A Toyota a kezdetektől fogva Európában gyártja a Yarist, az új, negyedik generáció viszont minden korábbinál közelebb kerül hozzánk: hibrid hajtáslánca már most Lengyelországban készül, magának az autónak a gyártása pedig hamarosan Csehországba kerül.
Az 1998-ban bemutatott Toyota Yarist nemcsak barátságos külseje, apró méreteire rácáfoló, remek helykihasználása és különleges ergonómiája tette különlegessé, hanem az is, hogy a globális piacokra szánt autót a cég európai formatervező központjában álmodták meg. Ez, valamint a rövid időn belül bevezetett európai gyártás teljes mértékben európai modellé tette a Yarist, ami egyéb kvalitásai mellett hozzájárult a sorozat sikeréhez. Ezen a téren az új generációs modell sem hoz változást, átkerül (illetve részben már át is került) ugyanakkor a fókusz a kontinens középső, keleti régiójára. A modell hibrid hajtásláncát Lengyelországban gyártja a Toyota, maga az autó pedig az év második felétől Csehországban készül.
Lengyelország régóta a Toyota hibrid gyártóközpontjának számít: a jelcz-laskowicei üzem 2019 szeptemberében kezdte meg annak a 2,0 literes Dynamic Force motornak a gyártását, amelyet a Toyota nagy teljesítményű hibrid hajtásláncának elemeként, valamint önmagában egyaránt széles körben alkalmaz a vállalat modellkínálatában. Ugyanitt készül tavaly nyár óta a motor háromhengeres, 1,5 literes változata: ez az a blokk, amelyet az új generációs Yaris hibrid hajtásláncából ismerhetünk.
A változó szelepvezérlésű, Atkinson-ciklusú motor termikus hatásfoka eléri a 40 százalékot; használatával az új Yaris 20 százalékkal tisztább üzemű, ugyanakkor 15 százalékkal erősebb lehetett. Ahogy nagyobb testvére, a másfél literes erőforrás is megállja a helyét önmagában, de tény, hogy Európában jobban ismerjük a Toyota új generációs öntöltő hibrid rendszerének komponenseként.
Egy hibrid hajtáslánc persze nem csak benzinmotorból áll – hiszen pont ez a lényege –, a rendszerhez kapcsolódó erőátviteli egységek pedig szintén Lengyelországból, Walbrzych városából származnak. Itt már 2018 novemberében megkezdték a klasszikus 1,8 literes hibrid hajtásláncba szánt e-CVT egység összeszerelését, idén április óta pedig a 1,5 literes hibrid erőátviteli eleme is ebben az üzemben készül. Az e-CVT rendszer a hibrid hajtáslánc agya, ez osztja meg a belső égésű és az elektromos erőforrások erejét a különböző feladatok (elektromos hajtás, benzinmotoros hajtás, hibrid hajtás, benzinmotoros töltés, regeneratív töltés) függvényében. Ugyanitt az év utolsó negyedévétől egy második gyártósoron is készül majd az e-CVT egység, 2022 elejétől pedig Jelcz-Laskowice mellett Walbrzych-ben is gyártani fogják a 1,5 literes Dynamic Force benzinmotort.
Miután Lengyelországban elkészülnek a hibrid hajtáslánc fődarabjai, azokat jelenleg Franciaországba szállítják. Már 2021 második felében üzembe lép azonban a Yaris új, csehországi gyártósora, méghozzá abban a kolini üzemben, ahol éveken át készült az Aygo, és ahol a Toyota következő generációs városi miniautóját is gyártani fogják. Az üzem már megkezdte a felkészülést a nagyobb kapacitásra, amely lehetővé teszi, hogy a gyár továbbra is hatékonyan üzemeljen.