Régiből gyárt új autót a Toyota

Régiből gyárt új autót a Toyota

hirdetés
Minden eddiginél hatékonyabb és szélesebb körű újrahasznosítási programot dolgozott ki a Toyota.
A Circular Factory Európából indulhat világhódító útjára.
A körkörös gazdaság napjaink egyik leggyakrabban hangoztatott eszméje. Annyiban több az egyszerű újrahasznosításnál, hogy nem pusztán reagál egy problémára, hanem igyekszik eleve megelőzni azt.

A körkörös gazdaságban minden tevékenységet az újrahasznosíthatóság, a fenntarthatóság elveinek szem előtt tartásával szerveznek meg, így a lehető legteljesebb mértékben kiaknázhatók a nyersanyagok visszaforgatására vonatkozó lehetőségek.

Erre törekszik a Toyota Motor Europe (TME) új kezdeményezése, a Toyota körkörös gyár (Toyota Circular Factory, TCF) is, amely egy többlépcsős folyamat végére szeretné elérni, hogy a vállalat által gyártott, élettartamuk végére elért járműveket a lehető legalaposabban hasznosítsák újra.

A folyamat első, most útjára indított fázisában a TCF évente tízezer autót készül feldolgozni, később egész Európában, majd végül világszerte meg kívánják honosítani az eljárást, bevonva az erre alkalmas partnereket.

A Toyota nagy-britanniai gyártóüzemében, Burnastonban felállított kísérleti újrafeldolgozó részleg az év harmadik negyedévében – azaz idén késő nyáron, kora ősszel – kezdi meg működését.
Három fő területere összpontosítanak: az ismételten felhasználható alkatrészekre, az újragyártható komponensekre, valamint az újrahasznosítható anyagokra. Ez a többszörös fókusz lehetővé teszi, hogy a lehető legteljesebb mértékben kiaknázzák a hulladékhasznosítási lehetőségeket. Az élettartamuk végére ért járműveket gondosan elemeikre bontják.
A szigorú követelményeknek megfelelő használt alkatrészeket költséghatékony cserealkatrészként visszaforgatják a kereskedelembe, míg a felújítható elemeket – akkumulátorokat, keréktárcsákat stb. – állapotuktól függően újragyártják, más célra hasznosítják vagy alkotóelemeikre bontva, nyersanyagként használják fel.
Utóbbiak a sorsa az autókból kibontott, alkatrészként nem értelmezhető műanyag és fémelemeknek, amelyek a remények szerint a lehető legnagyobb mértékben helyettesíthetik az elsődleges nyersanyagokat (alumíniumot, rezet, acélt, műanyagokat), így csökkentve a járművek teljes élettartamára vetített szénlábnyomot.
A kezdetben tervezett, tízezer járműves éves kapacitás azt jelenti, hogy az üzem évente 300 tonna nagy tisztaságú műanyagot és 8200 tonna acélt juttathat vissza a körforgásba, és akkor még nem szóltunk a többi újrahasznosítható anyagról. Ez a mennyiség összességében 20 ezer új alkatrész legyártását teszi majd lehetővé.