Három Toyota, három világ – de csak az egyik jön Európába

Három Toyota, három világ – de csak az egyik jön Európába

hirdetés
Rövid időn belül három formabontó modelljével kapcsolatban is fontos híreket tett közzé a Toyota. Mindhárom készen áll a sorozatgyártása, de csak az egyiket szánta Európának a gyártó.
Az utóbbi egy-másfél évtizedben egyre többször találkozhatunk a globális autógyártó kifejezéssel. De vajon mit takar pontosan a fogalom? Egy olyan termékpalettát, amely a világ minden piacán azonos modellekből áll?

Vagy inkább egy olyan termékfilozófiát, amely minden régióban egyedi, a helyi igényeknek megfelelő portfóliót hoz létre, és ezeket csak a név, valamint a műszaki felkészültség köti össze?

Az igazság természetesen a kettő között van: a Toyota például, mint a világ egyik globális autógyártója – termékei több mint 170 országban kaphatók, gyártóüzemei minden földrészen megtalálhatók – ilyet is, olyat is gyárt.
Corolla például mindenütt Corolla, ahogy a Camry, a RAV4 és a Prius is – de a Yaris már egészen más típust takar Délkelet-Ázsiában és Dél-Amerikában, mint a világ más pontjain, a Hilux pedig hiába a világ egyik kedvenc pick-upja, pont a műfaj őshazájában, az USA-ban nem kapható. Cikkünkben három olyan modellt mutatunk be, amelyeket kifejezetten egy-egy térség igényeinek kielégítésére terveztek. Mindhárom a sorozatgyártás és a forgalmazás határán áll: értékesítésük vagy épp csak elkezdődött, vagy a közeljövőben várható. Az egyik azonban csak Japánban, a másik pedig a teljes ázsiai térségben lesz kapható, és csak a harmadik az, amely eljut Európába – cserébe ebből mások nem kapnak majd.

Toyota e-Palette

Amikor az autóipar károsanyag-kibocsátásáról beszélünk, ritkán jut eszünkbe, hogy a személyes használatú járművek voltaképpen rendkívül haszontalan, rossz kihasználású konstrukciók: a napnak csupán néhány órájában használjuk őket, a fennmaradó időben pedig csak a helyet foglalják az utcán, a járdán, az udvaron. A Toyota kitalálta, hogyan javíthatná a járművek kihasználtságát. Az e-Palette zseniális elképzelése, hogy amikor éppen nem használják egy célra, használhatják egy másikra.
Az elképzelés szerint a reggeli és esti csúcsforgalomban utasokat szállít az e-Palette (a vidám dobozformában akár tizenhatan elférnek a vezetőn kívül), amikor pedig erre nincs szükség, belső tere néhány mozdulattal átrendezhető, és mobil értékesítő helyként, szórakoztatóközpontként, tárgyalóhelyiségként vagy tetszőleges más célra hasznosítható – a lehetőségek sora végtelen, a 287 x 178 x 214 cm-es belső tér fényében könnyen szabadon ereszthetjük a képzelőerőnket. Orvosi rendelő? Okmányiroda? Privát konditerem? Bármi is, az e-Palette pluszértéket ad minden parkolóhelyhez, és tehermentesít más létesítményeket – egy ilyen szerkezet talán nem változtatja meg az életet, de száz? Ezer? A jövő városában újraértelmezhetjük a munkahely, az üzlet, a szolgáltatótér fogalmát…

Toyota Land Cruiser FJ

A Land Cruiser a Toyota egyik ikonikus modellcsaládja, amelynek eredeti vérvonaláról két oldalhajtás indult el az 1960-as, illetve 1980-as években: a kőkemény munkagép mellett megjelent két kényelemcentrikus verzió, az egyik hatalmas, a másik valamivel kisebb méretben. Ha pedig azt hinnénk, ezzel minden lehetséges igényt lefedett a Toyota, tévedünk.
A frissen bemutatott Land Cruiser FJ (a név jelentése ’freedom & joy’, azaz ’szabadság és öröm’) viszonylag kompakt, ezért városban is használható modellként született meg. Formaterve az eredeti irányt követő, keményvonalas Land Cruiser-ág jelenlegi típusának a dizájnelemeiből építkezik, beleértve az oldalra nyíló, pótkerék-tartóval szerelt hátsó ajtót is, ugyanakkor a játékos részletek sem állnak távol tőle.

Az összes Land Cruiser közül ez az, amelyik a legkevésbé valószínű, hogy kemény terepre téved, ám ha mégis megteszi, várhatóan nem okoz csalódást: alvázas szerkezete, futóműve és kapcsolható összkerékhajtása elvileg ütőképessé teszi akár barátságtalan környezetben is.
Ha az e-Palette új korszakot nyitna a mobilitásban, a Land Cruiser FJ inkább egy boldogabb korba próbál visszakalauzolni bennünket, amikor az autók kisebbek és kezesebbek, sofőrjeik pedig gondtalanabbak és szabadabbak voltak.

Toyota FT-Me

Japántól Európáig sok helyen ismerték fel, hogy szükség van olyan minimalista járművekre, amelyek biztonságosan, de helytakarékosan tudják szállítani utasaikat városi környezetben. Nem kell nagy végsebesség, nem kell dinamikus gyorsulás, és elég két ülés – a lényeg a csekély fogyasztás, a minél jobb manőverezhetőség, és persze az, hogy akár egy zsebkendőnyi helyen is le lehessen parkolni.
Persze nem a Woven City az egyetlen eszköz, amellyel a Toyota a jövő kihívásaira készül: ugyanez a nyitottság vezérli azt a törekvést, hogy párhuzamosan fejlesszen minden elképzelhető hajtási módozatot, az elektromostól kezdve a hibrideken át a belső égésű motorokig. Így tud minél több ügyfelének, minél több élethelyzetben pontosan testre szabott megoldásokat kínálni – nem csak a jövőben, hanem már ma is.
Pontosan erre született meg a Toyota FT-Me, amelynek kontúrjai egy nyitott, városi bukósisakot idéznek – nem csak formailag, de abban is, hogy a vezetőülésből a szokásosnál jobban tudunk körültekinteni, és biztonságosan érzékelni a környezetünket. Kulcs helyett okostelefonnal nyitható és indítható, és pedálok sem kellenek, helyettük a kormányon találhatók a gyorsításra és lassításra szolgáló kezelőszervek. Mindez egyszerűbbé, problémamentesebbé és helytakarékosabbá teszi a járművet, amely természetesen nagy arányban újrahasznosított anyagokból épül fel, csekély tömege révén minimális energiát fogyaszt, és mivel tetőlemezét napelem borítja, egy szép nyári napon akár az egész napos ingázáshoz szükséges energiamennyiséget elő tudja állítani magának az autó.
Emberléptékű terepjáró, ezercélú közösségi közlekedő vagy ötletes mikromobilitási eszköz? Nos, bármennyire szeretnénk, az e-Palette egyelőre csak Japánban kapható, a Land Cruiser FJ forgalmazását pedig a japán és délkelet-ázsiai piacokon képzeli el a Toyota.
Az FT-Me azonban eleve az európai piacok igényeire született, a Toyota angliai gyártóüzeme pedig a brit kormányzat finanszírozásával hamarosan útjára indítja azt a kísérleti projektet, amelynek célja, hogy megállapítsák: életképes-e az FT-Me az európai piacokon, és ha igen, hogyan valósítható meg a különleges jellemzőkkel bíró autócska gyártása Európában, Európának.