Fillérekből üzemel ez a Dacia

Fillérekből üzemel ez a Dacia

hirdetés
Egyedülálló jelenség a hazai kisáruszállító-piacon a Dacia Spring Cargo, amely csendes és tiszta üzemű, miközben elvisz egy köbméter árut, és negyed tonnával terhelhető. Ráadásul a fenntartása is extra olcsó.
A Dacia Spring 2020-as bevezetésekor felforgatta az európai villanyautó-piacot, 2024-es megújulásakor újfent mércét állított gazdaságosságból és használati értékből, de még mindig vannak meglepetések a tarsolyában: Spring Cargo kivitel a városi és elővárosi áruszállításban szerezhet magának híveket.

A Springet egy nagyon egyszerű gondolat hívta életre annak idején. A villanyautók rengeteg remek tulajdonságuk mellett rendelkeznek két komoly problémával: a nagy hatótávolság nagy akkumulátort kíván, ami viszont nehézzé és drágává teszi őket. Elsőként a Dacia hozta Európába a megoldást: legyen kicsi az akku, így nem csak megfizethető lehet az autó, de könnyű is, ezért a kisebb akku ellenére tisztességes hatótávolság érhető el. Így született meg a Spring, amely kevesebb mint egy tonnát nyomott, városban mégis 305 kilométerre vitte négy utasát és azok csomagjait.
2024-ben jött a nagyobb villanymotoros kivitel, amely jobb hatásfoka révén még takarékosabb volt, a közel 50 százalékos teljesítménynövekedés pedig könnyedén ellensúlyozta a pár kilogrammnyi extra tömeget. Ebből a variánsból készül a Spring Cargo, ami az észszerűség csúcsát jelenti könnyű, de terebélyes csomagokat szállító vállalkozók számára.
Először is, mert tágas és robusztus. A 3,7 méteres autóban az első két ülés mögé beszerelt rács 1177 x 940mm alapterületű, 1085 literes üreget határol el, a hátsó ajtó minimális szélessége 788 mm. A hasznos terhelhetőség legalább 352 kg, ha ebből levonjuk a sofőr szabványos 70 kilogrammos tömegét, még mindig több mint 2,8 mázsát szállíthatunk.
Másodszor: a Dacia Spring Cargo rettentően agilis. 9,2 méteres fordulókörével, tükrökkel is csupán 177 cm-es szélességével bárhol elfér, és mindenhonnan kievickél. Álló helyzetből 3,9 másodperc alatt éri el a városban általánosan engedélyezett 50 km/óra sebességet, 110 km/óra végsebességével pedig a Magyarország egyre kiterjedtebb hálózatot alkotó gyorsforgalmi útjain is dinamikusan haladhat.
Harmadszor: elképzelhetetlenül takarékos. Ma, amikor Magyarországon az elektromos energia piaci (nem támogatott) ára 70 Ft kilowattóránként, a Spring bruttó 28,3 kWh kapacitású akkumulátorának teljes feltöltése még a veszteségekkel együtt sem haladja meg érdemben a 2000 forintot. Ha ezzel 305 kilométert teszünk meg városban, az egy kilométerre eső költség 7 Ft alatt marad, azaz 100 kilométeren 700 forintból, alig több mint 1,2 liter benzin árából autóztunk.
Ha országúton is autózunk, a hatótávolság 225 kilométerre csökken, a fajlagos úti költség 930 Ft/100 kilométerre emelkedik – ez anyagilag 1,5 l/100 km üzemanyag-fogyasztásnak felel meg. A Spring támogatja az egyenáramú gyorstöltést (30kW-ig) és a váltóáramú töltőket (legfeljebb 7,4 kW-ig) is – ilyenkor a költségek magasabbak, de még mindig rendkívül versenyképesek, és akár 45 perc pihenő után folytatjuk az utunkat.

A garancia öt évre vagy 100 ezer kilométerre szól, de akár hét évre és 200 ezer kilométerre is kitolható, a fenntartási költségek jobb tervezhetősége érdekében pedig karbantartási csomag is vásárolható – de a villanyautók karbantartási igénye eleve kisebb a belső égésű motorral szerelt járművekénél. Van tolatókamera, klímaberendezés és 10,1 colos multimédiás érintőképernyő okostelefon-integrációval.
Ráadásul, mivel alapvetően átfurgonosított személyautóról beszélünk, vezetőtámogató kényelmi és biztonsági funkciók széles skálája áll rendelkezésre, az aktív vészfékezéstől a sávtartáson át a tempomatig. Mindez pedig már állami támogatás nélkül is csupán nettó 8 millió forintért elérhető a Carnet Triplex budapesti és budakalászi kereskedéseiben.


Áram, ami nem csaj hajt

A 2024-es modellfrissítést követően a Dacia Spring egyik legfontosabb újítása a járműből-a-fogyasztóra (V2L) technológia beépítése volt. Az orron található töltőaljzatba beillesztett adapteren keresztül bármilyen háztartási vagy hordozható elektromos gép, elektronikus eszköz tölthető, illetve működtethető. Ezt szemléltette rendkívül látványosan (és ízletesen) a Dacia brit importőre, amikor először egy ingyenes fesztivál elektromosenergia-ellátását biztosította a kis villanyautóról, aztán később mozgó halsütödévé épített át egy Springet. A nagy kapacitású akkumulátorról működtetett olajsütő révén bárhol, bármikor elkészíthető az angolok ikonikus étele, a fish’n’chips –de akár elektromos rollert is tölthetünk, sátorvilágítást működtethetünk, porszívót használhatunk a V2L csatolón keresztül – a lehetőségeknek csak a képzelőerő szab határt.