Jövőre lesz tizenöt éve, hogy a Dacia megépítette első, gyárilag kettős (LPG/benzin) üzeműre felkészített autóját. Ez akkor kísérlet volt, bár megalapozott kísérlet. Az európai autógyártók egymás után ismerték fel az alternatív hajtási módozatok fontosságát, a törvényhozók pedig elkezdtek szigorúbban tekinteni az új járművek károsanyag-kibocsátására. Az LPG, avagy autógáz régóta ismert, de kevéssé elterjedt energiahordozó volt. Két legfőbb erénye a kedvező ár és a minimális emisszió volt – hátránya pedig, hogy viszonylagos ismeretlensége miatt egy sor olyan tévhit keringett róla, ami miatt számos piacon érdemtelenül mellőzték a technológiát. A Dacia azonban ezzel együtt is erre adta a voksát. Egyrészt, mert korlátlan mennyiségben előállítható – pontosabban olajipari melléktermékként szabadon rendelkezésre áll –, másrészt mert használata sem a vezetési stílus módosítását, sem az autó költséges és mélyre ható átalakítását nem igényli.
Olyan mérföldkőhöz érkezett a Dacia, amelyhez rajta kívül Európában sajnos egyetlen autógyártó sem fog: 2010 óta egymillió LPG-üzemű autót adott el a márka.
Ezen érvek miatt a Dacia ügyfelei az első pillanattól kezdve fogékonynak mutatkoztak a csekély költséggel megvalósítható, felárát villámgyorsan visszahozó, és onnantól jelentős megtakarításokat eredményező technológia iránt. A kezdeti időkben valóban „csupán”’ ennyit tudott az autógáz, ám ez is elegendő volt ahhoz, hogy komoly rajongótábora alakuljon ki a rendszernek. Időközben a Dacia egyedül maradt az európai gyártók között az LPG támogatásában, ami sajnálatos fejlemény volt, hiszen a piaci verseny mindenkinek előnyére válik, nem utolsósorban az infrastruktúra fejlesztése miatt, hiszen minél többen használják, annál indokoltabb bővíteni a töltőpontok hálózatát.
A Dacia azonban nem kényelmesedett bele a monopolhelyzetbe, és a 2020-ban Eco-G néven megújult technológiával friss előnyöket sorakoztatott fel a költséghatékonyság mellé. Az új motor ugyanis gázüzemben 10 lóerővel erősebb, és 10 Nm-rel nyomatékosabb, valamint 10 százalékkal tisztább üzemű is, mint amikor benzinnel használják (koromrészecskéből pedig tizedannyit bocsát ki, mint benzinüzemben.)
Az új generációs modellek digitális kezelőfelülete is felhasználóbarátabbá tette a rendszert, ma már gyerekjáték nyomon követni, hogy mekkora távot tehetünk még meg gázüzemben, a vezérlés pedig minden olyan helyzetben az LPG-t részesíti előnyben, amikor az műszakilag nem ütközik akadályba. Ez pedig folyamatos használat mellett lényegesen kedvezőbb fenntartási költségeket és alacsonyabb károsanyag-kibocsátást eredményez.
Arról nem is beszélve, hogy a kétféle üzemanyagnak köszönhetően rendkívüli hatótávolságok érhetők el: az Eco-G100 motoros Daciák típustól függően akár 1500 kilométert is megtehetnek, mielőtt mindkét tartályuk kiürül.
Arról nem is beszélve, hogy a kétféle üzemanyagnak köszönhetően rendkívüli hatótávolságok érhetők el: az Eco-G100 motoros Daciák típustól függően akár 1500 kilométert is megtehetnek, mielőtt mindkét tartályuk kiürül.
Ezek után nincs miért csodálkozni azon, hogy a Dacia 2024 derekára eladta egymilliomodik LPG-üzemű autóját, mint ahogy azon sem, hogy az európai LPG-piacot kétharmados részesedéssel uralja a márka, amelynek eladásaiból 40 százalékkal részesednek a gázüzemű modellek.