Hidrogénnel hajtott, károsanyag-kibocsátás nélküli tanulmányautót mutatott be az Alpine. Nem hangzik izgalmasan, ugye? Pedig az Alpine Alpenglow pontosan olyan, amilyennek Jean Rédélé elképzelte volna a márka jövőjét.
Mindannyian egyetértünk abban, hogy a környezet védelme nélkül nincs jövő – se távoli, se közeli. De vajon tényleg fel kell áldoznunk a vezetés élményét azért, hogy unokáink és az ő unokáik is biztonságban, egészségben élhessenek? Az Alpine szerint nem feltétlenül!
A villanymotorokban hatalmas lehetőségek rejtőznek – hatalmas kezdeti nyomatékuk és fordulatszám-kedvelő természetük rendkívül örömteli pillanatokat tud okozni az embernek. Csak azok a nehéz akkumulátorok ne volnának: noha az Alpine már fontos lépéseket tett annak irányába, hogy esetleges elektromos sportautója minél könnyebb legyen, de ennél is előnyösebb volna, ha egyáltalán nem kellene ellensúlyozni egy többmázsás szerkezet tömegét. Erre alkalmas az üzemanyagcella, amely hidrogénből és oxigénből állít elő elektromos áramot – az előbbit nagynyomású tartályban viheti magával az autó, az utóbbival pedig tele van légkörünk. Az Alpine anyavállalata, a Renault már komoly tapasztalatokkal rendelkezik a technológia terén – a sportautógyártó mérnökei azonban egy ennél is izgalmasabb megoldás mellett döntöttek.
A hidrogén ugyanis nem csak áramfejlesztésre alkalmas, hanem közvetlenül el is égethető, például belső égésű motorban – a folyamatnak ugyanúgy nincs más mellékterméke, mint némi vízpára, mint ha üzemanyagcellában alakítanánk át az anyagot. A hidrogén termikus motorban történő felhasználásának számos előnye van, ám ha sportautóról beszélünk, elég egyet említeni: míg a villanymotorok csendesen üzemelnek, és lineárisan adják le teljesítményüket, a belső égésű motorok „tökéletlen” karaktere és működési zaja szerves része a sportos vezetés élményének. Mivel pedig a hidrogénmotor ebből a szempontból csak nüansznyi eltérést mutat egy klasszikus benzinmotortól, az általa nyújtott vezetési élmény sokkal közelebb áll ahhoz, amit a sportautóktól megszoktunk. Így azok számára is élvezhető belépőt jelent az emissziómentes mobilitás világába, akik ragaszkodnak a régi értékekhez.
Műszaki paramétereket egyelőre nem adott meg az Alpine, annyit azonban elárultak, hogy az Alpenglow két nagynyomású (700 bar) tartályban viszi magával üzemanyagát, illetve hogy a Renault-csoport hidrogénspecialista partnere, a Hyvia a BWT Alpine F1-es csapattal összefogásban elkezdte lefektetni egy hidrogén-ökoszisztéma kialakítását célzó együttműködés alapjait.
A futurisztikus hajtáslánc azonban csak az egyik része az Alpenglow tanulmánynak – és, valljuk be, talán nem is a legizgalmasabb része.
A koncepciójármű arról a vöröses ragyogásról kapta a nevét, amely a magas hegyekben közvetlenül napfelkelte előtt festi meg az égboltot. Az üzenet egyértelmű: az Alpine márka egy nagyszerű új korszak hajnalán áll.
A futurisztikus hajtáslánc azonban csak az egyik része az Alpenglow tanulmánynak – és, valljuk be, talán nem is a legizgalmasabb része.
A koncepciójármű arról a vöröses ragyogásról kapta a nevét, amely a magas hegyekben közvetlenül napfelkelte előtt festi meg az égboltot. Az üzenet egyértelmű: az Alpine márka egy nagyszerű új korszak hajnalán áll.
Ha a siklóruházatot idéző kialakítás és az extrém arányok (az 5 méter hosszú, 2 méter széles autó nem egészen 1 méter magas) nem árulták volna el, a belső térbe pillantva azonnal nyilvánvalóvá válik, hogy az Alpenglow-t versenyautóként álmodta meg a márka. Karosszériáját egymásba fonódó háromszögek alkotják – a geometrikus forma az autó minden részletén visszaköszön –, a végeredmény sokkal inkább emlékeztet egy lopakodó repülőgépre, esetleg egy siklóruhába öltözött extrém sportolóra, mint klasszikus automobilra.
A vezető az autó – egyébként látványos piros sávval kijelölt – középvonalában foglal helyet, a kétoldalt elhelyezett hidrogéntartályok között. Mivel a karosszériát alkotó panelek áttetszőek, a tartályok optikailag is kulcsszerephez jutnak: hogy vízcseppformát látunk-e beléjük, vagy sugárhajtóműnek képzeljük őket, az már a fantáziánkon múlik. Az átlátszó burkolat előnye, hogy zárt állapotában is gyönyörködhetünk az autó belső terében: a Le Mans-i Hypercar versenyautók kormányát idéző volánban, újrahasznosított szénszálas anyagokból készített karbon felületeiben.
A vezető az autó – egyébként látványos piros sávval kijelölt – középvonalában foglal helyet, a kétoldalt elhelyezett hidrogéntartályok között. Mivel a karosszériát alkotó panelek áttetszőek, a tartályok optikailag is kulcsszerephez jutnak: hogy vízcseppformát látunk-e beléjük, vagy sugárhajtóműnek képzeljük őket, az már a fantáziánkon múlik. Az átlátszó burkolat előnye, hogy zárt állapotában is gyönyörködhetünk az autó belső terében: a Le Mans-i Hypercar versenyautók kormányát idéző volánban, újrahasznosított szénszálas anyagokból készített karbon felületeiben.
Az átlátszóság kéz a kézben jár a fényekkel, és az Alpine Alpenglow dizájnjában – hiszen a név kötelez – kulcsszerephez jut a világítás. A pirostól a kék különböző árnyalataiig terjed a skála, összekötve a fenntarthatóság eszményét és a motorsport világát, a motor hőjét az alpesi tél fagyával. A keréktárcsák és a hátsó légterelő is áttetsző szerkezetűek, sőt, a pedálok és a váltófülek is, ami egészen különleges, légies hangulatot eredményez.
És hogy megvalósul-e valaha az Alpenglow? Ebben a formában legfeljebb versenyautóként – a márka leendő Le Mans-i versenyautójától hasonló stílusra számíthatunk –, de egyes részletei, így a különleges hangulatvilágítás, vagy a sportkormány az ígéretek szerint hamarosan megjelenik a márka portfóliójában. Szintén felhasználják majd az újrahasznosított karbonkompozitokat. Ez egy környezetvédelmi szempontból rendkívül fontos fejlesztés, különösen egy olyan márka számára, amely motorsportprogramjai miatt az átlagosnál is nagyobb arányban alkalmaz szénszállal erősített műanyagokat.
És hogy megvalósul-e valaha az Alpenglow? Ebben a formában legfeljebb versenyautóként – a márka leendő Le Mans-i versenyautójától hasonló stílusra számíthatunk –, de egyes részletei, így a különleges hangulatvilágítás, vagy a sportkormány az ígéretek szerint hamarosan megjelenik a márka portfóliójában. Szintén felhasználják majd az újrahasznosított karbonkompozitokat. Ez egy környezetvédelmi szempontból rendkívül fontos fejlesztés, különösen egy olyan márka számára, amely motorsportprogramjai miatt az átlagosnál is nagyobb arányban alkalmaz szénszállal erősített műanyagokat.