Az idén harmincegyedik alkalommal megrendezett Rallye Aïcha des Gazelles eredményhirdetésén a Dacia egyik gyári csapata léphetett fel a dobogó legfelső fokára. Aztán egy másik a másodikra… és még egy a harmadikra! A dobogón végzett párosokat azonban nem csak autójuk, a minimális átalakításoktól eltekintve szériaállapotú Dacia Duster kötötte össze, hanem az is, hogy egytől egyig hölgyek!
Ez persze nem meglepő, ha tudjuk, hogy az 1990-ben Trophée des Gazelles néven alapított terepversenyt kifejezetten és kizárólag női versenyzők számára találták ki, méghozzá azért, hogy bebizonyítsák: a nők igenis képesek bármire, amire a férfiak. Nem ez az egyetlen érdekessége a kemény sivatagi környezetben zajló versenynek, hanem az is, hogy deklaráltan ember- és természet-központú eseményről van szó, amely – a motorsport világában egyébként egyedüli módon - ISO-14001 minőségbiztosítási tanúsítvánnyal rendelkezik. A rali szervezői és együttműködő partnerei közös erővel igyekeznek megoldást találni a legváltozatosabb környezetvédelmi problémákra, a részt vevő csapatok többsége pedig egy-egy humanitárius szervezetet is képvisel a versenyen.
A Dacia először 2010-ben vett részt ezen a marokkói szervezésű és lebonyolítású, ám mára az egész világon jegyzett és keresett ralin. A frissen bemutatott Dacia Duster azonnal kategóriagyőzelmet aratott a szabadidőjárművek kategóriájában, és a márka az azóta eltelt tizenegy évben nem csupán rendszeres résztvevője volt a versenynek, de legtöbbször nyertese is: 2017 óta minden alkalommal Dacia Duster győzött a crossoverek versenyén.
Habár a Dacia kétségtelenül legkarakteresebb típusa sokat fejlődött az eredeti modellt 2010-es színre lépése óta, változatlanul megőrizte annak legfontosabb erényeit: a megbízhatóságot, a robusztusságot és a váratlanul jó terepképességet. A Gazella-ralin nincs is szükség másra, hiszen a csapatok kizárólag a jól bevált, analóg segédleteket vehetik igénybe az egy héten át zajló futam során. Nemhogy műholdas navigációt nem használhatnak, de mobiltelefont és stopperórát sem: kizárólag papíralapú térkép és iránytű áll rendelkezésükre, hogy megtalálják a leggyorsabb utat az egyes állomáspontok között. Nincsenek előre kijelölt útvonalak, mindenki saját maga és autója képességeinek ismeretében dönti el, hogyan jut el a célba – pont, mint a mindennapi életben.
Az idei hármas kategóriagyőzelem egyértelműen jelzi, hogy a tavalyi győzelmüket megismétlő Hajar Elbied / Malika Ajaha duó, valamint az idén először induló Marie Dumas / Juliette Crépin, illetve Sabine Bonnet/ Isabelle Radenac párosok jól választották meg az utat – és persze autójukat is. A Dacia Duster persze nemcsak az észak-afrikai sivatagokban remekel, hanem a mindennapokban is, ráadásul olyankor nem csak hölgyek ülhetnek volánja mögé, hanem bárki, aki takarékos, dinamikus, tágas és megbízható autót keres.