Adrenalin az egész családnak

Adrenalin az egész családnak

hirdetés
Egy szűk, ám annál izgalmasabb piaci kategóriában veti meg a lábát újdonságával az Alpine. Az A390 elektromos családi sportkocsiként papíron mindent tud, amit ma egy autótól elvárhatunk.
Amikor 2024 őszén, a Párizsi Autószalonon bemutatkozott az Alpine A390_β tanulmányautó, megosztotta a látogató közönséget: futurisztikus megoldásaival inkább tűnt egy távoli álom előrevetülésének, mint egy pár hónapon belül piacra kerülő, új sportautó előfutárának.

Idén május utolsó napjaiban aztán megérkezett a szériaérett A390, és a kétkedést felváltotta az eufória. A sorozatgyártású modell 85 százalékban megegyezik az eredeti koncepciójárművel – amiben pedig nem (elvetették például a hátrafelé nyíló hátsó oldalajtókat), attól csak célszerűbb és élhetőbb lett.
Ezzel együtt is az Alpine történetének egyik legkülönlegesebb típusával állunk szemben: korábban nem gyártott még például összkerékhajtású autót a márka, hatdugattyús féknyergekkel is most először szerelnek Alpine-t, a 470 lóerős csúcsteljesítmény is új rekord a cég utcai típusai között. És persze most először készült akkora Alpine, amely akár családi közlekedésre is alkalmas.
Korábban szabadidő-autóként hivatkoztunk az akkor még csak leendő új modellre, ám a végleges formaterv kellőképpen eltávolodik a terepkupéknál megszokott sablonoktól ahhoz, hogy ha nagyon szeretnénk, akár egyet is érthetünk a gyártóval, amely következetesen kerüli ezt a kifejezést. Mert bár a 4615 mm hosszú és 1885 mm széles ötajtós tetőlemeze a földtől 1532 mm-re húzódik, a hasmagasság mindössze 152 mm, a tengelytáv pedig ahhoz képest, hogy a tisztán elektromos hajtáslánc mit tett volna lehetővé, viszonylag rövid (2708 mm), ahogy az a fordulékonyságra hangolt sportautóknál szokás.
A dizájn az Alpine újjászületése óta eltelt nyolc év legjobb pillanataiból építkezik. A hátsó szélvédő kialakításához például az A110 kupéból merítettek ihletet a tervezők, míg az első lámpatestek és az orr fénykaraktere az Alpenglow tanulmány által vázolt lehetőséget fejtette ki. Számos ponton visszaköszönő stíluselem a háromszög, amelyet a márkalogó nyíllal átlőtt A betűjéből vezettek le, míg a keréktárcsák hópihemotívuma a márka születésének helyszínére, az Alpokra utal.

Alapos munkát végeztek az aerodinamikai mérnökök: a fényszórók mögötti légréstől kezdve a hátsó szélvédőbe integrált légterelőn át a hangsúlyos diffúzorig számos részlet hivatott csökkenteni a légellenállást, és ezáltal növelni a hatótávolságot.
Ha már itt tartunk: az A390 bevezetésekor egyetlen akkumulátorral, de két teljesítményszinten lesz elérhető. A 400 V-os, 89 kilowattóra kapacitású nikkel-mangán-kobalt akkucsomag a választott kerékmérettől függően 520-555 kilométeres maximális átlagos hatótávolságot biztosít – több mint elegendő egy eredendően sportra született autónál, és családi használatban sem okozhat gondot a nap végén hazajutni az A390-essel.
Tölteni akár 190 kW-tal lehet, a váltóáramú fedélzeti töltő (11 vagy 22 kW) pedig kétirányú, azaz áramforrásként is használható az autó. Annyit még elárulunk, hogy az A390 csomagtartója alaphelyzetben 532 literes, és opcióként több szinten elhelyezhető padlót is kérhetünk hozzá, de aztán ideje elengedni az ilyen világi információkat, és azzal foglalkozni, ami a lényeg. Az A390 ugyanis mindenekelőtt Alpine, azaz sportautó, és a fejlesztés során ügyeltek arra, hogy a mindennapi használati érték se szoríthassa ezt a háttérbe.
Az összkerékhajtás tényéről már ejtettünk szót, de arról nem, hogy ez milyen különleges módon valósul meg. Elöl egy, hátul viszont kettő (összesen tehát három) villanymotor hajtja az autót. Az ezek működését vezérlő számítógép képes arra, hogy ne csak az első és a hátsó tengely, de a bal és jobb hátsó kerék között is a pillanatnyi igények és szándékok szerint változtassa a hajtóerő megoszlását. Ez a nyomatékvektor-szabályozási funkció minden helyzetben kiemelkedő menetstabilitást eredményez – normál és sport üzemmódban a semlegesség a cél, versenypálya-üzemmódba váltva viszont vélhetően a túlkormányzottság irányába billenti az egyensúlyt a vezérlés.
Az egyensúly megteremtésében az is szerepet játszik, hogy a két tengely között csaknem egyenlően (49:51%) oszlik meg a jármű tömege. Az Alpine A390 két teljesítményszinten elérhető. A GT alapmodell csúcsteljesítménye 400 lóerő, legnagyobb forgatónyomatéka 650 Nm. Az autó 4,8 mp alatt gyorsul álló helyzetből 100 km/órára, végsebessége 200 km/óra. Az A390 GTS ezzel szemben 470 lóerőt és 808 Nm nyomatéki csúcsot biztosít, végsebessége 200 km/óra. A 0-100 km/óra gyorsulást 3,9 másodperc alatt teljesíti, ezzel pont ugyanolyan gyors, mint a márka jelenlegi sprinterbajnoka, az A110 R. Említésre méltó, hogy nagyobb távon sem fullad ki az A390 GTS: állórajttal 22,5 másodperc (A390 GT: 24,1 mp) alatt tesz meg egy kilométert, ami gyakorlatilag megegyezik az A110 GT azonos értékével (22,4 mp).
Mint minden vérbeli sportautónál, itt is van rajtautomatika, a belső égésű üvöltését pedig gondosan programozott hangzásvilág helyettesíti. A rövid tengelytávon túl a rendkívül közvetlen kormányáttételezés és a versenyszínvonalú, fáradásra nem hajlamos, hatdugattyús nyergekkel szerelt fékek szintén kiveszik a részüket a vezetési élményből, ahogy a Michelin által kifejezetten az A390 számára gyártott abroncsok (sportos nyári, nagyon sportos nyári és négy évszakos) is hozzájárulnak a kiszámítható vezethetőséghez.
A vezetői környezet a manapság megszokott, magas szinten digitalizált kezelőfelületet kombinálja a fontos funkciók közvetlen vezérlését lehetővé tevő fizikai kapcsolókkal. Ezekből a két leglényegesebb a kormányra került: az egyik a piros OV (overtake, azaz előzés) gomb, amelyet megnyomva 10 másodpercen át megnövelt teljesítmény áll a vezető rendelkezésére, a másik egy kék tárcsa, amelyen öt fokozatban állítható a regeneratív fékhatás erőssége, a nullától (szabadon futás) az egypedálos vezetésig (gázelvétellel megállásig lassítható az autó.)
Az A390 még egy szempontból úttörő: bevezetésével háromra bővül az Alpine modellkínálata, és ez olyan széles választékot jelent, amire még nem volt példa a márka történetében. A piacra lépés pontos dátuma még nem ismert, ahogy az árakról sincsenek még információk.