benne vagyunk… De ez van, innen megyünk tovább, a győzelem innen már problémásnak tűnik, de küzdünk tovább” – nyilatkozta a nap végén Loeb, ám a sors közbeszólt: az esti ellenőrzés során a versenybírók megállapították, hogy a balesetben extrém mértékben károsodott a Dacia Sandrider bukókerete, így nem engedélyezték a folytatást. Cristina Gutierrez (navigátora Pablo Moreno), aki az évről évre népszerűbb és népesebb Challenger géposztályban tavaly megnyerte a Dakart, idén először indult a tereprali királykategóriájában.
Az első versenynapot az ötödik helyen zárta, megelőzve mindkét rutinosabb csapattársát, valamint mindhárom későbbi dobogós versenyzőt – benne volt a levegőben, hogy a civilben fogorvosként dolgozó pilótanő történelmet ír a Daciával. A rali második gyorsasági szakaszáról azonban a csapat szervizkamionja kísérte le, és bár folytatni tudna a ralit – sőt, két további gyorsaságit is a legjobb tíz között tudott zárni –, a dobogóért folyó küzdelembe immár nem volt beleszólása, a hátralévő tíz napban azon dolgozott, hogy csapattársainak segítsen. A kétnapos maratoni szakaszon például, ahol az első nap végén nem vehetnek igénybe külső segítséget a csapatok, Pablo Moreno rutinos szerelőként mindkét még versenyben lévő Dacián sebességváltót cserélt… Hősies és önzetlen segítségük elismeréseként a Dacia-csapat később szignált szerszámos dobozt ajándékozott a spanyol párosnak.
Loeb távozásával és Gutierrez háttérbe szorulásával a világ – de legalábbis a Dacia-stáb – szeme Nászer el-Attiján és navigátorán, Édouard Boulangeren volt. Az ötszörös Dakar-győztes versenyző és francia mitfahrere végig esélyesek voltak a dobogóra, három szakaszon a második legjobb időt futották, a kilencediket pedig megnyerték, amivel el-Attija az első olyan versenyző lett a Dakar történetében, aki sorban tizennyolc versenyen ért el szakaszgyőzelmet. Ez volt a katari pilóta negyvenkilencedik elsősége, és ezzel az örökranglista második helyén áll Stéphane Peterhansel és Ari Vatanen (mindketten 50-50 szakaszgyőzelmet értek el) mögött.
El-Attija az 5. gyorsaságitól kezdve a 4. helyen autózott, és bár hátrányából több mint 11 percet faragott a hátralévő hét során, három és fél perccel lemaradt a dobogóról – 7828 megtett kilométer és több mint 53 versenyóra után ez a különbség hajszálnyinak tekinthető.
A Dacia első Dakarján mutatott teljesítményét csak ragyogóként lehet értékelni: kiválóan vizsgázott a technika, és ami legalább olyan fontos, az együtt töltött idő rövidsége ellenére rendkívül összeszokottnak, sportszerűnek és támogatónak bizonyult a csapat. A Dakar-ralin elért eredményével El-Attija és a Dacia egyaránt a harmadik helyen áll a W2RC tereprali-világbajnokságban, ahol legközelebb február végén, Abu-Dzabiban bizonyíthatják, hogy a Dacia nálánál nagyobb presztízzsel és hagyományokkal rendelkező márkákkal is felveszi a versenyt – pont úgy, mint a hétköznapokban, Európa és a világ újautó-piacain.


Dacia Sandrider

Az összkerékhajtású prototípusok számára kiírt T1+ géposztályban versenyző autót a Prodrive közreműködésével fejlesztette ki a Dacia. A 414 cm hosszú, 2010 kg menetkész tömegű autó 3,0 literes, közvetlen befecskendezésű, hathengeres turbómotorja percenkénti 5000-es fordulatszámon 360 lóerőt ad le. A világ legkeményebb terepraliját fenntartható, szintetikus ökobenzinnel teljesítő Dacia további műszaki adatairól és innovatív műhelytitkairól korábbi cikkünkben részletesen olvashatnak.