Percenként egy új Dacia

Percenként egy új Dacia

Ötvenhét éve kezdte meg működését a Dacia mioveni üzeme. A termelés üteme és minősége jelentősen javult az utóbbi huszonegy évben, idén tavasszal átlépték a nyolcmillió darabos határt.
2025. április 24-én egy indigókék színű Dacia Bigster a szokásosnál nagyobb csinnadrattával gördült le a romániai Mioveniben működő üzem gyártószalagjáról: ez volt ugyanis az 1966-ban alapított, 1968. augusztus 20. óta termelő gyár nyolcmilliomodik produktuma. 

A mai napig hat teljesen új modellgeneráció váltotta egymást a gyártósorokon. Nem csupán ezért meglehetősen nagy azonban a kontraszt a modern, kompakt szabadidőjármű és a legelső típus, a Renault R8-licenc alapján készülő Dacia 1100 között.

Azt ezt követő harmincnyolc évben közel 2,3 millió autót állított elő az üzem, ennek nagyjából 14 százalékát tették ki a haszonjárművek – a Dacia Estafette, a Logan pickup és így tovább.
A termelés gerincét eleinte a Renault 12-ből eredeztetett Dacia 1300 és 1310 adta változatos kivitelekben. 1995-től jöttek a saját fejlesztésű modellek, a Nova és a Solenza, majd 1999-ben a Dacia a Renault-csoport teljes jogú tagjává vált, 2004-ben pedig megjelent a Logan, a Dacia első modern típusa.
Míg az első millió autó eléréséig tizenhét évet kellett várni (1985), a következőre már csak tizenhármat. Újabb tizenhat év múlva már ötmilliónál járt a számláló (2014), de a termelés üteme azóta is nő: az újabb hárommillió autót mindössze 11 évig tartott legyártani.
Arculati és értékesítési szempontból egyaránt a Duster jelentette az áttörést a Dacia számára. A 2010-ben bevezetett, a közelmúltban harmadik generációjába lépett szubkompakt szabadidőjárműből tizenöt év alatt több mint 2,6 millió darabot gyártott Mioveni.

Ezzel még az eredeti Dacia 1300/1310 modellcsaládot (2,3 millió) is megelőzte a Duster. Nem sokkal elmaradva következik a Logan-család (1,7 millió). A Sandero Európában vezeti ugyan az eladásokat, ám népszerűsége globálisan nem vetekedhet a Dusterével – a 880 ezer autó ezzel együtt is impozáns eredmény.

Ugyanakkor figyelemreméltó, hogy a Jogger mindössze négy év alatt negyedmilliós gyártási darabszámot ért el.
Jelenleg naponta 1357 autó készül a 355 ezer négyzetméteres alapterületű üzemben, azaz 55 másodpercenként születik meg egy új Dacia. 6850 fő dolgozik Mioveniben, a felső vezetésben minden második (48%), a gyártósori dolgozók között minden negyedik (27%) munkatárs nő.
Habár továbbra is Mioveni a Dacia bázisa, Marokkóban (2005 óta), Algériában (2016) és Kínában (2020) is készülnek egyes Dacia-modellek.
A márkát a világ 44 országában forgalmazzák.