Idén tizennyolcadik alkalommal szervezték meg a Toyota Álomautók pályázatot. A döntősök közé egy magyar résztvevő is bekerült.
A Toyota 2004-ben gondolt egy merészet, és kreatív pályázatot írt ki gyermekeknek világszerte. Arra kérték a 15 év alatti korosztály tagjait, hogy rajzolják le álmaik autóját, meséljék el, mi teszi azt különlegessé. Azóta 18 alkalommal hangzott el a felkérés, így mára a Dream Car Contest nagykorúvá vált: összesen 6,7 millió gyermek számára biztosított lehetőséget, hogy a világ elé tárja reményeit, vágyait és a jövőről alkotott – helyenként kritikus, de minden esetben optimista kicsengésű – elképzeléseit. Az idei versenyre 90 országból több mint 665 ezer pályamunka érkezett, ezek közül választotta ki a legkiválóbb huszonhatot a zsűri. Idén nem szabott vezértémát a Toyota, így minden induló kötöttségek nélkül valósíthatta meg saját álmait. Ugyanakkor a Toyota 2020-ban megfogalmazott küldetése, a „boldogságot teremteni mindenki számára” soha nem volt még aktuálisabb: világszerte gyermekek millióinak volna szüksége egy olyan autóra, amely a humanitárius válságok valóságából egy örömtelibb világba repíti el őket.
A hét év alatti korosztály győztese, a kenyai Briella Jamilla Masava (4 éves) pont egy ilyen autót képzelt el: a Love Car csókokat dobál, hogy jobb hellyé tegye a világot. Ilyen egyszerű volna? Talán igen! A 8-11 évesek között a thaiföldi Pleamfah Siwanarak (9 éves) állatetető autója nyerte el a zsűri tetszését: a jármű speciális radar segítségével keresi meg a kóbor állatokat, és megeteti őket, hogy ne kelljen nélkülözniük.
A legnagyobbak között a japán Sirato Kotaro (14 éves) „Mindenki által vezethető bolyhos autója” minden oldalán van kerék, karosszériája pedig puha, így bárki vezetheti, és senkinek sem tud sérülést okozni. Kotarót szomorú apropó ihlette meg: fogyatékossága miatt soha nem vezethet – kivéve, ha létezne az ő személyes álomautója.
Ahogy korábban is, a zsűri idén is kiosztott két különdíjat: a Waku Doki díj a katari Rinsa Fatima (14 éves) Krízis-Cruisere, a katasztrófa sújtotta területeken robotkarokkal és drónokkal segítő, úszni is tudó „szuperhős-autó” nyerte el, míg a kevésbé frappáns „Írjuk át az autók jövőjét” című díjjal a tízéves kínai Li Ce Csi „Az előttünk álló út” című munkáját jutalmazták.
Ebben a banánban megtalálható savas és bázisos anyagok, valamint a jármű fémszerkezete között fellépő kémiai reakciók biztosítják a haladáshoz szükséges energiát.
A végső díjazottakon kívül minden korosztályból hét-hét további pályamunka is bekerült a döntőbe – bár ezek nem nyertek érmet, alkotóik kreativitását, az elképzelések aktualitását nagyra értékelte a zsűri, így őket is név szerint említik a pályázat weboldalán.
Ebben a banánban megtalálható savas és bázisos anyagok, valamint a jármű fémszerkezete között fellépő kémiai reakciók biztosítják a haladáshoz szükséges energiát.
A végső díjazottakon kívül minden korosztályból hét-hét további pályamunka is bekerült a döntőbe – bár ezek nem nyertek érmet, alkotóik kreativitását, az elképzelések aktualitását nagyra értékelte a zsűri, így őket is név szerint említik a pályázat weboldalán.
A huszonegy név között pedig ott van a tízéves Balogh Tünde műanyag autója is. Ehhez ugyan leírást nem közölt a Toyota, ám a rajz szerencsére magáért beszél: Tünde olyan autót álmodott meg, amelyet teljes egészében újrahasznosított műanyaghulladékból építenek fel.
Gratulálunk Tündének, az összes győztesnek, és ugyanígy a szervezőknek is, mert felismerték: a gyermekek jövője szempontjából kulcsfontosságú, hogy teret biztosítsunk a kreatív gondolatok megvalósulásának, és a folyamatos fejlődésre, alkotásra, társadalmilag felelős gondolkodásra ösztönözzük őket.





