uj-alpine-a110-r

Versenytechnikával gyorsul az Alpine

Tovább lehet fejleszteni az Alpine A110-est? Egyáltalán, kell továbbfejleszteni? A márka mérnökei nem foglalkoztak ezekkel az elméleti kérdésekkel: belevágtak, és megcsinálták a modell utolsó, egyben eddigi legkeményebb változatát.
Hat éve már, hogy bemutatkozott az Alpine A110, és ezzel a gyakorlatban is újra életre kelt a francia és európai motorsport egykori meghatározó márkája. A középmotoros sportkocsi olyan értékeket képvisel, amelyek egyre ritkábbak az autóiparban: az eltúlzott motorteljesítmény helyett a kis tömegre és a végletekig finomított precizitásra helyezi a hangsúlyt, a kényeztető komfortszolgáltatásoknál pedig többre értékeli a közvetlen, hígítatlan vezetési élményt. Az Alpine azt is bebizonyította, hogyha egy koncepció annyira kiélezett és lényegre törő, mint az A110, akkor minimális változtatásokkal is teljesen más karaktert adhatunk neki: így bővült háromtagúra a modellkínálat 2021 végén, és ezzel az ügyfelek többsége teljesnek is érezte a portfóliót.
Nem úgy azonban a márka mérnökei, akik 2022 végén elhatározták: megépítik a tökéletes A110-est – vagy fogalmazzunk inkább úgy, azt az autót, amely annyira közel áll a versenysporthoz, amennyire rendszáma elvesztése nélkül lehetséges. Így született meg az A110 R – a névben az R utalhatna a racing, azaz versenyzés szóra is, ám a francia gyártó inkább a modell radikalizmusát szerette volna kifejezésre juttatni.

Ahelyett, hogy az 1,8 literes turbómotor 300 lóerős teljesítményét növelték volna tovább, az Alpine fejlesztőgárdája inkább további kilóktól szabadította meg az autót. Az 1082 kilogrammos menetkész tömeg 3,6 kg/LE tömeg-teljesítmény arányt jelent, az pedig 3,9 másodperces 0-100 km/óra gyorsulást tesz lehetővé, szemben a szintén 300 lóerős, de 1,1 tonna feletti A110 S, illetve A110 GT modellek 4,2 másodperces értékével. Az ezer métert álló helyzetből 22,4 helyett 21,9 másodperc alatt futja meg az autó. A 285 km/óra végsebesség elméleti jelentőségű, de tény, hogy magasabb, mint az A110 S 275 km/órás csúcsa.
Ebben már komoly szerepe van az átdolgozott aerodinamikai csomagnak, amely annak ellenére 5%-kal csökkentette a modell légellenállását, hogy közben mérhetően nőtt a hátsó tengelyre ható leszorítóerő. Ezt a kettős vívmányt közvetlenül a motorsportból átemelt megoldásokkal érte el az A110 R, a hattyúnyakkonzolra szerelt hátsó légterelőtől a teljesen sík fenékburkolatig, a könnyűfém helyett szénszálas szerkezetű keréktárcsák speciális kialakításától a hátsó lengőkarokra szerelt burkolatokig. A kifejezetten ide tervezett aerodinamikai elemeket karbon-kompozitokból készítették, ami egyben a tömegcsökkentéshez is hozzájárult. Szintén szénszálas szerkezetű a hátsó szélvédő helyére beszerelt motortérburkolat, valamint a hatpontos versenyövekkel felszerelt Sabelt kagylóülések héja.
A könnyített szerkezet és az aerodinamika fontos, de ütőképes futómű nélkül vajmi keveset érne. Az A110 R ennek sincs híján: az eleve 10 mm-rel ültetett futómű a 20 fokozatban kézzel állítható lengéscsillapítók magasságszabályozása jóvoltából versenypályán (és csak ott) a szabad hasmagasság további 10 mm-es csökkentését teszi lehetővé. A már említett karbon keréktárcsákra Michelin Pilot Sport Cup 2 félslick utcai versenyabroncsokat szerelnek, a Brembo fékek nagy átmérőjű tárcsákat és feljavított hűtést kínálnak, a kanyarstabilizátor pedig keményebbek, mint az A110 S esetében.
A vezetés élménye tovább fokozható. Ehhez elég az üzemmód-szabályozót versenypályaállásba kapcsolni, és maximális gázreakciókat, kifejezetten érzékeny kormányszervót, villámgyors kapcsolásokat és elnéző ESP-t kapunk.
A kipufogóhang mindig is fontos eleme volt az Alpine A110 élményének. Az A110 R modell kipufogórendszere az utólagos üzemanyag-befecskendezésnek és a többi modellváltozatról ismerős hangerő-szabályozó szelep tudatos hiányának köszönhetően intenzívebb hangélményét kínál. Ehhez persze az olyan apróságok is hozzájárulnak, mint a teljesen hiányzó zajvédő motorburkolat, az üveg helyett vékony alumíniumból készített tűzfal, vagy a mereven beépített motorblokk. A kipufogórendszert egyedülálló módon 3D nyomtatóval előállított hüvely veszi körül: ez a duplafalú kialakítás hatékonyan óvja az égéstermékek hőjétől a karosszéria elemeit.
Mindez persze nem olcsó: az A110 R franciaországi bruttó ára 105 000 euró, közel másfélszer annyi, mint az eddigi legdrágább modell, az A110 S. Ez azonban még nem a csúcs, hiszen létezik az autóból egy limitált bevezetőszéria, amely Fernando Alonso nevét és aláírását viseli magán. Ennek a mindössze 32 példányban készülő sorozatnak a futóműve még precízebben beállítható – a finomhangolást maga a kétszeres F1-es világbajnok végezte –, ami az eltérő színvilággal és a csomag részeként kínált, szintén szignált replikabukósisakkal együtt részben megmagyarázza a bruttó 148 ezer eurós vételárat.

Az Alpine A110 modelljei hazánkban is elérhetőek, azokat kizárólag a CarNet kereskedése forgalmazza.