Villanyautó-cunamit indít a Toyota

Villanyautó-cunamit indít a Toyota

hirdetés
2026 végéig hat új, tisztán elektromos modellt vezet be Európában a Toyota. Az offenzíva minden jelentős piaci szegmenst lefed, először azonban három szabadidőjármű érkezik.
Éveken át kritizálták sokan a Toyotát azért, mert versenytársainál lassabb ütemben fejlesztett és mutatott be tisztán elektromos modelleket. 2024 végére aztán kiderült, hogy a multienergia útja volt a helyes (sőt, talán egyetlen járható) út: azok a márkák, amelyek mindent feltettek az akkumulátoros elektromos mobilitásra, súlyos problémákkal szembesültek, amint a piac a vártnál lassabb ütemben növekszik. Azzal, hogy kivárt, a Toyota most az elektromos járművek második hullámában vállalhat főszerepet: olyankor, amikor a potenciális vásárlók már túl vannak a kezdeti lelkesedésen, és nem lenyűgöző ígéreteket, hanem működő megoldásokat várnak, megfizethető és jól használható formában.

A Toyota új generációs elektromos járművei elsőként a kontinens legfontosabb szegmenseit, a városi, kompakt és középkategóriás szabadidőjárművek piacát hódítják meg.
Kora ősszel érkezik a minden fontos részletében megújuló bZ4X, ezt követi a tavaly decemberben megelőlegezett Urban Cruiser városi crossover, míg a kompakt Toyota C-HR+ az év vége felé debütál Európában. Bemutatásuk során alulról felfelé, azaz a kicsitől a nagyobbak felé haladunk. Amikről most nem esik szó (hiszen semmi információnk nincs róluk), az a másik három villanyautó. Ezeknek egyelőre csak a sziluettjét mutatta meg a Toyota – innen viszont már tudjuk, hogy két személyautó mellett érkezik egy villanymotoros pick-up is! De egyelőre maradjunk a közeljövőnél, és a B, C és D szegmensbe érkező elektromos szabadidőjárműveknél.

Toyota Urban Cruiser

Az Urban Cruiser nevet számtalanszor alkalmazta már amolyan jolly jokerként a Toyota, általában olyankor, ha egy bevált típusát egy új piacon kívánta bevezetni. Minden alkalommal városi crossovert takart a név, és ez ezúttal sincs másképp: a 2025-ös Urban Cruiser egy feszes vonalú, tágas szubkompakt SUV, amely 4285 mm-es karosszériájával pontosan beillik a Yaris Cross (4180 mm) és a Corolla Cross (4460 mm) közé, ugyanakkor az utóbbinál 6 centiméterrel nagyobb tengelytávot (2640 vs. 2700 mm) kínál, köszönhetően az elektromos platformnak.
Az Urban Cruiser választhatóan 49 vagy 61 kWh kapacitású akkumulátort kap. A kisebbikhez 106 kW-os (144 LE) villanymotor társul, a nagyobbikhoz pedig vagy egy 128 kW-os (174 LE), vagy két darab, együttesen 135 kW-ot (184 lóerőt) biztosító villanymotor rendelhető – utóbbi esetben értelemszerűen első- helyett összkerékhajtást kapunk. Az autó digitális műszeregysége és központi érintőképernyője (előbbi 10,25 utóbbi 10,1 colos képátlóval) közös üvegpanel alatt kapott helyet, a digitális szórakoztató és vezetőtámogató funkciók köre hiánytalan.

Toyota CH-R+

Első hallásra csak egy pluszjel a különbség, ám ennél sokkal többről van szó: a CH-R+ ugyanis csak nevében (és persze sziluettjében) vállal rokonságot a közelmúltban megújult CH-R crossoverrel. Műszaki szempontból a bZ4X rokona – ez azt is jelenti, hogy ahhoz hasonlóan később sem lesz elérhető hibrid vagy tisztán benzinmotoros hajtással. A bZ4X-nél 17 centiméterrel rövidebb, ráadásul 10 centiméterrel megkurtított tengelytávon nyugvó CH-R+ dizájnját tekintve az Európában már ismert két modell szintézisének tekinthető.
A Toyotánál mostanában uralkodó letisztult, áramvonalas formanyelv sportos dialektusát beszéli: az erősen csapott hátsó szélvédő kupés megjelenést eredményez, ugyanakkor elvileg a hátsó üléssoron nem csorbult a fejtér. A sportosság állítólag a vezetési élményben is érvényesül majd, a modell áthangolt rugókat, lengéscsillapítókat, kanyarstabilizátort és szervokormányt kap.
Akárcsak az Urban Cruiser, a CH-R+ is kétféle akkumulátorral, három teljesítményszinten lesz elérhető. Az alapot egy elsőkerék-hajtású változat adja, 123 kW (167 LE) csúcsteljesítménnyel, amihez bruttó 57,7 kWh kapacitású akkumulátor társul. A következő szint maga a megtestesült arany középút: az akkumulátor nagyobb, 77 kWh-s, villanymotorból itt is egy van, de a teljesítményt 165 kW-ra (244 LE) emelték.

Ennek a verziónak a hatótávolság a szuperképessége: egy feltöltéssel akár 600 kilométert is megtehet. Mindkét akkumulátor váltóáramról 22, egyenáramról 150 kW-tal tölthető. A csúcsmodell a nagyobbik akkut két villanymotorral társítja, a rendszerteljesítmény 252 kW, azaz 343 lóerő, amivel az autó 5,2 másodperc alatt gyorsul álló helyzetből 100 km/órára.

Toyota bZ4X

Marad a név, marad a platform, és persze a külső formaterv is, az ismerős idomok alatt azonban minden változik, a belső kialakítástól a hajtáslánc összes eleméig. A donor a CH-R+, amely más piacokon bZ3C néven lép piacra – ugyanannak a koncepciónak az evolúciójáról van szó, érthető tehát, hogy a nagy testvér is részesül a modellprogram legfrissebb vívmányaiból.
Nemcsak a széles középkonzolos, 14” érintőképernyős cockpit egyezik meg a CH-R+ vezetői környezetével, de a teljes hajtáslánc-portfólió is. Ugyanazt a három konfigurációt kapja meg a bZ4X, a jelenleginél gyorsabban tölthető akkumulátoroknál azonban lesz némi eltérés: a belépő kivitel 57,7 kWh-s, a két erősebb modell 73,1 kWh-s kapacitást kínál – ez utóbbi tehát kisebb, mint a CH-R+ csúcsakkuja.
A várható maximális hatótávolság ezzel összhangban 573 kilométer, amit – nem meglepetés – itt is az egymotoros, nagyakkus módozat nyújt majd. A bZ4X fontos műszaki újdonsága még az akkumulátor előklimatizálási funkciója, ami lerövidíti az egyenáramú gyorstöltés időigényét.