Még vadabbak a legsportosabb Toyoták

Még vadabbak a legsportosabb Toyoták

hirdetés
A GR Yaris és a GR Supra is fontos módosításokkal folytatja pályafutását; az előbbinél a részletekre, az utóbbinál a nyers számokra összpontosítottak.
Soha nem állunk le a fejlesztéssel – valahogy így fogalmaztak a Gazoo Racing mérnökei, amikor azt kérdezték tőlük, mikor tekintik véglegesnek a GR Yaris-csomagot. A kérdést az indokolta, hogy miután egy éve teljeskörűen átdolgozták a városi versenyautót, 2025-re újabb apró, ám annál fontosabb változtatásokat eszközöltek a konstrukcióban.

Miután a Tokiói Autószalonon bemutatott, motorsport-tapasztalatok felhasználásával összeállított aerodinamikai koncepciójárművet kedvezően fogadta a közönség, a Toyota sportrészlege elkészítette annak utcai átiratát, és mostantól ez a hat idomból – köztük egy hatalmas, állítható hátsó szárnyból – álló csomag megrendelhető a szériagyártású GR Yarishoz.
Mivel az elemek alapvetően befolyásolják nemcsak a leszorítóerőt, de többek között a motor és fékek hűtését is, kizárólag gyártásból rendelhetők meg, utólag nem felszerelhetők. Eddig csak a GR Yaris különleges kiviteleihez volt elérhető, ám a jövőben az összes verzióhoz megrendelhető az a függőleges kézifékkar, amely nem a parkoló autó rögzítésére, hanem a hátsó kerekek megcsúsztatására szolgál – közúti autóban ilyet eddig soha senki nem kínált, és egyáltalán nem vagyunk meglepve, hogy a GR Yaris kezdi a sort.
A futóművet nagyobb csavarokkal, erősebb kötéssel rögzítik a vázhoz, a lengéscsillapítókat és a kormányművet is áthangolják. A legmeglepőbb, hogy az épp csak egy éve bevezetett, kifejezetten versenyhasználatra szánt automata sebességváltó beállításait máris módosították: még agresszívabb, még gyorsabb lesz, és magasabb fordulatszámokat enged a motornak.
A GR Supra fejlesztése más irányt követett: egyrészt, mert teljesen más karakterű autóról van szó, másrészt, mert hamarosan búcsúzik a kínálatból, így a mostani változások egyben a hattyúdalának is tekinthetők. Nos, soha nem hallottunk még ilyen szívhez szóló hattyúdalt: a GR Supra A90 Final Edition kezdetnek 340 helyett 441 lóerős, amivel a rajongók régi vágyát teljesíti a Toyota. A végsebesség 275 km/órára nőtt, a motor titán Akrapovič kipufogórendszeren keresztül énekel.
Mivel a cél egy minden eddiginél jobb versenypálya-alkalmasságú közúti GR Supra megalkotása volt, minden irányban állítható KW lengéscsillapítót, valamint keményebb kanyarstabilizátorokat építettek be, módosították az első kerékdőlést, áthangolták az aktív differenciálmű vezérlését.
A kormánymű közvetlenebb, és hogy a határozott kormányparancsokat végre is tudja hajtani az autó, elöl és hátul egyaránt jelentős toronymerevítéseket alkalmaztak, a hátsó segédvázat pedig a motorsportból átvett, merev bekötéssel rögzítették a karosszériához. A képet speciális sportabroncsok, nagyobb Brembo fékek és acélhálós fékvezetékek árnyalják, és persze a motor, a váltó és a fékek nagyobb hűtési igényeit is kielégítik.
Műszakilag lényegtelen, de a Supra Final Edition az első olyan Toyota, amely eltérő színű vezető- és utasüléssel rendelhető. Rossz hír, hogy mindössze 300 darab készül belőle az egész világon – jó hír, hogy Európába is szánnak néhány darabot. Aki pedig lemarad erről a különleges búcsúszériáról, vigasztalhatja magát a GR Supra Lightweight EVO kivitellel, amelyet a futómű, a hajtáslánc és az aerodinamika visszafogottabb, de hasonlóan széles körű módosításai tesznek ínyencfogássá.