A motorizáció történetében nem először sújtja az autós társadalmakat energiaár-robbanás. Ez azonban aligha szolgál vigaszként azok számára, akik idei betervezett nyaralásukat azért voltak kénytelenek lemondani – vagy jobb esetben, azért kellett átcsoportosítaniuk vagy kibővíteniük a vakáció költségvetését –, mert a tradicionális üzemanyagok ára az egekbe szökött szerte a kontinensen.
Az LPG, avagy autógáz, mindig is észszerű alternatívája volt a benzinnek, hiszen nem csak olcsóbb, de tisztább üzemű is annál. A rendelkezésre álló töltőállomások kisebb száma (Magyarországon ma mintegy félezer kútnál kapható LPG), a tankolás nehézkessége (a jogszabályok nem teszik lehetővé az önkiszolgálást), a gyári átalakítások szűkös kínálata miatt azonban általában egy beavatott kisebbségen, a tudatos fogyasztókon kívül kevesen választották azt.
Az LPG, avagy autógáz, mindig is észszerű alternatívája volt a benzinnek, hiszen nem csak olcsóbb, de tisztább üzemű is annál. A rendelkezésre álló töltőállomások kisebb száma (Magyarországon ma mintegy félezer kútnál kapható LPG), a tankolás nehézkessége (a jogszabályok nem teszik lehetővé az önkiszolgálást), a gyári átalakítások szűkös kínálata miatt azonban általában egy beavatott kisebbségen, a tudatos fogyasztókon kívül kevesen választották azt.
2022-ben azonban minden eddiginél erősebb érvek szólnak az autógáz mellett, hiszen bár az LPG ára is emelkedett az egy évvel korábbihoz képest, korántsem olyan mértékben, mint a benziné. Egyetlen év alatt közel 40%-kal ment fel az LPG ára Magyarországon, miközben a benzin ugyanezen időszak alatt mintegy 60 százalékkal drágult. 2022. július végén a benzin kis híján kétszer annyiba került, mint az LPG – igaz, ez a piaci árra érvényes. A hatósági árplafon miatt a tényleges, fizetendő árkülönbség felhasználótól és napi ingadozástól függően 25-45 százalék körül alakulhat.
Mivel egy kettős üzemű belső égésű motor LPG-üzemben mért szabványos fogyasztása hozzávetőlegesen 25-30 százalékkal magasabb, mint ha ugyanazt a motort benzinnel használnánk, jelenleg Magyarországon vagy valamivel olcsóbban, vagy nagyságrendileg azonos költségen autózhatunk LPG-vel és benzinnel. Más kérdés, hogy egy LPG-s autó 10-12 százalékkal kevesebb CO2-ot bocsát ki azonos körülmények között, így környezetvédelmi szempontból mindenképpen kedvezőbb választás.
Mivel egy kettős üzemű belső égésű motor LPG-üzemben mért szabványos fogyasztása hozzávetőlegesen 25-30 százalékkal magasabb, mint ha ugyanazt a motort benzinnel használnánk, jelenleg Magyarországon vagy valamivel olcsóbban, vagy nagyságrendileg azonos költségen autózhatunk LPG-vel és benzinnel. Más kérdés, hogy egy LPG-s autó 10-12 százalékkal kevesebb CO2-ot bocsát ki azonos körülmények között, így környezetvédelmi szempontból mindenképpen kedvezőbb választás.
Ha azonban Európa jóformán bármely más országában szeretnénk autózni (eltekintve talán Finnországtól, Dániától és Svájctól, ahol az árkülönbség 25% alatt van), vagy miután Magyarországon megszűnik a benzin árstopja, radikálisan változik meg a kép. Ha a magyar turisták kedvenc autós úti céljait tekintjük, Olaszországban az 1,98 eurós benzinárral szemben 0,80 eurót kérnek az autógáz literjéért (2,5-szeres szorzó), a horvát kutaknál átlagosan 7,50 kunát fizetünk 13,10 helyett (+80%), a szlovénoknál 1,0 euró helyett 1,70-et kérnek el, ha LPG helyett 95-öst tankolunk. Ausztriában 65%, a görög kutaknál már 120% a benzin felára, a szomszédos Szlovákiában több mint kétszer annyit tankolhatunk ugyanabból a pénzből, ha benzin (€1,88) helyett az autógázt (€0,89) választjuk.
Ezeket a számokat finomítja az LPG-üzemben mért, 30 százalék körüli fogyasztástöbblet – a Dacia ECO-G 100 motorja például modelltől függően, szabvány szerint benzinből 5,6, LPG-ből 7,3 litert kér 100 kilométeren –, ám ha ezzel felszorozzuk az autógáz árát, 100 kilométerre vetítve még így is érdemiek a különbségek.
Ha a szlovén főváros, Ljubljana az úti cél, és feltételezzük, hogy az országhatárig mindkét üzemanyagtípussal hasonló költségekkel autóztunk, a rédicsi határátkelőtől oda-vissza megtett bő 400 kilométer alatt 9 euróval (3600 Ft) csökkenthetjük az üzemanyagköltségeket. Ha a horvátországi Dubrovnikban nyaralnánk, letenyei határátlépéssel már 1400 kilométeres úttal számolhatunk oda-vissza, a megtakarításunk pedig eléri a 260 kunát, azaz majdnem 14 ezer forintot. Ha pedig e cikk szerzőjéhez hasonlóan ragaszkodunk ahhoz, hogy az elszálló árak ellenére kedvenc dél-olaszországi nyaralóhelyünkön töltsük el rendes éves pihenésünket, a magyar határtól oda-vissza 3100 kilométert fogunk megtenni – ebből 570-et Szlovéniában, a fennmaradó rengeteget pedig Itáliában.
Ha a szlovén főváros, Ljubljana az úti cél, és feltételezzük, hogy az országhatárig mindkét üzemanyagtípussal hasonló költségekkel autóztunk, a rédicsi határátkelőtől oda-vissza megtett bő 400 kilométer alatt 9 euróval (3600 Ft) csökkenthetjük az üzemanyagköltségeket. Ha a horvátországi Dubrovnikban nyaralnánk, letenyei határátlépéssel már 1400 kilométeres úttal számolhatunk oda-vissza, a megtakarításunk pedig eléri a 260 kunát, azaz majdnem 14 ezer forintot. Ha pedig e cikk szerzőjéhez hasonlóan ragaszkodunk ahhoz, hogy az elszálló árak ellenére kedvenc dél-olaszországi nyaralóhelyünkön töltsük el rendes éves pihenésünket, a magyar határtól oda-vissza 3100 kilométert fogunk megtenni – ebből 570-et Szlovéniában, a fennmaradó rengeteget pedig Itáliában.
A megfelelő piacspecifikus árakkal számolva határtól határig 145 eurós megtakarítást kapunk, ami 58 ezer forintnak felel meg. A konkrét árak persze kutanként eltérőek lehetnek, ahogy a fogyasztás is nagyban függ a vezetési stílustól és a választott sebességtől, a megtakarítás pontos mértéke tehát ingadozhat. Elgondolkodtató azonban, hogy ebből a 145 euróból egy négyfős család egy éjszakát elalhat egy tengerparti üdülőhelyen, vagy két szerény (avagy egy nagyon minőségi) vacsorát elkölthet ugyanott. Vagy nagy ráhagyással kifizetheti a szlovén és olasz autópályák összes használati díját.
Folytathatnánk a sort, ám talán ennyiből is látszik: bármerre utazunk, kilométerről kilométerre folyamatosan spórolhatunk a Dacia ECO-G gázüzemű motorjával – minél messzebb, annál többet. Ha egyéb kérdései is volnának a Dacia új generációs típusaival kapcsolatban, a CarNet budakalászi és budapesti márkakereskedései készséggel állnak rendelkezésére.
Folytathatnánk a sort, ám talán ennyiből is látszik: bármerre utazunk, kilométerről kilométerre folyamatosan spórolhatunk a Dacia ECO-G gázüzemű motorjával – minél messzebb, annál többet. Ha egyéb kérdései is volnának a Dacia új generációs típusaival kapcsolatban, a CarNet budakalászi és budapesti márkakereskedései készséggel állnak rendelkezésére.
Cikkünkben, amennyiben másként fel nem tüntettük, a www.mylpg.eu weboldalon elérhető adatokra hivatkozunk.