a110-e-ternite-a100-electric-prototype

Vezetési öröm károsanyag-kibocsátás nélkül

Néhány éven belül tisztán elektromos márkává alakul át az Alpine, a tervek szerint több villanymotoros modellel örvendeztetve meg a sportautózás rajongóit. Ennek előszele az idén nyáron bemutatott A110 E-ternité tanulmány, ugyanakkor a márka már korábban is kacérkodott az emissziómentes mobilitás gondolatával.
Rövid idő alatt példátlan karriert futott be a másodvirágzását élő Alpine. Az egykori legendás versenyautó-manufaktúra 2017-ben önálló márkaként tért vissza, hogy könnyű, kétüléses sportautójával valós hiányt pótoljon a piacon, és ahogy a hatvanas években, ismét fogalommá váljon azok körében, akik a vezetést örömszerző, nem pedig pusztán helyváltoztató cselekvésnek tekintik. Ahogy annak idején, most sem az extrém motorteljesítmény, hanem a csekély tömeg és a sebészi precizitású futómű gondoskodik a nagyérdemű szórakoztatásról.
Ennek köszönhetően az Alpine a műfajban szokatlanul kedvező környezeti kompatibilitással büszkélkedhet, így amikor néhány éven belül tisztán elektromos modellekkel folytatja pályafutását a márka, az voltaképpen a jelenlegi állapot evolúcióját jelenti majd: még robbanékonyabb, még kezesebb, és még tisztább üzemű autókat kínál majd a francia sportmárka.

Ezt előlegezi meg a frissen bemutatott A110 E-ternité koncepciójármű, a nagy sikerű Alpine-modell újraértelmezett kiadása. Első pillantásra csak a kiemelhető tetőpanel tűnik fel: a márka rajongói régóta sóvárognak egy nyitható tetős verzióért, és a tanulmány ezt most meg is adta nekik, még ha egyelőre nem is megvásárolható formában. Az már csak hab a tortán, hogy ez a panel újrahasznosított szénszálas kompozit anyagból készült, így erősítve a márka környezetvédelmi elkötelezettségét.
Persze ebből a szempontból is a villanymotoros hajtáslánc a lényeg, amelynek megalkotásakor a mérnökök a lehető legharmonikusabb formában ötvözték az Alpine klasszikus értékeit az előremutató hajtástechnológiával. Az erőátvitelben például megtartották a bevált dupla kuplungos sebességváltót, hogy a vezetési élmény minél közelebb maradjon a benzinmotoros modelléhez, ugyanakkor a villanymotor karakterisztikája miatt elegendő volt két fokozatot alkalmazni – az egyik a vehemens gyorsításért, a másik a magas végsebességért felel.

Az autó menetdinamikája így annak ellenére felveszi a versenyt a benzinmotoros változatokéval, hogy a villanymotor teljesítménye elmarad azokétól. A 252 lóerős alapverzió és a 300 lóerős 110S, illetve 110GT modellváltozatokkal szemben az E-ternité „csupán” 239 lóerős, ám nagyságrendileg ugyanúgy gyorsul 0-100 km/órára (4,5 mp azok 4,4, illetve 4,2 mp-es értékével szemben), és végsebessége is versenyképes (250 km/óra, míg a szériamodellek 260, illetve 280 km/órára képesek.) Ebben persze az új generációs akkumulátortechnológia is szerepet játszik: a nagy kapacitású modulok mindössze 258 kilogrammal növelték meg az autó tömegét.
Nem csak ezért különleges az Alpine elektromos tanulmánya, hanem a gyártásánál felhasznált, megújuló forrásból származó, növényi alapú anyagok miatt is. A szénszálas műanyagokkal azonos szilárdságú, de jobb zajzárású lenrost-kompozit egyértelműen a jövő alapanyaga: az A110 E-ternité motorházfedele, tetőlemeze, hűtőmaszkja, hővédő pajzsai és hátsó köténye egyaránt ebből a különleges anyagból készültek.

Az A110 E-ternité igazán izgalmas különlegesség, de hogy lássuk, mik lapulnak még a márka tarsolyában, érdemes felidézni az Alpine egy másik emissziómentes tanulmányautóját. A 2022 márciusában bemutatott A4810 az Alpine és az Istituto Europeo di Design együttműködéséből született meg. A milánói IED az egyik legnevesebb ipari formatervezői iskola Európában, így amikor az egyetem posztgraduális programjának hallgatói megálmodták a jövő Alpine sportkocsiját, nem csak a forma tekintetében pillantottak messze előre, hanem a hajtástechnológiát is az elkövetkező évtized normájához mérték.
Bár az A4810 Project (amelynek nevében a számsor az Alpok legmagasabb csúcsának, a Mont Blanc-nak a tengerszint feletti magasságára utal) hagyományos belső égésű motort kapott, ennek üzemanyaga nem benzin, hanem hidrogén. A technológia fontos lépcsőfoknak bizonyulhat az autóipar evolúciójában: a meglévő motortechnológia újrahasznosítása energiatakarékossági és hulladékgazdálkodási (valamint anyagi) szempontból egyaránt kedvező alternatíva, ugyanakkor a hidrogén égése során egyáltalán nem keletkezik káros anyag. Sőt, az alkalmazott gyártástechnológiától függően potenciálisan szénsemleges üzemanyagról van szó, amely így optimális megoldást jelenthet egy emissziómentes sportautó megalkotásához.
Az Alpine egyébként olyan komolyan gondolja a hidrogénalapú mobilitást, hogy Forma-1-es versenyautói a Francia Nagydíjon a legnagyobb franciaországi hidrogéntechnológiai szakértő, a Hyvia szponzori matricáit is magukra öltötték. Apropó, környezetvédelem és autóversenyzés: az Alpine útjára indította saját virtuális bajnokságát (ez az Alpine Esports-széria), valamint a Forma-1 hivatalos szimulátorbajnokságában, az F1 esports sorozatban is indít csapatot (amelyet az idei szezonban ismét a magyar Sipos Patrik erősít.) Itt zaj- és légszennyezés nélkül mérik össze felkészültségüket a résztvevők – alig néhány év, és az Alpine kézzel fogható típusai is hasonlóan tiszta élményt kínálnak majd.
A végére hagytuk, hiszen magunk is tudjuk, hogy csak félig-meddig illik ide, de mégis érdemes megemlékezni arról az autóról, amely 2015-ben látványosan emelte vissza a köztudatba a még (már) nem létező Alpine márkát. Noha az Alpine Vision Gran Turismo utascellája mögött V8-as benzinmotor üvöltött, a szerencsés pilóták mégis károsanyag-kibocsátás nélkül száguldhattak az autóval, hiszen az csak a virtuális térben, a kultikus Gran Turismo videojáték hatodik kiadásában létezett.

Míg az előző évtized derekán a virtuális térben is csak benzinmotorral tudtuk elképzelni az ütőképes Alpine versenyautót, tíz év elteltével gyökeresen új helyzet állhat elő. Az Alpine mérnökei ugyanis folyamatosan tökéletesítik az az A110 E-ternité tanulmányban bemutatott elektromos hajtásláncot. Mindenekelőtt a tömegét szeretnék jelentősen csökkenteni: további 58 kilót akarnak lefaragni az autóból, hogy az mindössze 200 kilóval nyomjon többet a benzinmotoros változatnál. Ha ez megvalósul, megfordul a helyzet: az elektromos Alpine-ok a valóságban is ütőképes ellenfelei lehetnek napjaink belső égésű motorral szerelt versenyautóinak.