Férfias játék, amit komolyan kell venni
Munkaeszköz, hobbijárgány vagy épp a közlekedés egyetlen opciója. Az új Toyota Land Cruiser mindháromnak megfelel, és akár hét személyt is elszállít. Teszteltük a terepjárót!
A terepjárók napjaink közlekedésében kicsit amolyan veszélyeztetett állatfajok, hiszen folyamatosan új utak épülnek, egyre több helyre juthatunk el, egyre kevesebb a leküzdendő akadály.
Létjogosultságuk persze nem szűnt meg, szerencsére nem tartunk még ott, hogy leaszfaltozzák a bolygó minden négyzetméterét, de tény, hogy visszaszorulóban vannak.
Szerencsére azért akad belőlük még új is, mint például tesztünk alanya, a Toyota Land Cruiser. A modell története 1951 óta íródik, időközben pedig két irányba terelődött a gyártása, a kisebb és nagyobb sorozatra.
Ott, ahol mindkettőt forgalmazták, ott előbbi általában a Prado utónevet kapta.
Létjogosultságuk persze nem szűnt meg, szerencsére nem tartunk még ott, hogy leaszfaltozzák a bolygó minden négyzetméterét, de tény, hogy visszaszorulóban vannak.
Szerencsére azért akad belőlük még új is, mint például tesztünk alanya, a Toyota Land Cruiser. A modell története 1951 óta íródik, időközben pedig két irányba terelődött a gyártása, a kisebb és nagyobb sorozatra.
Ott, ahol mindkettőt forgalmazták, ott előbbi általában a Prado utónevet kapta.
Az európai piacra szánt Land Cruiser legfrissebb, ötödik generációját 2023-ban mutatták be, majd 2024-ben érkezett meg Európába.
Nem fogják SUV-nak nézni
Az előző Land Cruiser formavilágával a Toyota inkább ment a terepjárónak látszódó, de a kikövezett utakról letérve hamarabb elakadó SUV-k világa felé ment, ám az új Land Cruiserrel nem ez a helyzet: itt már az első pillanatban tudja az ember, hogy nem anyataxival van dolga. 4925 mm hosszú, 1980 mm széles és 1925-1935 mm magas monstrumról van szó, azaz kis túlzással a végét sem látjuk, és csak a legmagasabbak néznek át felette.
A dizájn retró hangulatú, hozza a 70-es évek fílingjét: maszkulin, zömök, szögletes. Igazán akkor hasonlít a régi modellekre az új Land Cruiser, ha a limitált példányszámú, kerek lámpás First Edition kivitelét látjuk. Persze a szögletes LED-mátrix fényszórókkal sem vagyunk boldogtalanok: ezeknek kisebb a felületük, így nehezebben töri be őket valami a vadonban.
Kimondható, hogy a külső megalkotásakor a funkció volt az elsődleges, de ezzel együtt a forma is mutatós. Rövid túlnyúlások, szögletes sarkok, szűkebbre húzott alsó rész és nem túlcifrázott karosszériaelemek segítik a terepképességeket. Utóbbiakat úgy tervezték, hogy sérülés esetén könnyen cserélhetők legyenek.
Az övvonalat letolták a sofőrnél, ami praktikus is, segít a jobb kilátásban. A szögletesség a kerékjárati íveken, a 18 colos felnik felett, valamint a hátsó fényszórókban is megjelenik.
Profilból erős vízszintes élek határozzák meg a Land Cruisert, ahogy az a régebbi modellekre is jellemző volt. Érdekesség, hogy a tesztautón nem látni Toyota-logót elöl vagy hátul, csak a kiírt márka- és modellneveket, igaz, ez megfelel a mai trendeknek.
Az övvonalat letolták a sofőrnél, ami praktikus is, segít a jobb kilátásban. A szögletesség a kerékjárati íveken, a 18 colos felnik felett, valamint a hátsó fényszórókban is megjelenik.
Profilból erős vízszintes élek határozzák meg a Land Cruisert, ahogy az a régebbi modellekre is jellemző volt. Érdekesség, hogy a tesztautón nem látni Toyota-logót elöl vagy hátul, csak a kiírt márka- és modellneveket, igaz, ez megfelel a mai trendeknek.
Belül is hatalmas
Nem csak kívülről idéz robusztus munkagépet a Land Cruiser, a belső sem marad le. A kormány és a műszerfal hozza a kint látott szögletességet, de ami először eszünkbe juthat, az az, hogy minden olyan nagy. Már az ajtó is hatalmas, de benézve az összes felületről elmondható ez: széles ülések, akkora könyöklő, hogy azon mindkét elöl ülő alkarja elfér és ott a masszív váltókar is. A beszállást segítik az A és B oszlopon lévő, terepen is hasznos kapaszkodók, valamint a fellépő. Magasan vagyunk: nagyobb furgonok sofőrjeivel nézhetünk össze anélkül, hogy fikarcnyit is felfelé kellene pillantani.
Tesztautónk szintetikus bőrrel borított, fűthető, szellőztethető és elektromosan állítható üléseket kapott. Igazi bőrhuzat is kapható, akár dióbarna színben is, ami dobhat az amúgy kissé sötét beltér hangulatán. A világossághoz egy üvegtető tenne hozzá a legtöbbet – tesztautónkba ez nem került bele, de extraként elérhető. Kisebb és nagyobb termetű vezetők is kényelmesen elhelyezhetik magukat, széles tartományban állítható a komfortos ülés. A kormányoszlop szintén elektromosan mozog, be- és kiszálláskor pedig előre- és hátracsúszik, nagyobb mozgásteret engedve.
Helyünket elfoglalva kiválóan áttekinthető környezetbe kerülünk, ahol a hasonló funkciókat külön csoportokba rendezték, és semmi fontosat nem dugtak el a szem elől. Kiváló megoldás, hogy az összes vezetési módhoz szükséges tekerni és nyomni való egy helyre, a váltókar környékére került. A multikormány fűthető, gombjaival gyorsan el lehet érni a tempomat és a sávtartó beállításait, zenét is könnyen kapcsolhatunk. Némileg macerásabb a biztonsági rendszerek beállításaiban turkálni: menet közben például nem lehet elnémítani a táblafelismerő hangos figyelmeztetését, csak úgy, ha megáll az ember – vagy ha eleve kikapcsolja az egészet. Mindezekről a 12,3 colos digitális műszerfalról tájékozódhatunk, a fordulatszámmérő és a sebességmérő között. A körökben megjeleníthető információk változtathatók, és több előzetesen beállított képernyőmód között is lapozhat az ember menet közben, még ha nem is a leggyorsabban.
Az autó másik kijelzője szintén 12,3 colos. Képminőségére nem lehet panasz, a hardver jó, a szoftver azonban néha itt is dadogott. A telefontükrözésnél többször is bizonytalankodott, de összességében jól működött vezeték nélkül is. Az erre alkalmas mobilok induktív felületen tölthetőek, de a két üléssorban elosztva öt USB-aljzat és egy 12 V-os csatlakozó is található.
Azzal, hogy a klímakezelés külön gombsort kapott, jóval kevesebbszer kell az érintőképernyőt tapogatni, mint más autókban. A klímarendszer háromzónás: a hátsó sorba is jutott egy kezelőfelület, ráadásul a tetőben lévő légrostélyok miatt a mellkasra/arcra fújt levegő emotikonjának a második sorban is van létjogosultsága. Bizonyos felszereltségi szinteken még a hátsó ülések is fűthetőek és szellőztethetőek. Az 1600 mm hosszú utastérben bőven jut hely az utasoknak hátul, sőt, hétszemélyes kivitelben is elérhető a Land Cruiser.
Tesztautónk ötüléses volt, így leghátul csak a pohártartós előkészítés maradt. A csomagtér a kalaptartóig 742, tetőig 1063 literes, mely a második üléssor ledöntésével kerek két köbméterre nő. Terepen jól jöhet, hogy a csomagokat fémszemekhez is rögzíthetjük, így egy durvább off-road-kaland után sem vándorol el minden.
Szakított a japán hagyományokkal a Toyota, a Land Cruiser motoros mozgatású csomagtérajtaja már nem oldalra, hanem felfelé nyílik. Az ajtó hatalmas, rossz időben egy egész család is használhatná esőbeállónak. A hátsó szélvédő külön nyitható egy gombnyomással, amennyiben csak pár kisebb cuccot akarunk hátra bedobni.
Ha hűvösebb levegőt igénylő árut viszünk, akkor a hűthető rekeszt is használhatjuk a könyöklő alatt, egyéb motyóinknak pedig két hosszú és két rövidebb ajtózseb, valamint a kesztyűtartó is rendelkezésre áll.
Szakított a japán hagyományokkal a Toyota, a Land Cruiser motoros mozgatású csomagtérajtaja már nem oldalra, hanem felfelé nyílik. Az ajtó hatalmas, rossz időben egy egész család is használhatná esőbeállónak. A hátsó szélvédő külön nyitható egy gombnyomással, amennyiben csak pár kisebb cuccot akarunk hátra bedobni.
Ha hűvösebb levegőt igénylő árut viszünk, akkor a hűthető rekeszt is használhatjuk a könyöklő alatt, egyéb motyóinknak pedig két hosszú és két rövidebb ajtózseb, valamint a kesztyűtartó is rendelkezésre áll.
Vezetőtámogató rendszerek új kormányzással
A Toyota GA-F platformjára épül az új Land Cruiser, mely 50 százalékkal merevebb, mint korábban, ennek nyomán a karosszéria és a létraalváz kombinált merevsége 30 százalékkal nagyobb. A modell történetében első alkalommal elektromos rásegítésű a szervokormány, így a számos segítséget tartalmazó Toyota Safety Sense aktív biztonsági és vezetőtámogató csomag részeként sáv- és nyomtartó rendszert is kaphatunk.
Alapáron járnak még olyan segítségek, mint az ütközésmegelőző rendszer, a vezető éberségét figyelő kamera, a sávelhagyás-figyelmeztető, a nagy hatótávolságú holttérfigyelő, vagy épp a keresztirányú forgalomra figyelmeztető rendszerek elöl és hátul egyaránt. Természetesen mindkét tengelyre jut a 2,8 literes, négyhengeres turbódízel motor 205 lóerős teljesítményéből és 500 Nm-es nyomatékából. Alapvetően 40/60 arányú a nyomatékelosztás (elöl-hátul), a szélső értékek 29/71-től 53/47-ig terjednek az érzékelt tapadási viszonyoktól függően. Mindezt felülírhatjuk az elektronikusan vezérelhető Torsen központi differenciálmű zárásával is, ilyenkor gombnyomásra 50/50-et tud a Land Cruiser.
Az úttalan utak bejárását terepfokozat, valamint mechanikusan zárható hátsó differenciálmű is segíti, de gombnyomásra önállóan is emelkedőre mászik és lejtőn ereszkedik az autó. A terepmódválasztó is megújult: a hó, sár, homok, föld mellé jött egy automata üzemmód is, ami változó körülmények mellett alkalmazható. A Land Cruiser első terepszöge 31-32 fok, hátul a hosszabb túlnyúlás miatt 23, viszont oldaldőlése 44, kapaszkodóképessége pedig 42 fok. Így még mindig bátran neki lehet vágni a kalandoknak. Bírja a vizet is, gázlómélysége 70 cm. Egyelőre csak a fentebb írt erőforrással, nyolcfokozatú automata váltóval társítva választható a Land Cruiser, de hamarosan érkezik a 48 V-os hibrid rendszerrel kiegészített változat, amely még takarékosabbá teszi a modellt. Az autó végsebessége 165-175 km/óra, vagyis autópályán is kellően magabiztos. Persze terepen sem vall szégyent, hiszen a csúcsnyomatékot már 1600-as fordulatszámon leadja.
Jó terepjáró nem létezik jó futómű nélkül, ráadásul az autó vásárlói közúton is jó teljesítményt várnak el. Az első felfüggesztés független, kettős keresztlengőkaros, hátul viszont klasszikus megoldást, hidat választottak a tervezők, négy lengőkaros bekötéssel. A kocsi minden sarkán tekercsrugókkal kiegészített hidraulikus lengéscsillapítók dolgoznak. Tesztautónkban nem volt elérhető, de keményebb terepeken jól jöhet az opció, mellyel egy gombnyomásra szétkapcsolhatók az első stabilizátorrudak. Ilyenkor az első kerekek rugóútja megnő, még több akadályt képesek legyűrni.
Lételeme a terep
Kétségtelen, hogy az új Land Cruiser egy modern autó, mind megjelenésében, mind tudásában, de az indítása a régi időket idézi. A dízelmotor ébredése egy picit megrezegteti az autót, hidegen pedig van benne némi karcosság, de ez hamar elmúlik. Szívet melengető érzés az autózás hagyományos értékeit keresőknek. A motor alapvetően valamivel hangosabb, mint azt egy hagyományos Toyota személyautóknál megszokhattuk, de végig kulturáltan jár. A nyolcfokozatú automata váltó közúti használat mellett nem engedi őrült magasra a fordulatszámot, autópályán sem kell feszengenünk. Egyedül a szélzaj az, ami már 90 km/óránál beköszön, de ilyen hatalmas visszapillantókkal megtoldott monolitnál ez nem is csoda.
2,3-2,5 tonna a Land Cruiser, ezt pedig megérezzük a kanyarokban és az egész autó viselkedésén, amíg szilárd úton haladunk vele. Kormányzása eltér egy modern személyautóétól, erőt és több tekerést kíván, valamint visszajelzése is korlátozott. Összességében olyan a vezetése, amilyen a külseje: egy nagyvasat terelgetünk az úton. Megfontolt, magabiztos vezetővel nyugalomban lehet a végtelenbe hajtani. Elvitathatatlan az a biztonságérzet, melyet minden körülmények között nyújt. Talán nem kell külön kiemelni, hogy városba nem éppen egy ilyen autó az ideális, de vannak tulajdonságok, amelyek megkönnyítik a Land Cruiser-tulajdonosok életét. Az egyik például a fékkezelésben nyújtott segítség. Az autó finom fékezésekkel igyekszik folyamatosan az előttünk haladó tempójához igazítani a sebességünket, így csökken a hirtelen satuzást igénylő szituációk esélye. A forgalom lendületét mindig jól tartja a Land Cruiser, még ha nem is a leggyorsabban lő ki a zöld lámpánál.
Városban jól jönnek a rövid túlnyúlások is, ugyanis hiába 12 méter az autó fordulókörének átmérője, kiszámítható, hol fordul el a kocsi eleje. A magas üléspozíció, valamint a meredek A oszlop miatt ráadásul jól látunk gyakorlatilag mindent – ha ez nem lenne elég, segítségül hívhatjuk a 360 fokos kamerarendszert is.
Az ember szája azonban mégiscsak akkor görbül mosolyra egy terepjáróban, amikor terepen van. Nem is okoz csalódást a Land Cruiser, valósággal életre kel, amikor a talaj nem szilárd kerekei alatt. Lenyűgöző és meggyőző, amire képes a más autókat foglyul ejtő homokban, lehetetlen helyekre kapaszkodik fel, látványosan dől oldalra, és marad mégis stabil a bódé. Az általunk megéltek során csak a felszínét kapargattuk annak a tudásnak, amire valójában képes az autó. Hatalmas élmény átélni a sofőrülésben az autó elemekkel vívott egyoldalú küzdelmét és sikerét.
A felező és a differenciálzár használata egyszerű, a digitális műszeregységen mindig kapunk visszajelzést arról, éppen mi aktív vagy aktiválódik.
Nagyszerű megoldás, hogy a kúszófunkció és a lejtmenetvezérlő sebességét egy tárcsával szabályozhatjuk, csak tekerni kell, hogy gyorsabban vagy lassabban haladjunk, a gázpedálhoz pedig nem is kell nyúlni.
Közben a kameraképeknek köszönhetően jól láthatjuk magunk körül és alatt, mi mellett megyünk el vagy mi felett haladunk át. A terepezésben egyedül a friss esővel áztatott homokos dombok fogtak ki a Land Cruiseren, pontosabban annak kúszófunkcióján. Az akadályt azért így is leküzdötte, csak a kényelmi megoldás helyet fokozottabb gázpedálhasználattal.
Nagyszerű megoldás, hogy a kúszófunkció és a lejtmenetvezérlő sebességét egy tárcsával szabályozhatjuk, csak tekerni kell, hogy gyorsabban vagy lassabban haladjunk, a gázpedálhoz pedig nem is kell nyúlni.
Közben a kameraképeknek köszönhetően jól láthatjuk magunk körül és alatt, mi mellett megyünk el vagy mi felett haladunk át. A terepezésben egyedül a friss esővel áztatott homokos dombok fogtak ki a Land Cruiseren, pontosabban annak kúszófunkcióján. Az akadályt azért így is leküzdötte, csak a kényelmi megoldás helyet fokozottabb gázpedálhasználattal.
Ez egyébként azt is megmutatta, hogy ha valaki tényleg sokat használná terepen, érdemes valódi terepgumikkal felszerelni, mert úgy szinte tényleg megállíthatatlan az autó. Az ilyesfajta szórakozásnak egy hátulütője szokott lenni, mégpedig a fogyasztás. Szokás mondani persze, hogy a kivétel erősíti a szabályt, de a Land Cruiser egy ilyen kivételnek mondható: a 10 literes dízeligény száz kilométerre vetítve, intenzív terephasználat mellett remek értéknek mondható.
Mennyibe kerül?
31 875 000 forinttól indul a Toyota Land Cruiser ára a CarNet márkakereskedésében. Tesztautónk a kétféle felszereltség közül a belépőszintet képviselte, megtoldva egy bő háromszázezres vonóhoroggal. A különböző színek 440-600 ezer forintot kóstálnak, a harmadik üléssor pedig ezen a szinten 140 ezer forintba kerül. Az Executive kivitel listaára 34 635 000 forint, amiért már 20 colos kerekek, bőrrel borított ülések is járnak, de hátra is jut ülésszellőztetés, a sofőr dolgát pedig head-up display és a szétkapcsolható első stabilizátor segíti. Ehhez a kivitelhez rendelhető panorámatető 630 ezer forintért.
A Land Cruiser eddig is igen sikeres volt több mint 11,3 millió eladott példánnyal, és továbbra sem lesz félnivalója a piacon. A riválisok között érdemes megemlíteni a V6-os benzines Ford Broncót, mely hasonló áron (indulóár: 30,7 millió forint), de hétszemélyes opció nélkül kapható. A Jeep Wrangler mellett a kedvezőbb áron (30 085 000 Ft) felül a szélesebb motorkínálat (benzines és plug-in hibrid) szólhat, ugyanakkor kedvezőbb fogyasztással kecsegtető dízelt csak a Toyota kínál.
Összegzés
Bő hét évtizednyi tapasztalata van a Toyotának terepjárók építésében, ennek pedig minden pozitívumát beletették a Land Cruiser 250-be. A külsőnek jót tett az SUV-ktől való visszalépés, a régi csomagolás azonban a legmodernebb technikákat rejti. Európai szemmel nézve férfias, szórakoztató játékszer, amellyel nem csak a szabadság illúzióját kapjuk meg, mert ha valóban szükség van rá, ez 21. századi technikával felvértezett autó bárhova elvisz, és vissza is hoz onnan.



































