Fél évtizedes előkészület után hivatalosan is megnyitja kapuit, és benépesül a Toyota Woven City, az autógyártó élő, valós idejű kísérleti közössége.
Bár nem végeztünk alapos kutatásokat, de erős a gyanú, hogy az autóiparban soha egyetlen szereplő sem fordított annyi energiát, pénzt és figyelmet egyetlen mobilitási projektre – és nem is szánt annak ekkora jelentőséget – mint a Toyota a Woven City (azaz szőtt város) megteremtésére.
A Woven City a Toyota-csoport tizenkét tagvállalatának, köztük elsőként is az autógyártónak és a kifejezetten erre a feladatra létrehozott Woven by Toyota (WbyT) vállalat közös beruházásaként jött létre, és küldetése, hogy hitelesen valós körülményeket teremtsen az új generációs mobilitási, robotikai és egyéb olyan technológiák non-stop tesztelésére és fejlesztésére, amelyek gördülékenyebbé, egészségesebbé, teljesebbé tehetnek egy társadalmat. 2020-ban, amikor a Toyota először vázolta a mintavárossal kapcsolatos elképzeléseit, részletesen írtunk róla.
A Woven City a Toyota-csoport tizenkét tagvállalatának, köztük elsőként is az autógyártónak és a kifejezetten erre a feladatra létrehozott Woven by Toyota (WbyT) vállalat közös beruházásaként jött létre, és küldetése, hogy hitelesen valós körülményeket teremtsen az új generációs mobilitási, robotikai és egyéb olyan technológiák non-stop tesztelésére és fejlesztésére, amelyek gördülékenyebbé, egészségesebbé, teljesebbé tehetnek egy társadalmat. 2020-ban, amikor a Toyota először vázolta a mintavárossal kapcsolatos elképzeléseit, részletesen írtunk róla.
Azóta újra és újra lehetett hallani a Woven Cityről, ám a projekt léptékét jól jelzi, hogy számos projektet már korábban beindítottak, így a város már azelőtt elkezdett „élni”, hogy felépült volna. Ezek a cégek és munkatársaik alkotják a lakosság egyik részét: a feltalálókat (Inventor). Legutóbb az Interstellar kapcsolódó projektjéről számoltunk be, de más izgalmas területeken is folynak itt kutatások és fejlesztések, az élelmiszeripartól kezdve az allergiakezelésig, az oktatásügytől a kisállatokkal való együttélésig.
Hogy ezeknek mi köze van a mobilitáshoz? Az égvilágon semmi – az ehhez kapcsolódó feladatokat a Toyota (közösségi és személyes közlekedés, robotika) és a város működését koordináló Woven by Toyota (logisztika, áruszállítás, takarítás, tárolás) vállalta magára.
Annál fontosabbak ezek a kérdések az átlagemberek mindennapi életében – és pontosan azért fontos mérföldkő ez a mostani, hivatalos megnyitás, mert eddig csak munkahelyek voltak a Woven Cityben, de hiányoztak belőle azok, akik várossá tesznek egy várost: a lakók. Őket szövőként (Weaver) emlegeti a Toyota, hiszen nem csak lakni fognak a helyszínen, de aktívan hozzájárulnak a közösség kialakításához, a feladatok megvalósulásához.
Első körben a Toyota-csoport dolgozói közül költöznek be néhányan a városba, természetesen családjukkal együtt – a népesség rövid távon nem haladja meg a 300-at, de jövő tavasztól kezdődően vendégek is ellátogathatnak a szőtt városba, amelynek már saját himnusza is van. A lakók és a feltalálók kölcsönösen segítik egymás tevékenységeit, így az eltérő elképzelések és különböző kompetenciák találkozásából technológiai és társadalmi szempontból egyaránt értékesebb eredmények születhetnek.
Ezt a Toyota úgy nevezi, kakezan, avagy megsokszorozás – a kaizen (folyamatos fejlődés), a gencsi genbucu (hibakeresés személyesen, a forrásnál) és az omotenasi (a tökéletesen figyelmes vendéglátás művészete) után úgy tűnik, újabb fogalmat honosít meg az emberiség általános szótárában a Toyota.
Persze nem a Woven City az egyetlen eszköz, amellyel a Toyota a jövő kihívásaira készül: ugyanez a nyitottság vezérli azt a törekvést, hogy párhuzamosan fejlesszen minden elképzelhető hajtási módozatot, az elektromostól kezdve a hibrideken át a belső égésű motorokig. Így tud minél több ügyfelének, minél több élethelyzetben pontosan testre szabott megoldásokat kínálni – nem csak a jövőben, hanem már ma is.
















