Világelső technológiával gazdagodnak a Dacia SUV-k

Világelső technológiával gazdagodnak a Dacia SUV-k

hirdetés
A Bigster és a Duster fedélzetén debütál a Dacia legújabb fejlesztésű hibrid hajtása, amely takarékos, erőteljes és biztonságos hajtási megoldást kínál, és még egy extra ász is elfért az ingujjában.
Ma már ritkábban fordul elő, hogy az autóiparban valódi világújdonsággal álljon elő valaki, az pedig végképp példátlan, hogy ne egy prémiummárka, vagy legalábbis a globális piac valamelyik meghatározó gyártója alkosson előzmények nélküli konstrukciót.

Most mégis ez történt: a Dacia az autógyártás történetében első ízben kombinálta a benzin/gáz kettős üzemű belső égésű motort hibrid technológiával és összkerékhajtással.

Annyi „turpisság” persze mégis van a dologban, hogy bár a Dacia önmagában valóban nem számít kifejezetten nagy márkának, tagja Európa harmadik legjelentősebb autógyártójának, a Renault-csoportnak.
Ennek köszönhetően pedig minőségében és méretében egyaránt világszínvonalú műszaki felkészültség, jelentős kutatási és fejlesztési erőforrások állnak rendelkezésére. Az pedig, hogy ez a globális innováció nem az anyavállalat valamelyik csúcsmodelljén debütál, hanem Európa egyik legkeresettebb és leginkább megfizethető szabadidőjárművén, a Dusteren, valamint annak újonnan bevezetett nagy testvérén, a Bigsteren, jól mutatja, hogy a cégcsoport nem exkluzív különlegességnek szánta fejlesztését.
Ellenkezőleg: minél gyorsabban, minél szélesebb körben szeretnék elérhetővé tenni ezt a valóban korszakalkotó megoldást. A takarékosságot és tiszta üzemet szuverén közúti és (könnyű) terepalkalmassággal társító rendszer ugyanis az egyik legsokoldalúbb konfiguráció a piacon. A Dacia Hybrid-G 150 4x4 rendszere kettébontja a hagyományos mild hibrid hajtásláncot. A komponensekben nincs jelentős újdonság, az elrendezésükben azonban annál inkább.
Az 1,2 literes, 140 lóerős, 230 Nm maximális forgatónyomatékú belső égésű motort kifejezetten úgy hangolták, hogy mild hibrid kiépítésben, azaz részleges elektromos támogatás mellett tudja leghatékonyabban kifejteni teljesítményét. Ez azt jelenti, hogy gyorsításkor, valamint egyéb, kedvezőtlen hatásfokú üzemi fázisokban a villanymotor által nyújtottforgatónyomaték-, illetve teljesítménytöbblet segít áthidalni a „hullámvölgyeket.”
Így a mérnökök ilyen körülmények között az eredendő konfliktust a teljesítmény helyett a takarékos, tiszta üzem javára oldhatták fel, a hiányzó erőt a 48 V-os elektromos komponens mozgósításával pótolva. A Dacia kínálatában mintegy másfél éve jelent meg először ez a technológia, a fejlesztők pedig ez idő alatt (valamint a laboratóriumokban végzett, fáradhatatlan munka során) szerzett tapasztalatok nyomán fejlesztették tovább a konfigurációt.

Hagyományos esetben a Dacia 48 V-os hibrid rendszerében a villanymotor a belső égésű motorhoz kapcsolódik (az ékszíjon keresztül), itt azonban egy második villanymotort is beépítettek, méghozzá a hátsó tengelyre.
A 23 kW (31 LE) teljesítményű, 87 Nm nyomatéki csúcsú motor kétfokozatú sebességváltón keresztül hajtja a hátsó kerekeket, ha arra szükség van – ha nincs, mechanikusan szétválasztják a rendszert, így nem emészt fel energiát haszontalan súrlódás. Az első tengelyre hatfokozatú dupla kuplungos sebességváltón keresztül jut el az erő; a fokozatokat – a Dacia történetében szintén először – a kormányra szerelt váltófülekkel kapcsolhatja a vezető, ha szeretné.
A 48 V-os hajtó villanymotorhoz kapcsolódó kétfokozatú váltómű megint csak világújdonság. Alacsony fokozatában komoly erőt tud kifejteni, támogatva az elindulást, a terephasználatot vagy a vontatást, míg magas fokozatában egészen 140 km/óra sebességig képes részt venni a hajtásban (akár besegítve a belső égésű motornak, akár egymagában) és a fékezésben (miközben áramot termelve tölti az akkumulátort).

Ha közepes sebességtartományban, egyenletes tempóval haladunk, old a váltómű tengelykapcsolója. A Hybrid-G 150 4x4 rendszerrel szerelt Dacia ilyenkor takarékos elsőkerék-hajtású hibridként üzemel.
A modern elektromos hajtási rendszerek hatásfokának titka az optimalizált vezérlés. A Dacia rendszerének is ez az egyik fő bravúrja: habár az akkumulátor kapacitása mindössze 0,84 kWh, városi üzemben akár a menetidő 60%-át képes anélkül megtenni mindkét modell, hogy beindítaná belső égésű motorját. Ha csúszós úton vagy terepen használjuk, az elektromos hajtás egy másik előnyét élvezhetjük. A villanymotor igény esetén gyakorlatilag késlekedés nélkül kapcsolódik be a hajtásba, szemben a hagyományos, mechanikus osztóművel megvalósított összkerékhajtási rendszerekkel,  az elektromos összkerékhajtás ugyanakkor biztonságosabb, magabiztosabb autózást tesz lehetővé.
Ezt segíti, hogy a Dacia hat különböző üzemmódot programozott be a hajtás vezérlésére. Van egy a csúszós (havas) útfelületekre, egy a földutak (sár, homok) legyőzésére, és természetesen a 4WD Lock, azaz az állandó összkerékhajtás sem hiányzik a lehetőségek közül. Külön vezérlés segíti az ereszkedést meredek lejtőn, és végül van két üzemmód normál hétköznapi használatra: az egyik (Auto) a pillanatnyi menetkörülmények szerint aktiválja a hátsó tengely hajtását, míg a másik (Eco) a takarékosságot szem előtt tartva kizárólag megcsúszás esetén kapcsolja az összkerékhajtást.
Cikkünk bevezetőjében említettük, hogy a Hybrid-G 150 4x4 tartogat még egy aduászt. Míg a benzin/LPG kettős üzemű járművekbe hagyományosan kisebb üzemanyagtartályokat építenek be (részben a helykihasználás miatt, részben azért, mert összességében így is megvalósítható a piacon megszokott hatótávolság), a Dacia ebben az esetben nem így gondolkodott.

Benzinből és autógázból egyaránt 50-50 liternyit tankolhatunk, ami azt jelenti, hogy elegendő akár csak 1500 kilométerenként megállnunk tankolni.
Ez azt jelenti, hogy Magyarország legkeletibb (Garbolc, Szabolcs-Szatmár-Bereg vármegye) és legnyugatibb (Felsőszölnök, Vas vármegye) települése között megállás nélkül autózhatunk oda-vissza, akár a leghosszabb, 650 kilométeres útvonalat választva, és még mindig marad annyi üzemanyagunk, hogy a túra végén eljussunk egy közeli nagyvárosba – nyugaton mondjuk Győrbe, keleten Debrecenbe. Ha nincs kedvünk erre az egész napos túrára, akkor a mindennapokban élvezhetjük, hogy benzinből 5,5-5,6 liter, LPG-ből pedig 7,1-7,2 liter körül fogyasztanak a Dacia összkerekes hibrid SUV-jai 100 kilométeren.
A Hybrid-G 150 4x4 hajtáslánccal szerelt Duster és Bigster modellek várhatóan még az év vége előtt megjelennek a Dacia magyarországi kínálatában, az elérhetőséggel kapcsolatban részletes tájékoztatást nyújtanak a CarNet Triplex budakalászi és budapesti márkakereskedéseiben.