Világbajnok lehet a Dacia

Világbajnok lehet a Dacia

hirdetés
Rendkívül sikeresnek bizonyul a Dacia terepraliprogramja: a 2025-ös Dakaron mutatott helytállást követően a Sandrider egyéniben magabiztosan vezeti a tereprali-világbajnokságot.
A Daciától soha nem volt idegen a motorsport, a túraautózástól a jégversenyzésig számos műfajban bizonyított a márka, ám ezek a szereplések legfeljebb a mérnököknek szolgáltak értékes tanulságokkal, a nagyközönség számára jobbára láthatatlanok maradtak. Nem úgy a Dacia legújabb sportprogramja, amely a tereprali-világbajnokságon (W2RC), azon belül is a világ egyik legnevesebb autóversenyén, a Dakar-ralin teszi próbára a márka képességeit. Normál esetben az első évadot amolyan beleszokási, ismerkedési időszaknak tekintik a motorsportban, a Daciát azonban mintha elfelejtették volna tájékoztatni arról, hogy ráér majd 2026-ban helytállni. Miután a januári Dakar-ralin a Nászer el-Attija gondjaira bízott Dacia Sandrider 12 napnyi kőkemény versenyzés után mindössze három és fél perccel maradt le a dobogóról, az egész világ kezdte komolyan venni a fenntartható üzemanyaggal autózó márkát.
(A megújuló forrásból szintetizált üzemanyag a rali-világbajnoksággal (WRC) szemben nem kötelező, csak választható a W2RC-ben, de jól mutatja a Dacia környezettudatos szemléletét, hogy meghozta ezt a példamutató döntést.) Persze a remek dakaros szereplés nem lepte meg azokat, akik végig nyomon követték a csapat teljesítményét. Első éles bevetésüket, a 2024-es szezont lezáró Marokkó-ralit ugyanis kettős győzelemmel zárták, ami bár értelemszerűen nem számít bele a 2025-ös évadba, remek lendületet adott a Daciának.
Olyannyira, hogy a Dakart szorosan követő, február végén megrendezett Abu Dhabi Desert Challenge, a W2RC szezon második hivatalos versenye újfent Sandrider-győzelemmel zárult: ahogy Marokkóban, itt is Nászer el-Attija diadalmaskodott. A nyári pihenőt megelőző, következő futam, a május végén megrendezett South African Safari Rally felváltva hozott szakaszgyőzelmeket és frusztráló késlekedéseket el-Attija számára, a mundér becsülete azonban egy percig sem volt veszélyben: Sebastien Loeb remek versenyzéssel a második helyen zárta a dél-afrikai ralit.
Ez azt jelenti, hogy első négy éles bevetéséből hármon feljutott a dobogóra a Dacia, miközben Nászer el-Attija kiegyensúlyozott teljesítményével magabiztosan, 20 pontos előnnyel vezeti a világbajnokság egyéni rangsorát, míg csapatszinten a második helyen áll a Dacia. Mindez, ha nem is példa nélküli, de figyelemre méltó teljesítmény volna bármely szériában egy kezdő csapat részéről, a tereprali-világbajnokság azonban kiemelkedően kemény, a versenyzők és a felkészítő személyzet részéről egyaránt rendkívüli összpontosítást feltételező, zéró hibalehetőséget engedő bajnokság.
A W2RC idei szériája most egy hosszabb szünetet követően szeptemberben, Portugáliában folytatódik, hogy aztán a Dacia számára ismerős helyszínen, Marokkóban záruljon. Az eddigiek már önmagukban is látványosan szemléltetik azt a hatalmas fejlődést, amelyen az elmúlt években keresztülment a márka, az pedig, hogy reális esély mutatkozik a bajnoki címre, minden előzetes várakozást felülmúl – nagyjából úgy, ahogy a Dacia néhány évvel ezelőtt meghódította Európa magánvásárlóit, és stabilan tartja vezető pozícióját a privát eladások terén.
Nem pusztán a versenyzésről szól a Dacia részvétele, hiszen az ilyen programokon szerezett tapasztalatok segíthetnek a sorozatgyártású autók fejlesztésében. A Dacia mindig is úgy alakította járműveit, hogy azok ne csak kiváló minőségű utakon teljesítsenek jól, de olyan országokban is, ahol általános, hogy földutakon zajlik a közlekedés. Nem mellékesen idén kibővült a márka szabadidő-autós kínálata, hiszen megérkezett a Duster nagy testvére, a Bigster.