dacia-tank

Környezet- és zsebbarát autózás, áram nélkül

hirdetés
Ha takarékos és tiszta hajtásláncról esik szó, manapság mindenki a hibridekre gondol. Pedig létezik egy másik, költséghatékony és könnyen kezelhető megoldás, amelyről mostanában mintha mindenki megfeledkezett volna – kivéve a Daciát.
Pontosan 110 éve van velünk, az autóipar pedig több mint kilencven éve alkalmazza a cseppfolyós gázt, mai nevén az LPG-t. A harmincas években világszerte egyre szélesebb körben terjedt el a gázautózás, majd a II. világháborút követően Észak-Amerikában és Európában egyaránt hosszan tartó karriert futott be, a mai napig a világ harmadik legnépszerűbb autóipari üzemanyaga, köszönhetően alacsony árának, egyszerű és biztonságos kezelhetőségének – megfelelő technikát alkalmazva a gáz olyannyira veszélytelen, hogy a múlt század harmincas éveiben ezzel hajtották a hidrogéntöltésű, ezért maximális üzembiztonságot megkövetelő léghajókat.
2020-ban világszerte 26 millió LPG-üzemű jármű futott a világ útjain, ebből 15 millió Európában. Magyarországon soha nem terjedt el olyan széles körben az autógáz, mint Olaszországban, Lengyelországban, Hollandiában vagy Törökországban, pedig előnyei ma jobban érvényesülnek, mint valaha: az egyre szigorodó európai károsanyag-kibocsátási előírások fényében igazi eminens az LPG, amely akár 20 százalékkal kevesebb szén-dioxidot, a dízeleknél 96, a benzinmotoroknál 68 százalékkal kevesebb nitrogén-oxidot bocsát ki, korom- és egyéb részecske-emissziója pedig gyakorlatilag nulla.
Az észszerű megoldásairól ismert Dacia évekkel ezelőtt úgy döntött, hogy felkarolja ezt a minden szempontból ideális technológiát. Miután a Dacia anyavállalata a világon először fejlesztett kifejezetten autógázra optimalizált belső égésű motort, a márka teljes modellpalettáján megjelent a kettős üzemű technológia. Ennek az elköteleződésnek köszönhetően a Dacia tavaly 72 500 LPG-üzemű járművet adott el Európában – ez a teljes forgalom 53 százaléka volt! Minden hetedik (15%) Dacia ezzel a motortechnológiával talál gazdára.
A jól ismert motort fokozatosan cseréli le a márka a legújabb károsanyag-kibocsátási normáknak megfelelő, új generációs LPG-erőforrásra. Az új Eco-G modellekben – egyelőre a Dusterben, valamint a vadonatúj Sandero és Logan családban – már a modern háromhengeres, egyliteres erőforrás dolgozik. Elég rápillantani a TCe LPG motor adataira, hogy lássuk az előnyeit: gázüzemben nyomatékosabb, dinamikusabban gyorsít és számottevően kevesebb szén-dioxidot bocsát ki a légkörbe, mint amikor benzinnel üzemel.
Ezen kívül használatával jelentősen csökkenthetők az üzemben tartási költségek: noha az LPG kisebb energiasűrűsége miatt 10-15 százalékkal nagyobb fogyasztással kell számolnunk, a kétféle üzemanyag árkülönbségéből adódóan még így is jelentősek a megtakarítások. Ha a 95-ös oktánszámú benzin literjének az árát 420, az LPG-ét pedig 265 forintnak vesszük (2021. áprilisában nagyságrendileg ezek a számok voltak érvényben), és a Dacia Sandero TCe 100 LPG modell benzin-, illetve LPG-üzemben mért hivatalos, szabvány szerinti legmagasabb fogyasztását (6,0, illetve 7,7 l/100km) vesszük alapul, 1000 kilométerenként 4800 forint - arányait tekintve közel 20%! - az LPG üzem költségelőnye. És akkor még nem szóltunk a hatótávolságról. Mivel a Dacia típusaiban a kettős üzemű modelleket más gyártókkal ellentétben nem csökkentett kapacitású benzintartállyal szerelik, a pótkerék üregében elhelyezett (a Sandero esetében 40  literes) LPG-tartály a szabványos fogyasztással számolva 520 extra kilométert (azaz +60 százalékot!) jelent. A kombinált hatótávolság így meghaladja az 1300 kilométert: Budapestről tankolás nélkül eljuthatunk tehát Hamburgba, Rómába, Genfbe vagy Isztambulba. Mindezt úgy, hogy az LPG-üzemű autó használata nem igényel szemléletváltást: az ember ugyanúgy vezeti, mint egy átlagos benzines autót, csak kevesebbet kell rá költeni.