Amikor három évvel ezelőtt bemutatkozott a Dacia Bigster tanulmány, benne volt a levegőben, hogy hatalmas változások várhatók a márka háza táján. Aztán elkezdtek ömleni az újdonságok – megérkezett a Jogger, arculatot váltott a márka, bemutatkozott a Manifesto tanulmány, amely később Dakar-versenyautóvá avanzsált, megújult a Duster… És amikor már azt hittük, pihennek egy kicsit a tervezők, eljött az ideje, hogy szintet lépjen a Dacia. A Bigster neve találóbb, mint 2021-ben gondoltuk volna: dizájnját tekintve pontosan olyan, mint a Duster, csak nagyobb (angolul bigger). A 457 cm hosszú, 171 cm magas autó a legnagyobb Dacia, ami valaha született, és ez nem a centimétereken múlik, hiszen bár nem egészen három centiméterrel hosszabb csupán a Joggernél, arányai és kiállása egyértelműen mutatják, hogy a két modell nem ugyanabban a kategóriában versenyez.
Története során nem gyártott még sem ilyen nagy, sem ilyen fejlett autót a Dacia. A Bigsterrel új kategóriába lép a márka, és rögtön magasabbra is helyezi abban a lécet.
Hogy a Bigster pontosan hova tartozik, azon lehet vitatkozni: a legtöbb kompakt crossovernél kicsivel hosszabb, a középkategória átlagos méretét viszont nem éri el. Erre azonban nincs is szükség: lássuk be, túlságosan ambiciózus lépés lett volna, ha a hírnevét megfizethető kisautókkal megalapozó márka nem egy, hanem két kategóriával feljebb kezdi a profilbővítést. Ráadásul abból a szegmensből már látszanak a prémiumkategóriák, a Daciának pedig nem a luxus, hanem az ár-érték arány a terepe.
Ezt pedig maradéktalanul és látványosan tudja érvényesíteni az alsó középkategóriában. A második üléssoron fejben és lábban egyaránt több hely jut az utasoknak, mint a versenytársaknál, az alaphelyzetben 667 literes csomagtartó szintén a legtágasabb a szegmensben. A hátsó ülések akár a csomagtérnyílásból dönthetők, a középső támlaszegmensbe pohár- és telefontartókat integráltak, a csomagtartó oldalfalai szabályosak, rakodni lépcső nélkül lehet – funkcionalitását tekintve hiánytalan a Bigster.
Ez igaz a kényelmi felszereltségre is, hiszen kétzónás klímaberendezés, panoráma-napfénytető, hátsó légbeömlő rostélyok szerepelnek a listán – hogy alapáron vagy opcióként, az a kiviteltől függ. A vezeték nélküli telefontöltő, a hűthető padlókonzoli rekesz sem hiányzik a kínálatból, ha pedig többre vágyunk, hátizsákként elvihető hátsó könyöklő, kényelmes éjszakázást lehetővé tevő alvócsomag vagy tetősátor, vonóhorogra rögzíthető tárolódoboz, moduláris tetősínek teszik lehetővé, hogy a Bigster ne csupán a legészszerűbb C-SUV legyen, de a legsokoldalúbb is.
Tágas és praktikus autója persze már korábban is volt sok a Daciának, a Bigster azonban mást is tud: elegáns részleteket kombinál környezetbarát megoldásokkal, így a társadalom széles rétegei számára lehet vonzó alternatíva. Kéttónusú fényezéssel eddig nem találkozhattunk a Daciánál, ahogy a minimum 17 colos keréktárcsák is felpozicionálják az autót.
Az alsó koptatósávok, a lökhárítók védőbetétjei egy Starkle fantázianevű, nagy százalékban újrahasznosított műanyagot tartalmazó anyagból, illetve anyagában színezett műanyagból készülnek. Ez utóbbi megoldás a gyártást gyorsabbá és olcsóbbá teszi, a felületek kevésbé érzékenyek a sérülésekre, ha pedig újrahasznosításra kerül a sor, megspórolható a festett idomoknál elkerülhetetlen előkezelés – a megoldás tehát az autó egész élettartama során pénzt és energiát takarít meg.
Ha már az ügyfelek széles körét igyekszik megszólítani, a Bigster hajtáslánc-választéka is impozáns. Négyféle lehetőség áll rendelkezésre. A legnagyobb presztízsű a vadonatúj fejlesztésű, 155 lóerős hibrid, amely az 1,8-as benzinmotor mellett egy hajtó villanymotort és egy integrált indítómotor/generátort alkalmaz.
Ez nem csak 15 lóerővel (+10%) erősebb, mint a Jogger és a Duster hibridje, de vontatni is többet, majdnem egy tonnát lehet vele.
Habár a rendszert nem arra tervezték, hogy huzamosan elektromos üzemben haladjon, a nagy hatásfokú hajtáslánc jóvoltából városi üzemben a menetidő akár 80 százalékában benzinmotor nélkül tudunk haladni.
Ez nem csak 15 lóerővel (+10%) erősebb, mint a Jogger és a Duster hibridje, de vontatni is többet, majdnem egy tonnát lehet vele.
Habár a rendszert nem arra tervezték, hogy huzamosan elektromos üzemben haladjon, a nagy hatásfokú hajtáslánc jóvoltából városi üzemben a menetidő akár 80 százalékában benzinmotor nélkül tudunk haladni.
Szintén újdonság – bár csak a Dacia palettáján – a 140 lóerős mild hibrid benzinmotor. A sebességváltó manuális, de van regeneratív fékezés, a villanymotor pedig elinduláskor és gyorsításkor segít be a benzinesnek. Ez a hajtáslánc 130 lóerős kivitelben is elérhető összkerékhajtással, amely az automatikus vezérlés mellett négy speciális beállításban (hó, laza talaj, kemény terep, takarékos) is üzemeltethető.
Szerencsére a Dacia védjegyéről sem mondott le a Bigster: itt is elérhető az LPG-benzin kettős üzemű hajtáslánc, amit azonban ezúttal 48 V-os mild hibrid rendszerrel társítottak. Maga a háromhengeres benzinmotor a rég ismert 1,2-es egység, de a hibrid komponens bevezetése még erősebbé, még takarékosabbá tette. Mint minden Eco-G Dacia, ez a modell is rendkívül bőkezű hatótávolságot kínál: ha mindkét tartályát teletöltjük, akár 1450 kilométert tehetünk meg megállás nélkül. Az új Dacia Bigster 2025-ben érkezik a piacra, sok újdonságot hoz a márka életében, de egy valami szerencsére nem változik: kategóriája legjobb ár/érték arányú modellje lesz.