Negyed évszázados az Opel élettel teli furgonja

Negyed évszázados az Opel élettel teli furgonja

hirdetés
Bár 2000 tudományos szempontból ugyanolyan év volt, mint bármelyik másik, szimbolikus jelentősége tagadhatatlan. Ám az Opel Vivarót nem születési dátuma, hanem kivételes kvalitásai tették Európa egyik legkiválóbb haszonjárművévé.
Az Opel haszonjárműveinek története nagyon hamar kezdődött. Az Opel Patent Motorwagenből már 1899-ben építettek borszállító furgont – ez volt a Koloss, azaz Kolosszus – , és bár az 1930-as évektől sikeres könnyű haszonjárművek (Opel Blitz) készültek önálló műszaki alapokra, a békekötést követő évtizedekben az Opel specialitásává vált, hogy népszerű személyautóiból alakít ki áruszállító változatokat – a General Motors égisze alatt egy másik márka, a Bedford fejlesztette és gyártotta a német vállalat nagyobb terhelehetőségű teherjárműveit. Fél évszázadon át készültek sikeres furgonok az Olympia, az Olympia Rekord majd a Rekord modellcsalád generációiból, majd 1986-tól megjelent a Combo, az Opel első olyan új kori könnyű haszonjárműve, amely saját néven, félig egyedi felépítménnyel lépett piacra – a Kadett padlólemezét hasznosító modell tehát 2026-ban ünnepli negyvenedik születésnapját, róla részletesen megemlékezünk a közeljövőben.
Az 1990-es évek végére nyilvánvalóvá vált, hogy érdemes és szükséges felfelé bővíteni az Opel könnyű haszonjárműveinek kínálatát. A vállalat egy iparági együttműködés keretében, az évtized végén mutatta be két újdonságát: a paletta tetejére szánt Opel Movanót, valamint a közepes méretű Opel Arenát. A modellciklusok sajátosságai miatt az előbbi vadonatúj, modern konstrukcióként született meg, az utóbbi viszont kimondottan kényszermegoldás volt, amelynek egyetlen szerepet szántak: kitölteni a lyukat addig, amíg elkészül a kor már ekkor gyorsan változó elvárásainak megfelelő, naprakész, funkcionálisan és esztétikailag egyaránt 21. századi modell.
Ez lett a Vivaro, amely 2000 őszén mutatkozott be a világnak, pontosan érzékeltetve, hogyan is képzeli el az Opel az áruszállítás, a munkavégzés jövőjét. Már a név sokatmondó volt: visszavezethető a latin vivere, azaz élni szóra, spanyolul pedig a vivero annyit tesz, bölcsőde, nevelde. Ma már tudjuk, jól döntött az Opel a Vivaróval: azóta harmadik generációjában jár a típus, amelyből testvérmodelljeivel együtt a mai napig több mint másfél millió darab készült, hatékonyan segítve az európai gazdaság szereplőit.
Az első generációs modell szokatlan formavilágával hívta fel magára a figyelmet. A megemelt fülketető megkönnyítette a be- és kiszállást, ami gyorsabb munkavégzést és kisebb sérülésveszélyt jelentett. A tágas fejtér pihentetőbb vezetést és jobb körkörös kilátást is eredményezett, ami a vezetés aktív biztonságát fokozta.
Akkoriban magától értetődő volt, hogy nagy teljesítményű dízelmotorokkal szerelték a Vivarót, az azonban innovatív megoldásnak számított, hogy a sebességváltó karját a padló helyett a műszerfalra, közvetlenül a vezető keze ügyébe telepítették – ez egyrészt helyet szabadított fel a padlón, megkönnyítve a mozgást és a háromszemélyes első üléspad kihasználását, másrészt ergonomikusabbá, pihentetőbbé tette a vezetést.

Ezen erények, valamint a műfajban akkor még szokatlan, személyautós vezethetőség együtt magabiztos győzelmet hoztak a modellnek a 2002-es Év Furgonja szavazáson. Nem ez volt egyébként az Opel első diadala a rangos szakmai megmérettetésen: 1999-ben a nagyobb Movano is elnyerte az év legjobb haszonjármű-újdonságának járó díjat.
A Vivaro nagyban hozzájárult ahhoz, hogy a haszonjárművek piacán is meghonosodjanak a korábban csak személyautókhoz kínált kényelmi és biztonsági felszerelések. Navigációs rendszer, telefonkihangosító, hárompontos biztonsági övek, légzsákok, minden keréknél blokkolásgátlós tárcsafék – az Opel felismerte a furgonok felelősségét a forgalom biztonságosabbá tételében, a vásárlók pedig nagyra értékelték ezt az erőfeszítést.
Persze a lényegről sem feledkeztek meg a tervezők: az ügyfelek kétféle tengelytáv, három különböző felépítmény, változatos kapacitások és terhelhetőségek közül választhattak, összesen több mint 20 különböző kombináció volt lehetséges. A 2014-ben bevezetett, második generációs Vivaro vadonatúj műszaki alapokra épült, ám a tervezők ügyeltek a stílus folytonosságára, és a lemezek kialakításával emléket állítottak az eredeti modell púpos fülketetejének. A hajtástechnológiák fejlődésével lépést tartva a Vivaro kisebb, de erősebb és takarékosabb motorokat kapott, biztonsági és kényelmi felszereltségét tovább erősítették.
A színfalak mögött azonban már ekkor megkezdődött az utódmodell fejlesztése, és 2019-ben megérkezett a jelenleg is ismert, harmadik generációs Vivaro, méghozzá a piac egyik legfontosabb innovációjával.

Az Opel ekkoriban kezdte el átfogóan villamosítani személyautó-portfólióját, így magától értetődő volt, hogy a Vivaro is részesüljön az elektromos hajtásláncok előnyeiből. A városi és városközi áruszállítás egyébként is az egyik legfontosabb piaca az elektrifikációnak: a forgalomban jó hatásfokkal üzemelnek, lakott területen zaj- és légszennyezés nélkül közlekednek az akkumulátoros elektromos furgonok, a rövid fuvarok között pedig lehetőség van rá-rátölteni az akkumulátorra – bár a Vivaro bőségesen méretezett energiatároló rendszerei mellett erre nem feltétlenül van szükség.
Az eredeti, 2020-as modell 50 vagy 75 kWh kapacitású akkumulátora 230, illetve 330 kilométeres vegyes üzemű hatótávolságot nyújtottŁ; a 2023-as modellfrissítés során a kapacitásértékek nem, de a nagyobbik akkumulátor belső szerkezete változott, így a hatótávolság 350 kilométerre nőtt.
Ennél is fontosabb, hogy a villanymotoros Vivaro – amely a dízelmotoros alapmodell 2019-es sikere után 2021-ben maga is elnyerte az Év Haszonjárműve címet, a modellsorozat történetében immár harmadszor! – „elektromos kihajtást” is kapott, azaz elektromos szerszámok, hordozható számítógépek, építőipari kisgépek működtetésére, vagy akár egy másik villanyautó töltésére alkalmas, nagy teljesítményű fedélzeti áramvételi lehetőség segíti a hatékony, rugalmas munkavégzést.
Mondani sem kell, hogy az Opel hű maradt a személyautós szolgáltatások biztosítására vonatkozó ígéretéhez, így a Vivaro másfél tucat fejlett vezetőtámogató funkcióval segíti a balesetmentes közlekedést, digitális online rendszerekkel teszi hatékonyabbá a munkavégzést. Az Opel Vivaro jövője nem kétséges.
A legutóbbi modellfrissítésnél a márka személyautóiról ismerős Opel Vizor orrkialakítás immár esztétikailag is a paletta szerves részévé tette a típust, amely műszaki szempontból szintén a márka legfejlettebb technológiáit alkalmazza. Hogy a következő huszonöt évet pontosan hogyan képzeli el az Opel, ma még nem tudni, az azonban biztosra vehető, hogy a Vivaro továbbra is mércének számít majd a könnyű haszonjárművek európai piacán.